Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Блестящо българско участие на сцената на Ковънт Гардън в „Дама пика“ на Чайковски

събота, 9 ноември, от 20 часа

Владимир Стоянов в ролята на княз Елецки
Снимка: Catherine Ashmore/roh.org.uk

В съботната оперна вечер на програма „Христо Ботев“ предлагаме запис на спектакъл от 28 януари 2019 година, игран на една от най-престижните оперни сцени – Ковънт Гардън в копродукция с Датската кралска опера с диригент Антонио Папано, режисьор Стефан Хархайм и участието на Владимир Стоянов!

Владимир Стоянов учи Класическо пеене в Националната музикална академия в София и по-късно специализира в Академия „Борис Христов“ в Рим, под ръководството на известния оперен певец Никола Гюзелев, който е бил негов ментор и източник на вдъхновение в ранните му години. Неговият мек баритонов глас и естественият му усет за легато, съчетани с драматичен акцент го насочват към белкантовия репертоар, отдавайки специално внимание на Вердиевия репертоар. През 1998 дебютира в Сан Карло – Неапол в главната роля в „Макбет“.Този успешен дебют бързо го отвежда до ангажименти в големите оперни театри по целия свят. Владимир Стоянов е работил с някои от най-известните диригенти: Рикардо Мути, Зубин Мета, Сейджи Озава, Даниел Орен, Нело Санти.

Възхваляван от Ню Йорк Таймс заради неговия „топъл и привлекателен глас“ и от Опера Нюз за „разкошното му легато и удивителен контрол над дишането“, Владимир Стоянов е признат по целия свят като един от водещите баритони в днешния оперен свят. Сред сцените, на които е имал участия са: Парижката опера, Щатсопер Виена, Миланската Скала, Метрополитън, Театро Реал, Мюнхенската държавна опера, Дойче Опер, Берлинската държавна опера, Операта в Сан Франциско, Нов национален театър в Токио, Римската опера, Арена ди Верона...

Репертоарът му е мечта за всеки певец. Сред най-често изпълняваните от Стоянов роли са Риголето, Яго, Макбет, Маркиз Поза, Ренато, Ецио, Граф Елецки, Енрико.

Съвсем наскоро певецът получи изключително престижно признание от „Клуба на 27ната“. Вердиевото общество даде ежегодното си отличие „Рицар на Верди“ на българския баритон. Преди него „рицари“ са били Лучано Павароти, Рената Тебалди, Мирела Френи, Ренато Брузон, Карло Бергонци, Пиеро Капучили, Джулиета Симионато, Лео Нучи, Рената Ското, Пласидо Доминго, Феручо Фурлането.

Александър Антоненко е в ролята на Герман. Тенорът изпълнява драматичен репертоар и често се изявява на големи сцени като Миланската скала и Метрополитън опера. Дебютира през 2006 година в централната тенорова партия в „Манон Леско“ на Пучини на сцената на Кралската опера в Швеция и веднага след това пее в Норвежката и Виенската държавна опера. През последните няколко сезона, освен ролята на Герман той изпълнява централните партии в „Норма“, „Отело“ и „Палячи“, а преди няколко месеца изпълни и Радамес на сцената на Метрополитън опера, заедно със звездата Ана Нетребко.

В ролята на Лиза е датчанката Ева-Мария Вестбрук, която има много интересен творчески път. Тя завършва Кралската консерватория в Хага и първата ѝ роля е в „Диалози на кармелитките“ на Пуленк на фестивала в Олдбъро през 1994. Печели Международния конкурс за оперни певци в Рим, което ѝ дава възможност да изпълни Тоска само на 25 години.

Въпреки това първите години от кариерата ѝ са трудни. Тя се явява на няколко конкурса, а междувременно работи като пееща сервитьорка. През 2001 е назначена в Държавната опера в Щутгарт където пее централни партии в „Тоска“, „Отело“, „Дон Жуан“, „Хофманови разкази“, „Продадена невеста“. Три години по-късно Вестбрук дебютира на Залцбургския фестивал в концертно изпълнение на операта „Балканите“ от Игон Велес, а през 2008 е поканена и в Байройт където изпълнява ролята на Зиглинде във втората част от Вагнеровата тетралогия. Ева-Мария Вестбрук пее в Парижката опера, Ковънт Гардън, Метрополитън опера.

Звездата Фелисити Палмър е Графинята. Тя учи в училището за музика и драма Гилдхол в Лондон, а след това в Мюнхенския колеж за музика и театър. През 1971 година изпълнява ролята на Дидона в „Дидона и Еней“ и само 4 години по-късно дебютира в Английската национална опера.

Изпълнява роли в няколко от творбите на Гилбърт и Съливан в Английската и Уелската национална опера, а през 1998 дебютира в Чикагската опера във „Възход и падение на град Махагони“. Голям успех ѝ носи ролята на Мадам дьо Кроаси в „Диалози на кармелитките“, която изпълнява и в Метрополитан опера, а по-късно прави и запис за популярната поредица „Опера на английки“. Забележително е участието ѝ в мюзикъла „Суини Тод“, отново в Ковънт Гардън. В репертоара ѝ са едни от най-големите мецосопранови партии в оперната литература, а от 1983 изпълнява и някои роли за сопран.

Палмър преподава в Кралската музикална академия, а от 2011 е отличена със званието Дама на Британската империя.

В ролята на Граф Томски е един от водещите певци в драматични баритонов репертоар - Джон Лундгрен. Още по време на обучението си в Оперната академия в Копенхаген, той дебютира на сцената на Кралската датска опера като Шонар в „Бохеми“. Певецът прави силно впечатление и получава многобройни ангажименти в театъра в заглавия като „Лучия ди Ламермур“, „Тоска“, „Аида“, „Дон Карлос“, „Тристан и Изолда“ и главната роля в „Летящият холандец“. През 2016 пее Вотан от Вагнеровата тетралогия на престижния Байройтски фестивал, където е поканен още три пъти.

В спектакъла на Ковънт Гардън участват и:
• Александър Кравец – Чекалински
• Тигран Мартиросан – Сурин
• Анна Горячова – Полина
• Рената Скарелите – Маша
• Луиз Уинтър – гувернантката
• Хари Никол – Управител
• Джаклин Стъкър – Прилепа
• Кону Ким – Чепалитски
• Майкъл Мофидан – Нарумов

Съдържание на операта „Дама пика“ от Пьотр Илич Чайковски



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Музикалният театър пита "Здравей! Как си, приятелю?"

Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..

публикувано на 17.04.24 в 12:25
Peela

Не е зле!

"Notbad"  ("Не е лошо", "Не е зле") е новият албум на изгряващата финландска фюжън група "Peela" , издаден на 8 март 2024 година. Това е техният трети пореден албум и съдържа четиринайсет авторски пиеси на шестчленния състав от музикантите Йоханес Гранрот (китара, вокали, композиции), Мая Манила (вокали и кийборди), Севери Сорйонен (барабани),..

публикувано на 17.04.24 в 10:30

"Севилският бръснар" с нова постановка в музикалния театър на Линц

Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и..

публикувано на 17.04.24 в 08:45

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30

Музиката на "Молец", която носи усещане за свобода

Един мъдър човек каза, че откакто се е появило радиото, самотата вече не била същата. А какво да кажем за музиката в такъв случай?! Какъв разговор само водим с нея, без дума да кажем. Когато душата има нужда да замълчи и търси друга душа, музиката говори като за двама. Когато живееш между невъзможности, музиката ти показва пътя. Разкрива ти..

публикувано на 16.04.24 в 08:05