Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на „Севилският бръснар“ в Телавивската опера

Снимка: The Israeli Opera

В операта „Сeвилският бръснар“ на Росини почти няма ария, която публиката да не познава и да не си е припявала. В спектакъла на Телавивската опера творбата бе поднесена в стилистката на нямото кино от началото на ХХ век. Интересът към спектакъла бе огромен. Не се е случвало друг път да ни спират почти от автобусната спирка с питане за излишни билети. И това на фона на затворената Миланска Скала заради настъплението на пандемията корона вирус и на отмененото участие на чужденци в телавивския маратон, което бе обнародвано точно по време на премиерата в оперния театър, който се намира по трасето му!

Още по време на увертюрата започна трескавото тичане, премятане, падане и ставане по сцената. Цялата комедия на ситуацията се „помещаваше“, според идеята на датчанина Мартин Лингбо, в двуетажна сграда с малки бръснарница и нотариална кантора на приземния етаж и с „падащи“, по-точно местещи се четвърти стени на двата етажа, така че действието ту бе в къщата , ту - на улицата пред нея. Интересно бе решението и на персонажите. Най-комичната и невзрачна фигура, изцяло решена със средствата на клоунадата, бе на граф Алмавива – френския тенор Себастиан Друа, който тук бе неудачник, страхливец, несръчен и каквото още ви дойде на ум.Ако не бе Фигаро и най-вече кесийките с жълтици, с които подкупва всички по пътя си, едва ли би се оженил за Розина. Що се отнася до красавицата, тя преди всичко се отличаваше с прекрасен глас- мецосопрана от Русия Айгол Ахметчина, и с пластичност. Танците й често изглеждаха доста съвременни, а зрителите още от първата сцена се възхитиха на Розина в мъжки бричове, която се опитва да избяга по завързани чаршафи от прозореца на втория етаж на къщата на настойника си. Следва комично гонене в стила на немите форми и, естествено , връщането й, завързана в чувал. Може би най-привлекателната фигура в този прочит на операта-буфа, която бе доведена до буфонада, в което не винаги преобладаваше добрия вкус ( но и в нямото кино той не е на първо място), беше образът на дон Базилио-Гуидо Локонсоло. Стройният красавец също не е безразличен на Розина, но има един съществен недостатък- доста е беден. Затова стигащият до пояса му граф Алмавива, с пълните с пари джобове, не можеше да не го измести от всяко невинно моминско сърце… Музиката, която ние познаваме като „ария на клеветата“, тук бе решена като алхимична сцена, може би с елементи на магьосничество, или най-малкото на впечатляващи химически експерименти с огнени и звукови ефекти, които дори накараха подслушващия Фигаро да „загуби“ за малко слуха си. Що се отнася до Фигаро - Джонатан Мишие, това не бе хитроумният симпатяга, с когото сме свикнали, а ленив тарикат, който освен с фризиране на перуки се занимава и с татуировки, а никога не пропуска да отмъкне, откъдето успее, каквото види. Клептоманията, заедно с любовта към подслушването, са главните му козове в мелодрамата на сцената. В решението на оперния спектакъл имаше и няколко безмълвни персонажи, които изпълняваха всевъзможни комични етюди. Едно бе сигурно: трите часа на представлението отминаха като една минута и нямашекак нито за миг зрителят да се отпусне и да поскучае.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Летящите охлюви и вълшебни механизми на Атанас Хранов

"Героят Наско Х. се появи отново след толкова години на забвение. Най-накрая пак излезе и се надявам да продължи да живее неговия приказен живот . Появи се в три романа, но след това Александър Секулов започна да се занимава с драматургия, написа други романи и малко ми липсваше. Той самият предложи да напише една от историите за Наско Х. Така..

публикувано на 18.04.24 в 09:57
Евгени Иванов, орнамент

Първа изложба на автентични български килими в Париж след повече от век

Първа изложба на автентични български килими в Париж след повече от век се открива утре вечер - 18 април. Изработени преди стотици години екземпляри ще бъдат показани в галерията на Българския културен институт във френската столица. Става дума за 40 оригинални български килими от 19 -ти и 20 -ти век, които до този момент не са показвани и..

публикувано на 17.04.24 в 19:25

Националното радио раздава годишните музикални награди БНР Топ 20

Годишните музикални награди БНР Топ 20 ще бъдат връчени на 3 май, петък, в столичния клуб "Строежа".  Отличия ще бъдат връчени на: -   песента с най-висок резултат от гласовете на слушателите на сайта top20.bnr.bg ; -   песента с най-висок резултат от гласуването на музикалната редколегия на БНР Топ 20;  -   песента, заемала..

публикувано на 17.04.24 в 16:28

В Пловдив откриват изложбата "Хляб наш насъщен"

Поредица от библейски и евангелски сюжети и персонажи, претворени върху старинни дървени предмети от бита, свързани с хляба – това е изложбата "Хляб наш насъщен", която от днес могат да разгледат пловдивчани и гостите на града в галерията на Дружеството на пловдивските художници. Експозицията е дело на Вихра Григорова и съдържа около 30..

публикувано на 17.04.24 в 11:48

“Великият Гетсби“ – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..

публикувано на 16.04.24 в 18:29
Мадам Бътерфлай

Великолепно начало на "Опера в киното"

С удоволствие се връщам към скъпите музикални спомени от миналото лято, когато имах щастието да присъствам на два изключително красиви спектакъла от юбилейното стотно издание на оперния фестивал на Арена ди Верона. Гледах продукцията на Уго де Ана на “Тоска“ и възстановка на продукцията на Франко Дзефирели на “Мадам Бътерфлай“. Разбира се, не е..

публикувано на 16.04.24 в 17:22

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 25-ото издание от 31-я сезон на предаването на програма Хоризонт за музикално-сценични изкуства Каста дива:  20.05-21.00 ч.: Отзвук от три изключителни събития: - Бродуейският мюзикъл “Фантомът на операта“ гостува в зала 1 на НДК - Премиера на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – постановка на знаменития хърватски..

обновено на 15.04.24 в 18:53