Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Железопътният товарен трафик - недооценената алтернатива

Трябва да се ускори развитието на интермодалния транспорт, за да не спират доставките

Снимка: БГНЕС

Сдружение "Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия" предлага мерки за преодоляване на транспортната кризата във връзка с коронавируса при транспортиране на стоки и суровини по направлението Турция - България - Сърбия  или Румъния в посока Унгария,  Австрия или Чехия. 

Прехвърлянето на товари от автомобилния към железопътния транспорт ще ускори транспортния процес в условията на коронавирус, подчертават от организацията.

През тази седмица с участието на частни железопътни оператори за товари стартира интермодален железопътен транспорт между Турция и Германия, който ще обслужва всяка една от страните по трасето.

В момента се разчита основно на тежкотоварния автомобилен транспорт и железопътният товарен трафик е недооценен, посочва инж. Мартин Янев - консултант и специалист в "Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия".

"Железопътният транспорт предлага гъвкави решения, евтини и същевременно стабилни, които от една страна да гарантират доставките на стоки от първа необходимост, които в момента също страдат изключително много и от друга страна гарантира, след, дай Боже, скорошното излизане от тази ситуация, едно по-бързо възстановяване и завъртане на колелата на икономиката. Решенията, които ние предлагаме и за които ние се борим в момента, са неща, които от доста години насам се обсъждат, но по една или друга причина не са достигнали до конкретни мерки, до конкретни решения", допълни Мартин Янев пред "Хоризонт".

Целта на организацията е развитието на т.нар. интермодален транспорт и то не в следващите няколко години, а скъсяване на сроковете до няколко седмици, подчертава инж. Мартин Янев:

"Това означава директни връзки с хъбовете и пристанищата - от Европейския съюз, от Русия, в това число от Република Турция, които да обезпечат в този момент и в бъдеще една непрекъсната и сигурна верига на доставките. В момента има бизнеси, които дори и в България, опитват да работят, те реално погледнато не могат, защото не могат да си доставят необходимата суровина, съответно не могат да си изпратят необходимата суровина".

В момента инициативата в тази посока основно е на частните железопътни оператори, заяви д-р Людмил Иванов - председател на Управителния съвет на "Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия". 

До този момент от България за Турция и обратно голяма част от тежкотоварните автомобили се качват на влакове от Пловдив. Това обаче е временно решение. До момента само един от 15-те железопътни оператори за товарни превози в България извършва интермодален транспорт и то само до Румъния.

Железопътният товарен транспорт има необходимост от подкрепа. Конкретните мерки са изброени в писмо до Министерството на транспорта, посочва д-р Людмил Иванов.

"Нашето предложение е Министерството на транспорта да съдейства и да отправи предложение към останалите страни за облекчаване на режимите на придвижване. Също това, което предлагаме на министъра, конкретно за България да направи - първо е необходимо временно за период от една до три години намаляване и премахване на инфраструктурните такси и разходите за енергия за товарните влакове, които возят комбиниран транспорт и контейнери. Евентуално намаляване на част от разходите на операторите по останалата мрежа на страната".

Репортажа можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проблеми с вноса на работна ръка за туризма, сигнали за искани подкупи в консулства

"Парите за заплати в туризма се увеличиха в пъти. Добре платени са и най-неграмотните ни служители. Но кадри в България няма ".  Това заяви пред БНР Веселин Налбантов - зам.-председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. В тази връзка той отбеляза и проблема с демографския срив в страната . Според него освен това..

публикувано на 25.04.24 в 11:16

Разхищаваме 68 кг храна годишно на човек от населението

Разхищението на храни е риск както за продоволствената сигурност, така и за околната среда. Според Организацията на ООН за прехрана и земеделие близо 1/3 от храните, произведени по света, се губят или разхищават . В ЕС всяка година става дума за почти 59 милиона тона храни, а това се равнява на 131 кг отпадъци на човек годишно. Доклад на..

публикувано на 25.04.24 в 09:08
Български производители изливат млякото си в знак на протест срещу политиките в сектора

Украински млекопреработватели искат по-голям внос у нас. Българските: Не достига суровото мляко, трябва сухо

Украински млекопреработватели и производители на суровини искат да увеличат вноса си у нас . Това стана ясно от срещата във Велико Търново между Украинската асоциация на млекопреработвателите с Българската асоциация на млекопреработвателите. Българските им колеги казват, че има сериозен недостиг на суровини у нас, защото животновъдите са намалили..

публикувано на 24.04.24 в 07:40
Доц. Ангел Кунчев

Доц. Кунчев пред БНР: Все още не е обявена епидемия от коклюш. Очаква се заповед до края на седмицата

Главният държавен здравен инспектор доц. Ангел Кунчев потвърди пред БНР, че все още не е обявена епидемия от коклюш.  Очаква се да бъде издадена заповед на здравния министър до края на тази седмица. Но днес през цялото време доц. Кунчев говореше за епидемия, посочи здравният репортер на Националното радио Елена Бейкова. Е-обучение..

публикувано на 23.04.24 в 17:32
проф. д-р Андрей Чорбанов

Проф. Андрей Чорбанов: Ваксината срещу коклюш не е за възрастни. Крие риск от тежки нежелани реакции

Една от причината за пробива в имунизационното покритие са новите тенденции при разработването и създаването на ваксини – натискът те да бъдат абсолютно безвредни и абсолютно ефикасни. Колкото по-безвредна е една ваксина, толкова по-малко имуногенна и по-малко активна е тя . Това обясни пред БНР имунологът проф. д-р Андрей Чорбанов, депутат..

публикувано на 23.04.24 в 10:43
Софийски университет “Св. Климент Охридски”

Сградата на СУ е в изключително тежко състояние, има нужда от основен ремонт

Ректорът на Софийския университет "Св. Климент Охридски" проф. Георги Вълчев алармира пред БНР, че сградата на най-старото висше училище в България, както и тази на университетската библиотека, са в изключително тежко състояние . Редица ректори молят държавата да отпусне необходимите средства за основен ремонт и на Ректората, и библиотеката...

публикувано на 23.04.24 в 10:16

Екатерина Баксанова: В момента сме като Алиса в Страната на изтеклите мандати

"Все по-осезаема, направо веществена, става антиутопията, в която живеем. Очевидни са обвързаностите на правосъдието с политици, с криминални кръгове . Прокуратурата се превърна в един от тези органи, които вместо да изпълняват правомощията си, събират компромати, "консервират" ги като зимнина в буркани за по-удобни времена – обикновено това..

публикувано на 23.04.24 в 09:11