„Ермионе” от програмата на OperaVision

Платформата OperaVision предлага нещо непознато и интересно - рядко изпълняваната опера на Джоакино Росини „Ермионе“ . Музиката е много красива, има великолепни виртуозни арии и дуети, сред които един мъжки дует, предшественик на любимите дуети на Верди, прекрасни ансамбли и остава да се чудим защо тази творба  не е популярна, както повечето от останалите опери на великия Маестро. Причините са много - като се започне с трудните виртуозни арии, особено за сопрана, и това, че двете главни мъжки партии са поверени на тенори, и то такива, които могат да изпълнят изискванията на музиката на Росини. Може би причината е и в това, че операта е със силно драматичен сюжет. На финала почти всички герои умират, а Росини не е имал слабост към трагедиите, въпреки че е написал много опери и по такива сюжети. Знае се, че още при получаването на либретото на „Ермионе“ от  известния Тотола, то никак не му е допаднало, но е имал ангажимент към театър Сан Карло Неапол и не е имало как да се откаже. По същото време е композирал „Жената от езерото“ и е правил третата редакция на „Моисей“ - истински шедьоври на неговото творчество. Премиерата на „Ермионе“ е била през 1819 година в Театър Сан Карло Неапол и поводът да гледаме предлаганата  постановка на същия театър в OperaVision е, че с нея се отбелязва 200- годишнината на тази  красива опера.

Действието се развива в древна Гърция, няколко години след завършването на Троянската война, в Епир, където царува Пиро, синът на Ахил. Неговата съпруга е Ермионе, дъщеря на Елена и Менелай. В затворите има много пленници от Троя, сред тях са Андромаха - съпругата на убития Хектор, и техния син. Пиро се влюбва в  Андромаха, направо е обсебен от нея и иска тя  да  стане негова съпруга. Отначало Андромаха категорично отказва, но Пиро държи в затвора и детето й и я заплашва, че няма да й позволи да го вижда. Изправена пред тази дилема, тя склонява на брак, а Ермионе - изоставената съпруга, страда. В двореца се появява Оресте - синът  на Агамемнон, който отдавна е влюбен в Ермионе и отхвърлен от нея. Но при тази ситуация, тя използва любовта му към нея, за да го накара да убие съпруга й Пиро. Операта завършва с кървава сцена - не само Пиро, но  Андромаха и гостите на сватбата са убити. Необичаен сюжет за Росини!

Постановката на театър Сан Карло е на  високо професионално ниво - много добри певци, хор и оркестър под диригентството на  Алесандро де Марки, признат специалист в областта на бароковата музика, известен и с изявите си като органист и на харпсихорд. Трудната партия на Ермионе изпълнява американският сопран Анджела Мийд, позната ни от излъчванията от киносезоните на Метрополитън /”Семирамида”/. Тя е много известна изпълнителка на белкантов репертоар на сцените на най-големите оперни театри в света. Има мощен, красив глас и стабилна вокална техника. За съжаление визията й е малко шокираща, но в края на краищата - пее великолепно! Достойна партньорка в партията на Андромаха е испанката Тереса Йерволино – мецосопран, също призната белкантова певица. В репертоара й влизат почти всички росиниеви героини и ги пее със завидно майсторство, а е и много артистична и красива на сцената. Колкото до двамата тенори – изявата им бе на ниво, но не може да бъде сравнена с тази на партньорите им. В ролята на Пиро бе американецът Джон Ървин - млад певец с едва 10-годишна кариера, но на сцените на престижните оперни театри в Европа и САЩ. В репертоара му са героите от „Бохеми”, „Ромео и Жулиета”, „Обсадата на Коринт”, “Така правят всички жени“ и др. И партията на Пиро бе изпълнена точно и с много добра вокална техника, но покрай гласовитата си партньорка той се губеше. Обратното, Оресте на  Антонино Сирагуза  бе много гласовит, с малко специфично поднасяне на височините, артистичен. Той е познат на нашите меломани с участията си в спектаклите на опери на Росини, излъчвани по музикалната телевизия “Класика“. Ползва се с името на голям росиниев певец - в репертоара му са почти всички тенорови партии от оперите на композитора. И в по-малките роли имаше добри прояви - Филипо Адами като Пилад, Киара Трота като Чефиза, Гуидо Локонсоло – Феничо, Гайа Петроне - Клеоне. Постановката на „Ермионе“ бе на режисьора Якопо Спиреи и художника Николаус Веберн.

Съветвам ви да видите тази непозната творба и да се запознаете с росиниевия певчески елит!


Още от Каста дива