Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мила Искренова: Танцът е абсолютното ми посвещение

Хореографката показва рисунки и скици от подготовката на спектакли

Мила Искренова
Снимка: БГНЕС

Хореографката Мила Искренова прави своя самостоятелна изложба в галерия "Етюд" в София. Искренова, която има и издадени книги, разкрива пред публиката друга своя творческа страна, която определя като по-интимна и лична, за разлика от танца и хореографията, с които общува със света.

"За мен професията е това, с което се изхранваш, с което си печелиш хляба – там ти нямаш право на настроения. Оттам нататък обаче може да бъдеш още много неща. За щастие за мен рисуването е, може би, най-интимната дейност“, споделя тя в предаването "Графити по въздуха". Танцът е абсолютното ми посвещение – от начало до край, допълва Мила Искренова.

Откриването на изложбата е на 27 януари. В галерия „Етюд“ работи нейна колежка – хореографката Галина Борисова, която „сръчкала“ Мила Искренова да подбере картини за изложбата. „Оттам дойде поканата и настойчивата инициатива да се направи тази изложба. Приела съм вътрешно, че хореографията е това, с което аз общувам социално. А тези интимни мои дейности не съм имала амбицията да ги показвам никога.“

Тя рисува от много малка, „като всички деца, които и в училище учат рисуване“.

„Аз рисувах обаче с огромно удоволствие и извън часовете. Вкъщи си рисувах някакви измислени герои или прерисувах рисунки, които особено много ми бяха харесали в книжките. През цялото време съм рисувала, през много големи интервали от време понякога. Рисувах много, когато бях в Италия – тя ми подейства изключително стимулиращо. Там рисувах в едни бележници, малки, с водни бои и моливи. След 2000-та година започнах да рисувам и с маслени бои, започнах да рисувам портрети.“

Мила Искренова се запалила и по рисуването в източен стил, подарили й специални четки от Япония за рисуване с туш и водни бои.

Част от творбите в изложбата са фотокопия на рисунки и скици, които хореографката е правила при подготовката на спектакли. „Те са много интересни. Слава Богу, че съм ги запазила, защото там нагледно може да се види как един хореограф вижда музиката. При мен музиката се превръща в образи, в диаграми, понякога в архитектурни образи. Аз не я разчитам на времена и тактове. Като едни големи енергийни вълни, които се опитвам да визуализирам.“

Независимо от мненията, че съвременният танц е силно социален, никога не съм си позволявала на сцената да кача директно социални проблеми – за мен това е вид профанизиране, признава Мила Искренова. „Нивото, на което аз мисля в изкуството, не допуска пряката намеса на социалните проблеми.“

Още за фините връзки между сцената и рисуването - в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Най-четени