Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Отзвук от “Фантомът на операта“ в НДК

3
Фантомът на операта
Снимка: BG Sound Stage

35 години след премиерата си, след близо 14 000 спектакъла и баснословни приходи, миналата година – на 16-и април, най-дълго играният на Бродуей мюзикъл – “Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър, слезе от афиша на нюйоркския Majestic Theatre заради постпандемичната криза. Знаменитият продуцент Камерън Макинтош обеща, че някой ден “Фантомът“ ще се завърне на Бродуей, а междувременно продукцията пътува. Така и ние имаме изключителния шанс да я гледаме на българска сцена – след спектаклите в Операта в Дубай от 22-и февруари до 10-и март и преди спектаклите в Музикалния театър в Базел от 6-и ноември до 22-и декември.

В зала 1 на НДК от 11-и до 21-и април много хора в публиката сбъдват мечтата си да гледат на живо спектакъла, който ги е завладявал от малкия или от големия екран. Други се срещат за първи път с “Фантомът на операта“, който без съмнение ще ги омагьоса. Защото в сюжета за драматичния любовен триъгълник плюс типичните взаимоотношения в един оперен театър, предадени с дълбок психологизъм и чудесно чувство за хумор, всеки може по някакъв начин да се припознае. Затова сюжетът продължава силно да вълнува и да бъде актуален, т.е. превърнал се е в класика. Второ, защото музиката на Андрю Лойд Уебър е шедьовър в жанра. Не само хитовите арии, дуети и терцетът на Кристин, Фантома и Раул, но и големите ансамбли. Спомнете си как Виктор Юго възкликва по повод квартета в операта “Риголето“ на Верди: “Ех, ако и аз имах възможност в моите драми да направя така, че четири действащи лица да говорят едновременно, като при това публиката различава техните думи и различни чувства, какъв ефект бих постигнал!“ Постига го и Андрю Лойд Уебър във “Фантомът на операта“, особено в съвършено изпълнение като това, което имаме възможността да гледаме и слушаме в зала 1 на НДК. Не един или двама, а целият каст е съставен от бродуейски стандарт актьори, певци, балетисти! Като прибавим към това оригиналните костюми и декори – получава се спектакълът на спектаклите. Тоалети от коприна, кадифе, дантели, с над 1 200 пришити декоративни елементи – скъпоценни камъни, мъниста, апликации. Завеса от 20 000 копринени рози, ръчно бродирани в Китай... Разбира се, в пътуващ вариант няма как да се случват всички вълшебства, както в специалния театър, в който се пресъздават всяка вечер, например полилеят да лети из залата и да се счупи с трясък на пода. Тук трябва да отбележа, че “Фантомът на операта“ продължава да се играе в His Majesty's Theatre в Лондон. Там можете да преживеете това. Тук полилеят се спуска по-бавно, отколкото в Музикалния театър. И все пак, напълно си заслужава да гледате един от спектаклите в НДК!

Аз бях на втория спектакъл, в петък, когато се случи нещо интересно. Знаете, в мюзикъла “Фантомът на операта“ има “спектакъл в спектакъла“, защото действието се развива в Парижката опера. Там се налага Кристин Дайе да замести примадоната Карлота Джудичели и така изгрява нейната звезда, както често се случва в оперния свят. В петък преди спектакъла в НДК обявиха, че в ролята на Кристин Дайе ще пее резервата Грейс Чапман, която също се изяви отлично. Всички изпълнители играха, пяха и свириха вдъхновено. Не мога да кажа, че са се пестили като за българска сцена. Имах възможност да гледам отблизо диригента Джон Ригби, който с истинско удоволствие водеше спектакъла и извайваше музикалната тъкан, дори пеейки беззвучно.

Мюзикълът “Фантомът на операта“, който пресъздава живота в Парижката опера, изисква не само бродуейски стандарт актьори-певци-танцьори три в едно, но истински оперни певци за някои от партиите. Португалският колоратурен сопран Лара Мартинс е разкошна в ролята на италианската примадона Карлота Джудичели. Възпитаничка на Гилдхол Скуул, специализирала в Марсилия, тя има и чисто оперни изяви на различни европейски сцени, освен, че е пяла Карлота в Her Majesty's Theatre в Лондон. Вече казах, че Грейс Чапман, която в НДК е предвидено да изпълнява ролята на хористка в Хора на Парижката опера и е резерва на Кристин Дайе, като в “спектакъл в спектакъла“ влезе убедително в главната роля. Надим Намен и Дъги Картър са великолепни мюзикълни артисти в ролите съответно на Фантома и Раул, Виконт дьо Шани. Отново ще повторя: всичко е на най-високо ниво и наистина си струва да се гледа един от спектаклите на мюзикъла “Фантомът на операта“ в зала 1 на НДК до 21-и април!


 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Музика в портрети" с певица, гъдулар, кавалджия и Оркестъра за народна музика на БНР

"Музика в портрети" ще представят Оркестърът за народна музика на БНР и диригентът Димитър Христов на 23 май, четвъртък, от 19 часа в Първо студио на Радиото. Концертната програма ще срещне публиката с таланта на певицата Магдалена Карамитева , кавалджията Димитър Карамитев  и гъдуларят Димитър Гугов . И тримата живеят в чужбина..

публикувано на 20.05.24 в 17:21

Пътешествия и контрасти в програмата на Радиооркестъра тази вечер

Да се родиш във  Виена в музикантско семейство  – така започва историята на виолончелиста Томас Аунер, който ще бъде солист на концерта на Радиооркестъра тази вечер, в зала "България". Темата, която разработва за магистратурата си е за развитието на виолончелото като солов инструмент през първата половина на XVIII век във Виена. Специализирал е при..

публикувано на 17.05.24 в 09:55

Соня Йончева възражда списанието “Български артист“

Световноизвестна оперна певица, продуцент и посланик на УНИЦЕФ, Соня Йончева добавя още едно амплоа в биографията си - на издател. На 24 май - Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, в разпространителската мрежа ще се появи списание “Български артист“. “Искам да издигна..

публикувано на 16.05.24 в 10:05

Пролетното издание на SoFest ще зарадва столичните меломани

Фестивалът SoFest радва столичните меломани и техните гости със симбиоза от изкуства на високо ниво вече седма година, а този път – в цели три издания. Организаторите се движат през сезоните мощно, уверено и обмислено, като се въздържат от експанзивно взети решения и залагат на градска култура и музика, които следват европейските стандарти. Проявите..

публикувано на 14.05.24 в 13:10

25 години група D2

Емблематичната група D2 ще отбележи 25 години на сцената с концерт в зала 1 на НДК. Събитието ще се състои  на 10 май 2024 г. Бандата ще изпълни на живо песните, създали и наложили музикалните правила за няколко поколения, както и съвсем нови песни, които подготвя в момента. Група D2 е създадена в края на 1998 г. от Димитър Кърнев. Вторият..

публикувано на 02.05.24 в 14:25
Мартин Пантелеев и Бернд Глемзер по време на репетиция

Софийската филхармония и Мартин Пантелеев възкресяват Владигерова симфония

На Велики четвъртък, 2 май, Софийската филхармония ще посрещне добре познати на състава и публиката музиканти - диригента Мартин Пантелеев и пианиста от Германия Бернд Глемзер, лауреат на клавирните конкурси „Рубинщайн", „Чайковски", „Бузони", ARD и др. Изявата в зала "България" комбинира две творби, които имат различен статус - любимия на мнозина..

публикувано на 02.05.24 в 13:02

В "Musicca Per Dramma" Йордан Владев влага свои авторски композиции от спектакли и филми

55 души на сцената е ангажирал композиторът Йордан Владев, за да представи авторския си концерт, озаглавен "Musicca Per Dramma", в Централния военен клуб (ЦВК) в София. Събитието е насрочено за 28 април, навръх Цветница. "Това е проект, който е базиран върху музика за театър, за кино, която съм писал през последните над 20 години...

публикувано на 25.04.24 в 13:10