Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как аналоговите учители да преподават адекватно на дигиталните деца

Снимка: Радио ВИДИН, архив

Битува мнението, че сегашните ученици - представителите на Поколението Z, не са ученолюбиви, показват посредствени резултати по основните предмети и като цяло не обичат да четат. Дали е така или просто не са разбрани от по-възрастните поколения? Как учителите, които са представители на поколенията на книгите, вестниците, въобще на предимно аналоговото предаване на информация, да бъдат в крак с времето на сегашните деца- които не познават света без интернет, без компютрите и мобилните технологии

"Като първото поколение в човешката история, което е изцяло родено в дигиталната ера, общуването, комуникацията, работата с Поколението Z, т.е. родените след 2000 година, е доста специфично, тъй като те са отраснали с технологиите, свикнали са да получават информацията сега, на момента, общуването да преминава изцяло през новите и съвременни комуникационни канали - смартфони, социални мрежи..., т.е. всичко да е дигитализирано. Това е поколение, което иска изцяло да получава всичко на мига, което не гледа в перспектива и иска да знае защо получава дадени знания. Доста трудно се работи. Много лесно губят концентрация. Четивна грамотност - сравнително слаба. Умения за анализ на текста - също. Всичко трябва да минава визуално иначе няма как да се получи. Така че е истинско предизвикателство да се работи с това поколение, но ние като учители нямаме избор и трябва да се нагодим към тях, защото това е изискването на днешния свят. Много е динамичен, бързо променящ се и ако не се адаптираме, няма да можем да си свършим ефективно работата", обясни Цветомир Веков, преподавател по история в СУ "Св. Св. Кирил и Методий" в Брегово.



"Начинът, по който се преподава в училище, невинаги отговаря на нашите нужди. Всичко зависи от самия учител - как подхожда към учениците и как самите ученици възприемат. Важното е да има добра комуникация и добър подход от учителя към децата", смята Ваньо Захаринов, ученик в 10 клас.

"Понякога в училище не се обяснява добре - на по-разбираем език за нас. По-опростено, така че да го разберем. Това е проблем, защото когато не ми е обяснено добре и не успявам да го разбера, това нещо ми се струва сложно. Но когато някой ми го обясни по-добре, разбирам, че в действителност е лесно. Важен е начинът, по който се преподава урокът", допълни единадесетокласничката Деница Църова.

Определено между сегашното и предишните поколения съществува голяма пропаст, смята учителят:

"Още по-голяма е пропастта с учителите, които са родени през 60-те и 70-те години. В социологията ги наричат Поколението Х. Това са хора, израснали изцяло в аналоговата ера, с класно-урочната система. Тогава нещата и акцента в образованието са били съвсем различни. Тези хора особено в среден и горен курс много трудно се адаптират към тези промени. Това не ги прави по-лоши преподаватели, но методите им по-трудно се възприемат от днешните ученици. Аз спадам към т.нар. Поколение на милениумите. Роден съм през 1985 година и до 20-ата си година реално не съм се сблъсквал сериозно с интернет и компютри. Наложи ми се да се справям с нещо непознато за мен. Впоследствие технологиите станаха част и от моето ежедневие. В училище буквално всеки ден се уча, децата ме учат на всякакви нови приложения и технологии, които да използвам в часовете, за да ги заинтригувам към материала и да работим ефективно. В днешно време учителят не трябва да е толкова източник на информация - човек, който да "налива" знания, които с един клик в интернет така или иначе ученикът може сам да намери, а по-скоро той трябва да бъде ментор, наставник, човек, който да организира действията на учениците в клас и да ги учи на основните житейски умения, които ще им бъдат необходими в тази дигитална ера и този толкова динамичен свят, а именно - критично мислене и умения за решаване на проблеми."

Вярно ли е, че съвременните ученици не обичат да четат книги, а искат цялата необходима им информация да получат във възможно най-смлян вид, предимно от интернет? 

"Днешните деца не могат да разберат защо е нужно да прочетеш книга. Аз обичам да чета книги. Наскоро преоткрих това. Но моите връстници не знаят, че една книга може да ти донесе въображение, фантазия, удоволствието от четенето, представа за дадени събития, но най-вече те не могат да проумеят факта, че книгата оставя послание за цял живот", смята Ваньо Захаринов.

"Причината е, че трудно могат да осмислят дадена информация, която прочетат. Искат всичко да им се даде веднага и наготово, а да се прочете една книга отнема време, информацията трябва и да се осмисли, т.е. да се направи някакво усилие, а те не желаят. От друга страна, може би наистина не осъзнават ползите от четенето. Срещала съм мои връстници, които не се интересуват от нищо. На такива хора е трудно да се покаже какви са ползите от четенето", обясни Деница Църова.

"Аз съм убеден привърженик на книгата като формат за получаване на информация и знания, които развиват критичното мислене и фантазията. Все фундаментални умения за живота. От друга страна разбирам и днешното дигитално поколение. Те казват защо трябва да четем толкова много страници, за да получим информация от книгата, която можем много по-лесно да получим от интернет, да си пуснем едно кратко видео, в което ни е обяснено в смилаем вид абсолютно всичко и да ни остане време за нещо друго по-интересно. Те не могат да разберат това, което на нас, като по-възрастно поколение, книгата е дала. За тях книгата е отживелица, с която само по необходимост работят. Работят с книги най-вече, когато учителят възложи нещо. Дори се е стигало до ситуация, в която дадох на мой ученик книга, а той си снима с телефона страниците, за да си ги чете през телефона. Но това са реалностите и ние сме тези, които трябва да покажем на децата, че книгите са нещо, което наистина може да им бъде в полза", разказа Цветомир Веков.

Изследването на поколенческите процеси предизвиква особен интерес в различни разработки на учените, които да определят и дефинират тези процеси като съществено значими и определящи за дадено поколение. Представителите на Поколението Z коренно се различават от предходните поколения. В резултат на това и отношението към тях не може да бъде същото, както към техните предшественици, обяснява университетският преподавател проф. Венелин Терзиев:



"Учениците и студентите от Поколението Z са автентични дигитални хора, едно хиперкогнитивно поколение с различаващи се по много показатели профили от тези на учениците от предходните поколения. Те не чакат, а сами създават промяна, което е предпоставка за нарастващата конкуренция между училищата и университетите за човешки талант и търсене на квалифицирани висшисти, които да вършат работа, която все още не съществува. Наличието на много канали за достъп до знание се оказва нож с две остриета – възможност, но и заплаха. Възможност да достигаш до трудно достъпни източници на знание, но и заплаха да не ти се предоставя винаги вярна и проверена информация. И тук вече идва ролята на учителите и на преподавателите. Поколение Z е любознателно и любопитно, насочено е към постоянно обучение и развитие, но не по консервативния, класически начин. Представителите на поколението Z приемат стандартното, формално обучение като нещо задължително, но безсмислено. Осъзнали, че работодателите отдават все по-голямо значение на компетенциите, а не на дипломите, разочаровани от качеството на формалното образование в България, те не искат да губят години в нещо, което не може да им гарантира сигурно бъдеще. Поколението Z осъзнава алтернативите в сферата на образованието, които дигиталният свят им предлага. Z са дигитално поколение, което постоянно „сърфира“ и търси в мрежата нова информация, но такава, която е прагматично насочена, свързана с конкретен проблем и с решаването му. Хората от поколението Z имат склонност да четат преимуществено само това, което им е интересно. Четат забързано, задъхано, невнимателно. Предпочитат образите да се движат и да ангажират сетивата им по няколко начина. Скачащият образ все повече измества вглъбеното уединение на четенето, което от своя страна води до незадоволително ниво на разбиране. Те четат така, както и живеят – в очакване някой да се погрижи за тях. 

За да разберем как учителите могат да подходят към преподаването на ученици от Поколението Z, трябва да се съобразим с техните особености и образователни навици. Поколението Z е първото поколение, което не познава живота без технологии. За тях Google, Instagram и смартфоните не са просто удобни инструменти – те са необходими части от живота. Поколението Z очаква да бъде свързано със света и да има достъп до информация по всяко време, включително и когато говорим за образование. Вместо да се опитват да отклонят учениците от технологиите, много по-удачно е учителите да помислят как самите те могат да използват същите тези технологии, за да предоставят информация и да ангажират вниманието на учениците. Учениците от поколение Z са свикнали да очакват само най-подходящата информация, а подборът да е направен от някой друг. Поради тази причина на учителите се препоръчва да потърсят предварително практичната страна на всеки един теоретичен въпрос, така че да дадат на учениците не просто знания, а и реалния отговор защо даден урок е важен и как е приложим в реалния свят. Учителите трябва да учат учениците, а не да преподават предмета, гласи популярна поговорка в образованието."

На 19 април в Клисурския манастир „Св. св. Кирил и Методий“ край Вършец ще се проведе открит урок на проф. Венелин Терзиев с учениците от Средно училище „Св. св. Кирил и Методий“ от Брегово. Програмата включва специалното участие на писателя Тони Теллалов и архимандрит Антим - протосингел на Видинската света митрополия и игумен на Клисурския манастир. Поредната среща между две различни поколония, която да запълва поколенческата пропаст.

Повече - в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В лятното кино на Тошевци предпочитат старите български филми

На 24 май, в Деня на Светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, се отправяме към село Тошевци, община Грамада. Просветителски и образователен дух цари в село Тошевци. Хората, които живеят тук са в пенсионна възраст, но възрастта не е преграда за тяхното желание да се образоват, да..

публикувано на 24.05.24 в 11:15
Георги Вулджев

Георги Вулджев: Сериозната пенсионна реформа е политически непопулярна

Пенсиите, отпуснати до 31 декември 2023 година, ще бъдат увеличени от първи юли с 11 процента, съобщи премиерът Главчев.  Сюжетът с увеличението, превърнал се в предизборна заигравка, който предлагаше повишението да е с 10%, по този начин остава в историята.  Ниските пенсии продължават обаче да са сред най-сериозните проблеми на пенсионната ни..

публикувано на 23.05.24 в 10:10

Ще въведе ли страната ни адекватни европейски заплати?

Всеки десети работещ е беден, показва анализът на последните данни на Националния статистически институт, направен от Института за пазарна икономика (ИПИ). Бедността у нас леко намалява през 2023 г., а неравенството в доходите се свива. И двете констатации са следствие от повишаването на пенсиите, от една страна, и на заетостта, от друга...

публикувано на 22.05.24 в 10:45

Как се постига качествена жизнена среда- опитът на Германия, Унгария и Словения

Утвърдени експерти от България, Германия, Унгария и Словения представиха предизвикателствата пред архитекти и инженери в строителството по пътя към хармонична среда на живот. Международната конференция, която се проведе в София, бе организирана от сдружение "Алианс за висока строителна култура" (АВСК).  Какво разбираме под хармонична жизнена..

публикувано на 20.05.24 в 16:48

Във Воднянци искат програми за безработни

Екипът на радио Видин гостува в село Воднянци, община Димово. Времето е дъждовно и следобедно и по това време по улиците не се срещат хора.  Селото е на около 60 км от Видин в посока Монтана и на 180 км от София. До него лесно може да се стигне с автомобил или с влак по линията София-Видин.  В землището на селото е изграден язовир Дреновец...

публикувано на 17.05.24 в 12:30
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев: Политиците загубиха спечелен мач с Еврозоната

България няма да успее да изпълни критериите за влизане в Eврозоната до юни.  На конференция, посветена на следващите стъпки към еврото, бяха обсъдени политическите и социалните последици, както и икономическите и финансовите перспективи преди и след присъединяването, бяха анализирани и успешни примери на европейски държави, вече въвели единната..

публикувано на 16.05.24 в 10:00

Имат ли интерес ресторантьорите към чужди служители?

Заради липсата на кадри летният сезон е пред провал за ресторантьорския бранш, заявиха преди дни от сектора. Причината е приета промяна в Закона за чужденците, която по никакъв начин не помага на бизнеса за това лято. Преди началото на туристическия сезон има предприемачи, които обявиха, че ще фалират, защото нямат работници. Хотелите отварят, а..

публикувано на 15.05.24 в 11:21