Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Юрий Дачев: В театъра обичам усещането за дом и за уют

В последните години се чувствам много по-добре в театъра, признава драматургът

Юрий Дачев
Снимка: Лозина Владимирова

„Обичам киното в неговото самотно гледане, а в театъра обичам усещането за дом и за уют. Но в последните години се чувствам много по-добре в театъра“. Това каза в предаването „Нощен Хоризонт“ режисьорът и драматург Юрий Дачев. Преди дни в старозагорския театър той изкара пиесата „Нощно слънце” по разкази на Йордан Йовков. След премиерата Юрий е в творчески антракт с плавен преход към нов текст на български автор – той вече работи по адаптацията за сцена на „Търновската царица“ на Емилиян Станев.

Юрий Дачев е автор на пиеси, на адаптации и на сценарии за документални и игрални филми. Има няколко книги, преподава в НАТФИЗ, води седмичното предаване на БНТ „Рецепта за култура”. По кината вече е новата лента на Иван Ничев „Можеш ли да убиваш”, на която Юрий е съсценарист.

„Не обичам да оставам в театъра, когато той не живее, когато няма представление или репетиции. Зад кулисите предпочитам да оставям големите приказки, сложните разговори, лесните емоции“, сподели още Юрий Дачев.

„Обичам да разказвам ясни истории, такива, които, когато свърши спектакълът, зрителят да е наясно какво е гледал, да може да го подреди и с няколко думи да го събере в главата и във впечатленията си“.

По думите на Юрий Дачев, театралните зали са пълни и в момента България се радва на любопитна и разнообразна театрална публика.

Съчетаването на различни занимания по-скоро отключва въображението и хъса за работа на режисьора драматург, защото разнообразието не го разпилява, а напротив – мотивира.

„Винаги съм работил така, макар че живея много нервно и винаги съм някак си на ръба на паниката, на провала, на трудното осъществяване на нещата. Така си живея, явно такава ми е матрицата. Не мога да избера едно единствено нещо, на което да се посветя изцяло, защото на мен едно единствено нещо не ми е интересно. Колкото повече работа имам, толкова повече мога да свърша, отделен е въпросът дали добре или зле“.

Зимата на нашето недоволство

„Все по-скептичен и все по-недоволен съм от това, което виждам на много места около себе си. И по някакъв начин ставам все по-наясно, че с това недоволство така човек си върви през живота“.

Защо ни е Дон Кихот?

„В този текст ме интересуваше не лудостта, а знанието, че те възприемат за луд и въпреки това продължаваш да вървиш напред. Този избран стоицизъм на човека, който е осмян, непрагматичен, вън от правилата за успех на деня, ми се вижда нещо много достойно и нещо, към което изпитвам голямо уважение“.

Швейк

„Това е един от любимите ми романи. Мисля, че това е представлението и текстът с най-много доброта. Чистата доброта е нещо все по-рядко срещащо се на сцената. Добрият човек, който крачи през суровия свят с непроменима и неуязвима велика доброта. Затова ми е много скъп Швейк“.

Виновният

„Невъзможна е невинността. Няма време, няма ситуация, няма проблем, в който да нямаме някаква вина. И тук не е въпросът да си посипваме главата с пепел, а да заживеем с едно умно вглеждане във вините си, което би ни направило и по-силни и по-достойни“.

Укротяване на сънища

„Не съм много смел в мечтите си. Опитвам се да се гледам разумно в очите с мечтите си. Те вече става все по-приземени. Може би губят нещо от привлекателната си летливост, но пък печелят с друго“.

Вчерашни целувки

„Вчерашните целувки са горчиви, носят целия спомен за нещо хубаво, нещо отминало, нещо, което не можеш да изтриеш. Тази пиеса се оказа може би най-играният ми текст. Вероятно тази любовна история и тъгата по нещо нереализирано, с което не можеш да се разделиш окончателно, е нещо, което привлича хората“.

Азбука на надеждата

„Първата буква в тази азбука е вярата, че нещо хубаво предстои. Надеждата, че ще има добри дни или поне добри мигове, е нещо много важно“.

Светът е голям и спасение дебне отвсякъде

„Не съм оптимист, но и не съм от крайните черногледци. Опитвам се да гледам с чувство за хумор онези неща, които няма как да не ги осъзнаеш в цялата им тревожност и драматичност“.

За първата пиеса, за режисьорския дебют, за отличителната черта - да прави драматургична версия на художествена проза, за героите, за приятелите и за миналото като привлекателна сила – чуйте в интервюто с Юрий Дачев в звуковия файл.

-----

„Зимата на нашето недоволство“, „Защо ни е Дон Кихот?“, „Швейк“, „Виновният“, „Вчерашни целувки“, „Азбука на надеждата“, „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“ са заглавия на пиеси или филми, на които Юрий Дачев е драматург, (съ)сценарист или режисьор.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов с концерти и майсторски клас в София и Русе

Двайсет и пет годишният пианист Емануил Иванов, когото слушателите на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" избраха за "Млад музикант на годината 2019", вече има завидна международна кариера. През март той пристигна в България за серия ангажименти в Русе и София. С два концерта Емануил гостува на Международния фестивал „Мартенски..

публикувано на 29.03.24 в 09:51
Юлия Аткова

Юлия Аткова: Искаме да образоваме комплексни артисти

Нашето желание е да образоваме едни комплексни артисти, хора на изкуството, каза пред БНР Юлия Аткова – директор на Частната професионална гимназия по сценични изкуства и мениджмънт АКАТАМУС. Според нея едно от слабите места в българското образование е, че всички деца, независимо от техните интереси и таланти, учат по една и съща програма:..

публикувано на 28.03.24 в 12:10

Стефано Пода постави “Русалка“ в Телавивската опера

Нимфи, сирени, русалки... В повечето случаи присъдата над тези митични същества е като на прекрасни изкусителки на мъже, които искат да ги подмамят и унищожат във водата. Човешките жени ги чувстват конкурентки. Може би първият адвокат, който се опитва да защити тези красиви морски създания, е Ханс Кристиан Андерсен с прекрасната си приказка за..

публикувано на 27.03.24 в 14:54

Предстои II международен балетен конкурс "Сара-Нора Прима"

Започна записването за участие във II издание на международния балетен конкурс “Сара-Нора Прима“, който ще се проведе от 1-ви до 6-и юли на сцената на Бургаската опера . Състезанието ще бъде в три възрастови групи при следния репертоар:  Група А / 9-12 г. – две класически вариации и една съвременна хореография, Група В / 13-16 г. и Група С..

публикувано на 27.03.24 в 14:17
Емил Минчев

"Светлосянка" – връзка между световете в първия аудиосериал на Емил Минчев

Емил Минчев , когото познаваме като автор и преводач, издаде първия си  аудиосериал . Той се казва  "Светлосянка"  и е определян като зашеметяващо приключение, развиващо се между два свята – този на живите и този на мъртвите. "На преден план тук е ърбън фентъзи елемента, действието се развива в отвъдното, а  мистерията е..

публикувано на 27.03.24 в 10:56
Националните награди за сценични изкуства –

"Икар" в 23 категории тази вечер в Народния театър

Днес отбелязваме Световния ден на театъра.  Тази вечер в Народния театър "Иван Вазов" ще бъдат връчени за 50-и юбилеен път наградите ИКАР. Актрисата Мария Каварджикова ще получи ИКАР за изключителен принос към българския театър, а за чест и достойнство ще бъде отличен сценографа Вечеслав Парапанов. На днешния 27 март отбелязваме..

публикувано на 27.03.24 в 07:36

Поредицата “Опера в киното“ идва в България

На 6-и април в България ще стартира първият сезон на международния проект “Опера в киното” . В салоните на “Синема Сити“ в цялата страна ще имаме възможността да гледаме четири великолепни оперни продукции: от фестивала в Брегенц - “Мадам Бътерфлай“ от Пучини /на 6-и април/, и от “Арена ди Верона“ -  “Травиата“ от Верди /на 20-и април/, с..

публикувано на 26.03.24 в 18:15