Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Питка с мед срещу чумата – как са преборвали болестите в миналото

Най-често лечението е било свързано с прогонване на нечисти сили

Маскарадните игри като част от традиционната обредна култура изразяват характерни вярвания от миналото.
Снимка: БГНЕС

Какви са били причините за появата на болестите според народните вярвания на българите в миналото? Какъв е образът на болестта в традиционната култура и каквоможе да подскаже тя в днешната ситуация?

Болестта според предците ни е била резултат от нарушена социокултурна норма и свръхестествена намеса, казва проф. Албена Георгиева, заместник-директор на Института по етнология и фолклористика към БАН

В миналото хората са си представяли, че болестта е някакъв вид нечистота, някакъв вид нахлуване на отвъдни сили, на зли духове, на нечисти сили. Дори са си ги представяли като определени същества, които имат определен вид. Които влизат в човешкото пространство, пакостят на хората, понякога влизат в самите хора и трябва да бъдат изгонени, отстранени, човекът трябва да бъде пречистен от тях. И най-често лекуването е някакъв вид изгонване, пропъждане, изчистване на човека”, обясни проф. Георгиева в предаването "Хоризонт до обед".

Най-често хората са смятали, че боледуват, когато престъпят някаква забрана и навлязат в нечисто, забранено пространство, поясни изследователката и даде примери с обредни практики, свързани с боледуването.

„Например може да нагазят трапезата на самодивите и те ги „оградисват” – човекът получава някакъв вид парализа, вид наказание за това, че е престъпил забранено пространство, сакрално пространство, което принадлежи на отвъдните сили. Или минат през друг вид нечисто пространство, което се владее от таласъм, където има убити хора, например в гората, непогребани по християнски обичай, къде бродят вампири...Тоест винаги, когато става дума за навлизане в някакво чуждо пространство, прекрачване на някакви граници.”

Съвременните обяснения със стрес не са били познати в миналото, където винаги е ставало дума за излизане от човешкото, "от това, което е обичайно, което е предписано от нормата.”

Снимка: БГНЕСВ текстове, свързани с чумата например, ясно се вижда, че не са били взимани толкова хигиенни мерки, колкото такива да бъде омилостивена или прогонена болестта, а пострадалият – да се лекува, изтъква проф. Албена Георгиева.

„Защото тя се е представяла като стара, грозна жена, но понякога и като хубава млада мома – тя е можела да заема различни образи, включително и като животно. Хората се опитвали да направят така, че болестта да мине по-меко, по-леко или да бъде отпратена в пределите на своето пространство, така че хората да не бъдат засегнати от нея.”

Възрастен мъж например разказвал как баба му от района на Радневско по турско време се борела с чумата, като се опитвала да я прогони с добро. „И решава, че трябва да прогони чумата от селото, но трябва да се действа внимателно, не с лошо. Омесила е питка, намазала я с мед и я занесла на кръстопътя към съседното село, като поканила чумата да си отиде. И тогава наистина чумата си тръгнала.”

Много често се бяга в гората – тоест в неусвоено пространство, което се предполага, че не е заразено. Там хората се крият известно време, след това основават там селища, защото там се оказва чисто място. Много често така се разказва - селото не е било тука, но при чумна епидемия се е преместило.”

В миналото се е прилагал и интересен обред, свързан с представата за кръга – т.нар.заораване на селището, разказа проф. Георгиева. 

„Обикновено се е извършвал в полунощ от двама братя близнаци, които нощем, с орало, в обредно мълчание, съблечени голи изорават бразда с два вола, които също са близнаци - бразда около селото три пъти, трябва да направят пълен кръг. Като се вярва, че този кръг, магически, „нарисуван” около селото, предпазва от влизането на нечисти сили. Много често това се е правело тъкмо при епидемии.”

Още за вярванията в миналото чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Ела и ти" - каузата хора с увреждания да излизат сред природата

Фондация "Ела и ти" помага на напълно неподвижни или трудно подвижни хора да достигнат до различни кътчета в природата. Тези хора прекарват ежедневието си между четири стени. Така стигат до места, до които не биха могли да достигнат дори с помощта на свои близки, коментира в интервю за БНР Гергана Дойчинова от фондацията. Едва 25-30% от..

публикувано на 22.03.24 в 10:28

Защо книга на френски лингвист разсърди британците?

" Английският език не съществува,  това е просто лошо произнасян  френски ",  така е озаглавена новата книга на известния френски лингвист Бернар Черкилини. Книгата на колоритния френски лингвист предизвика реакции на Острова. В статия, посветена на книгата, "Таймс" написа: "Малцина биха отрекли, че английският е завладял света. Но..

публикувано на 20.03.24 в 12:51
Село Брадвари - празника Невруз

Ритуалите на алианите на пролетния празник Невруз в село Брадвари

Алиани посрещнаха пролетта в силистренското село Брадвари с празника Невруз , а кукери гонеха злите сили на Сирни Заговезни – Денят за прошка – в Айдемир.  И едните и другите прескачат огън за здраве и благодат.  И едните и другите посрещат пролетта и поставят началото на новата стопанска година.  Като алиани у нас се определят около 50 000..

публикувано на 20.03.24 в 10:08

В памет на патриарх Неофит, за прошката с отец Дончо Александров

Вие сте с рубриката „Духовен поглед“. Аз съм Румяна Иванова. Светла е паметта на Българския патриарх Неофит. Той е изключителна личност, създаден за патриарх. И след като премина от този свят, продължава да проповядва със спомените ни и с делата си. Спомням си първата ни среща. През пролетта на 1992г. светейшият патриарх Неофит беше декан на..

публикувано на 20.03.24 в 09:24

Илияна – Косара Колева, жертва на домашно насилие помага на жени като нея да излязат от кризата

Над 500 жени, деца и мъже, жертви на насилие или трафик, са потърсили и получили подкрепа в последните четири години в общинския кризисен център „Търновград“. В момента социалните работници, психолозите и терапевтите в този център във Велико Търново се грижат за две майки и техните шест деца, които са били жертви на домашно насилие, и за още..

публикувано на 18.03.24 в 09:19
Мира Сефанова

Жертва на домашно насилие помага на ромски деца

Житейските трудности някои хора приемат като проклятие, наказание от съдбата и негодуват срещу тях. За други обаче те са предизвикателства, справянето с които ги прави по-силни и по-упорити. Мира Стефанова е преживяла много за крехката си възраст. Омъжена твърде рано, станала майка на две деца , когато все още самата тя е дете,..

обновено на 17.03.24 в 13:05

УНИЦЕФ създава специални дигитални обучителни центрове за децата от Украйна

На училище в Украйна – какво да правим, ако попаднем на мина Всяко дете има право на образование – с тази мисия Деймиън Ренс от УНИЦЕФ пристига в Киев около десет месеца след началото на пълномащабната война на Русия срещу Украйна. Съвместно с ресорното министерство организацията полага усилия да осигури максимално добро образование на..

публикувано на 16.03.24 в 13:20