Колко полезни са всъщност буферните паркинги в София

Златина Йовкова говори с инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на ''Метрополитен'' ЕАД
От петте буферни паркинга, разположени по станции на метрото, които стопанисва Центърът за градска мобилност (ЦГМ), запълняемостта се движи в границите на 75-85%, т.е. около две трети от паркинга се запълва с автомобили.

Единствено буферният паркинг на “Цариградско шосе” - "Интерпред", се усвоява на 30-40% месечно. Това е така, защото част от паркингите не са поставени на правилните места. Условията за ползване на паркингите не отговарят на ценовата политика, или с други думи - прекалено скъпи са, за да ги използват хората.

Разбира се, има и добър пример за паркинг, който се пълни почти на 100%, но той не е управляван от ЦГМ, а е единственият буферен паркинг, който все още се управлява от столичния “Метрополитен”. Става дума за паркинга при метростанция “Бизнес парк”.    

Според инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД, това е така не само заради огромния брой на работещите в Бизнес парка, но и заради това, че това е паркингът с най-малко места в сравнение с останалите. Има място само за 100 автомобила.

“Практиката в останалите европейски столици е километри преди входа на града, да има табели, които се променят в реално време, и показват колко останали свободни места има по пътните артерии на основните входове към града, защото е важно хората да могат да оставят колата си бързо и удобно.

С отварянето на третата линия на метрото, ние наистина вече ще имаме една цялостна метро мрежа, която обхваща всички големи квартали на София, но въпреки това буферните паркинги стоят полупразни, което е нелогично”, казва Андрей Зографски - представител на НПО “Спаси София”.

Според него има много причини за това. Задължението, да бъде обвързано ползването на паркинга с метрото, води до отлив на хора, но е задължително, защото крайната цел е да бъдат изкарани хората от автомобилите и да ползват по екологичния обществен транспорт.

Според Андрей Зографски е голяма грешка и това, че центърът е достъпен за евтино паркиране. В момента половината център е част от зелената зона. Освен това е грешка и фактът, че буферните паркинги не са достатъчно и не на всички главни входове към столицата има такива места за паркиране.

Чуйте повече по темата в репортажа на Златина Йовкова и Боян Бочев в звуковия файл.
Още от Трафик София