Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Диана Русинова: От тол системата ще дойдат пари за пътна безопасност

Подновяването на маркировката е съществено за подобряването на условията по пътищата

Диана Русинова
Снимка: Ани Петрова

Информацията от вече действащата тол система ще се ползва от различни институции – КАТ, МВР, НАП. Каква ще бъде ползата за пътната безопасност? 

Тол системата е механизъм държавата да събира повече пари, които след това да реинвестира в пътна безопасност, смята Диана Русинова, основател и експерт от Института за пътна. Тя се позова на гръцкия пример.

„Гърците преди 10 години са започнали да въвеждат тяхната тол система. Паралелно с това са въвели бонус-малус системата, благодарение на което са получили достатъчно свободен ресурс, който да реинвестират в различни мерки, насочени към пътната безопасност. И резултатите не закъсняват.“

В последния работен документ от лятото на 2019 година на Европейския съюз ясно се вижда, че Гърция е единствената държава, която почти е постигнала целите, които си беше поставил Съюзът за периода 2010-2020 година, а именно намаляване на жертвите с 50%, коментира Русинова. Гърция е единствената държава членка, успяла да достигне 45% намаляване на жертвите.“

„Това е нещо изключително закъсняло в България. В редица държави подобен метод за таксуване се прилага от много дълго време. Разбира се, като всяко нещо ние, българите не го приемаме добре – защо трябва да плащаме, започваме да спекулираме с това, което ще се случи, да измисляме какви ли не оправдания защо това е по-лошо и не трябва да го въвеждаме“, допълни Диана Русинова.

Според Русинова заради завишената смъртност у нас са необходими решителни мерки както за контролиране на скоростта, така и за подобряване на пътните условия. От Института за пътна безопасност са апелирали правителството да инвестира средства в подновяването на пътната маркировка по първокласната и второкласна пътна мрежа

„И по наша оценка ще са необходими около 50 милиона, за да се случи това. Тези 50 милиона трябва да дойдат отнякъде. Именно заради това е важно тази тол система да заработи. За да можем качествено да събираме пари отнякъде, с които да инвестираме в пътна маркировка, пътни знаци.“

В България водачите, които карат в тъмната част на денонощието, се уморяват по-бързо, защото няма достатъчно материали за светлоотразителна пътна маркировка, която да ги насочва, каза още Диана Русинова.

Трябва да се фокусираме върху заложените от ЕС приоритети в пътната безопасност, отбеляза Диана Русинова. По думите й, администрацията трябва да се замисли много сериозно за намаляване на възможността, когато допуснеш грешка, да не заплащаш с живота си за нея.  

„На първо място създаване на среда, която е толерантна към грешките на хората. Хората винаги ще допускат грешки. Ние в София за миналата година имаме драстичен ръст на жертвите. Станаха няколко много тежки катастрофи на пешеходни пътеки.“

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Симеон Матев

Симеон Матев: От началото на годината валежите в пустинята са много повече, отколкото у нас

Валежите от началото на годината в пустинята са многократно повече, отколкото са в нашата страна.  Това съобщи пред БНР климатологът Симеон Матев. "Това е изненада. Има конспиративни теории какво се случва.  Чисто научно човек все още не може да предизвика такива валежи, каквито паднаха в Дубай.  Може да ги увеличи с 10-15%, но не и да..

публикувано на 18.04.24 в 17:35
Димитър Събев

Димитър Събев: Демографски планините ни са по-стабилни от равнините

В демографско положение  българските планини са по-стабилни от равнинните територии  на страната. Това заяви пред БНР гл. ас. Димитър Събев от Института за икономически изследвания при БАН, журналист, доктор по икономика, писател. Българските планини са много разнообразни. Между 30 и 60% от територията ни е планинска.  Ние сме планинска..

публикувано на 18.04.24 в 11:15

Конференция за хората с увреждания откроява пробойни в системата за подкрепа

Като държава отдавна сме поели ангажимента да спазваме Конвенцията за правата на хората с увреждания, които обаче продължават да бъдат изключвани и много често стават жертва на насилие . Това каза в интервю за БНР адвокат Анета Генова, основател на фондация "Кера", преди конференцията "Правата на хората с увреждания: защита от насилие,..

публикувано на 18.04.24 в 10:17
Д-р Явор Владимиров

Д-р Явор Владимиров: Асистираните репродукции са водещи с покачващ се успех всяка година

Желанието да станеш родител и това да имаш наследник е съвсем естествен човешки стремеж. Съвременният начин на живот обаче, дефинира много репродуктивни проблеми . Причините са различни, но трудностите в зачеването намират своето решение в асистираната репродукция. Много са хората, в чието семейство е проплакало бебе, именно с нейната..

публикувано на 17.04.24 в 08:41

Жертви на трафик на хора стават всички от 12 до 50 + годишна възраст

Трафикът на хора е зло, което засяга не само жертвите, но и техните семейства и близките им.  "Трафикът на хора е престъпление, което е близко до всеки един от нас, ако той не е информиран, не знае за какви индикатори да гледа, и въобще не знае как да се предпази, каза в "Нощен Хоризонт" Моника Николова, директор на Фондация "А 21" . Моника..

публикувано на 16.04.24 в 12:39

Общественият съвет към ЦИК с редица мерки за прозрачност на вота 2 в 1

Общественият съвет към ЦИК излезе със становище, в което предлага редица мерки за прозрачност и подобряване на организацията на изборите 2 в 1 на 9 юни. Сред тях са достатъчно рано да се предадат необходимите елементи за удостоверяване на машините за гласуване на трите институции, посочени в Изборния кодекс, като се излъчва онлайн не само довереното..

публикувано на 15.04.24 в 09:19

Старт за Летище Балчик като приемна точка за малката авиация

Отварянето на Шенгенското въздушно пространство за България и Румъния беше отбелязано символично през изминалите почивни дни на Летище Балчик. Събитието беше организирано от пилотите на двете съседни страни и се проведе под надслов "Schengen check". Летище Балчик показа част от потенциала си през изминалата събота, приютявайки около 40 малки..

публикувано на 15.04.24 в 06:40