Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Ромските стипендии – дискриминация или изравнителна мярка

БНР Новини
Цвета Кирилова от сдружение "Азбукари"
Снимка: Личев архив

"Мъжете и жените от всички раси са родени с еднакъв набор от възможности и способности. Но човешките умения не са само плод от самото раждане. Те се развиват или закърняват в зависимост от семейството и квартала, в който живееш, от училището, което посещаваш, от бедността и богатството, които те обкръжават. Човешките умения и способности са плод на стотици невидими въздействия, които влияят на малкото пеленаче, на растящото дете и не на последно място на зрелия човек" – с този дълъг увод – цитат от президента Линдън Джонсън – отваряме темата за решението на Върховния административен съд, който постанови, че стипедниите за ромски деца са дискриминация срещу всички други деца.

Сигналът беше подаден от сдружение "Азбукари". Александър Райчев разговаря в "Нашият ден" с Цвета Кирилова, председател на сдружението. 

Проектът стартира преди няколко години и предизвика бурни дискусии. Става въпрос за стипендии от 30 евро на месец – предназначени за ромски деца в 9-и, 10-и и 11-и клас.

Парите, които държавата планираше да даде за съфинансиране на стипендиите за ученици от ромски произход, бяха малко над 2% от средствата, които се дават за ученически стипендии всяка учебна година. Ставаше въпрос за около 436 хил. лева, с които образователното министерство ще съфинансира стипендии за 700 роми от 9-и до 12-и клас за две учебни години. В същото време всяка година образователното министерство дава 21 млн. лева за стипендии за успех и при ниски доходи в семейството, които получават около 80 хиляди деца или 1/3 от всички ученици. 

Според Кирилова мярката всъщност цели осигуряване на евтин вот и е несправедлива спрямо останалите деца. За нея най-големият риск от програмата е, че и други деца ще започнат да се самоопределят като роми.

Законът за защита от дискриминация посочва, че изравнителните мерки не са дискриминация до момента, в който бъде преодоляна диспропорция. В случая е налице диспропорция 9,5% роми средношколци срещу 78% българи.

В насърчителните мерки Кирилова вижда мислене на парче и създаване на вредни навици различни групи да се самоизолират. Тя твърди, че подобни мерки за задържане на деца в училище не бива да се пишат и провеждат. "Ако проектът за стипендии щеше да обхване 5% от ромските гимназисти и в него виждаме дискриминация, какво да кажем да идеята за раздаване на 1200 лева на завръщащи се от чужбина българи".


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.