Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Премиера на „Севилският бръснар“ в Телавивската опера

Снимка: The Israeli Opera

В операта „Сeвилският бръснар“ на Росини почти няма ария, която публиката да не познава и да не си е припявала. В спектакъла на Телавивската опера творбата бе поднесена в стилистката на нямото кино от началото на ХХ век. Интересът към спектакъла бе огромен. Не се е случвало друг път да ни спират почти от автобусната спирка с питане за излишни билети. И това на фона на затворената Миланска Скала заради настъплението на пандемията корона вирус и на отмененото участие на чужденци в телавивския маратон, което бе обнародвано точно по време на премиерата в оперния театър, който се намира по трасето му!

Още по време на увертюрата започна трескавото тичане, премятане, падане и ставане по сцената. Цялата комедия на ситуацията се „помещаваше“, според идеята на датчанина Мартин Лингбо, в двуетажна сграда с малки бръснарница и нотариална кантора на приземния етаж и с „падащи“, по-точно местещи се четвърти стени на двата етажа, така че действието ту бе в къщата , ту - на улицата пред нея. Интересно бе решението и на персонажите. Най-комичната и невзрачна фигура, изцяло решена със средствата на клоунадата, бе на граф Алмавива – френския тенор Себастиан Друа, който тук бе неудачник, страхливец, несръчен и каквото още ви дойде на ум.Ако не бе Фигаро и най-вече кесийките с жълтици, с които подкупва всички по пътя си, едва ли би се оженил за Розина. Що се отнася до красавицата, тя преди всичко се отличаваше с прекрасен глас- мецосопрана от Русия Айгол Ахметчина, и с пластичност. Танците й често изглеждаха доста съвременни, а зрителите още от първата сцена се възхитиха на Розина в мъжки бричове, която се опитва да избяга по завързани чаршафи от прозореца на втория етаж на къщата на настойника си. Следва комично гонене в стила на немите форми и, естествено , връщането й, завързана в чувал. Може би най-привлекателната фигура в този прочит на операта-буфа, която бе доведена до буфонада, в което не винаги преобладаваше добрия вкус ( но и в нямото кино той не е на първо място), беше образът на дон Базилио-Гуидо Локонсоло. Стройният красавец също не е безразличен на Розина, но има един съществен недостатък- доста е беден. Затова стигащият до пояса му граф Алмавива, с пълните с пари джобове, не можеше да не го измести от всяко невинно моминско сърце… Музиката, която ние познаваме като „ария на клеветата“, тук бе решена като алхимична сцена, може би с елементи на магьосничество, или най-малкото на впечатляващи химически експерименти с огнени и звукови ефекти, които дори накараха подслушващия Фигаро да „загуби“ за малко слуха си. Що се отнася до Фигаро - Джонатан Мишие, това не бе хитроумният симпатяга, с когото сме свикнали, а ленив тарикат, който освен с фризиране на перуки се занимава и с татуировки, а никога не пропуска да отмъкне, откъдето успее, каквото види. Клептоманията, заедно с любовта към подслушването, са главните му козове в мелодрамата на сцената. В решението на оперния спектакъл имаше и няколко безмълвни персонажи, които изпълняваха всевъзможни комични етюди. Едно бе сигурно: трите часа на представлението отминаха като една минута и нямашекак нито за миг зрителят да се отпусне и да поскучае.


Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Доайенът на Музикалния театър Христо Сарафов чества 40-годишнина на сцената

Доайенът на Националния музикален театър „Стефан Македонски” Христо Сарафов навърши 65 години. 40 от тях са посветени на музикално-театралната сцена – в оперни, оперетни спектакли и мюзикъли. Заради яркото си сценично присъствие често е сравняван от почитателите и от учениците си с актьора Васил Михайлов. „Моята мечта винаги е била..

публикувано на 26.05.20 в 21:12
Виенска държавна опера

Соня Йончева и Красимира Стоянова в сезон 2020/2021 г. на Виенската държавна опера

Програмата на Виенската държавна опера за следващия сезон 2020/2021 г.  бе обявена по време на пандемията от  COVID 19 като самото представяне съвсем резонно не се състоя на обичайна пресконференция в театъра, а бе излъчено от канал ORF III – специализиран ефир на предавания за култура  на Австрийската държавна  телевизия. Това бе и първата официална..

публикувано на 26.05.20 в 14:18
Хор

Ваня Монева: Човешкият глас е най-съвършеният инструмент

"Ако човек е бил интензивен в работата си, той си остава такъв и в това време на привиден застой.  Това време ни наложи един престой вкъщи, но това не означава застой." Така гледа на изминалите седмици и месеци далеч от сцената диригентът Ваня Монева, която запълва  дните си с работа и даже не й стига денят. "Не се чувствам скучаещ човек...

публикувано на 26.05.20 в 09:09

Международният фестивал "Българска душа на Святата земя"

„Българска душа на Святата земя“- под този надслов вече шест години се провежда  фестивалът на българската култура под патронажа на Посолството на Република България в Държавата Израел, като част от Дните на българската култура през май.  Основна цел е обменът на култури, съхранението на културното наследство на България и Израел за бъдещите..

публикувано на 25.05.20 в 16:12
Илиян Ангелов

Учителят Илиян Ангелов ни потапя в изложбата „Писма от морето“

Първата изложба в Плевен в галерия „ Арт Център - Плевен“ след социалната изолация е на Илиян Ангелов. Тя носи заглавието „Писма от морето“ и ще бъде открита на 27 май. Художникът е роден край морето, но от години живее, твори и преподава в Националното училище по изкуства „Панайот Пипков“ в града. "Пише" всичко, което е свързано с..

публикувано на 25.05.20 в 15:16
Проф. Александър Шурбанов на представянето на книгите „Сонети” и „Хамлет” от Уилям Шекспир в Националната библиотека

Александър Шурбанов: Произвеждащите духовна култура дават вяра в бъдещето

Всеки мислещ и пишещ човек е в някаква степен самотен и ако не е такъв, той не може да си върши работата, въпреки че прекалената самота също пречи. Така казва филологът и преводач проф. Александър Шурбанов в интервю за предаването "Графити по въздуха". Според него трябва да сме по-внимателни как говорим и как пишем. " Ние трябва да се стремим..

публикувано на 25.05.20 в 13:55
Красимира Александрова

Красимира Александрова: Библиотеките са адаптивни организации

Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий"  подготвя поредица от инициативи, съобразени с извънредната епидемиологична обстановка. Предстои организирането на виртуална изложба с документи и свидетелства за живота и дейността на Иван Вазов от фондовете на отделите "Български исторически архив"  и "Ръкописи и старопечатни книги" "..

публикувано на 24.05.20 в 17:39