Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ян Пеетерс: Системата трябва да мотивира учителите да се развиват

Белгийският консултант ще работи у нас по проект за професионалистите в ранното детско образование

Важно е системата да поощрява повече млади хора да се захванат с ранното детско образование, казва белгийският специалист.
Снимка: БГНЕС

Международно признат експерт в областта на ранното детско развитие ще консултира фондация „За нашите деца“ за ролята на професионалистите, работещи с деца в ранна възраст и техните семейства. Д-р Ян Пеетерс е един от основателите на Центъра за изследвания и иновации в сферата на ранното детско развитие към Университета в Гент, Белгия и негов директор от 1989 г. Бил е преподавател по социална педагогика. Консултант е на УНИЦЕФ. Има наблюдения върху ситуацията в Сърбия, Албания и Косово. 

„Колкото по-високо е образованието на професионалистите, толкова по-голяма е ползата за децата, с които те работят, най-вече за тези от уязвими групи“, каза Ян Пеетерс пред „Хоризонт“.

„Във всяка държава виждам, че има центрове, в които хората непрекъснато правят иновации и други, в които се възпроизвеждат едни и същи посредствени практики. Да си компетентен служител не е само индивидуална отговорност на отделния учител, а ангажимент на системата – тя трябва да може да мотивира учителите да вършат работата си по добър начин и да подобряват своята практика.“

Пеетерс ще работи у нас по проекта „България расте с децата си“. „Ще проведем национално проучване на състоянието на всички работещи в системата на ранното детско развитие, което в България на практика означава всички хора, които работят с децата и техните родители в системите за образование, здравеопазване и социални грижи – от раждането до постъпването им в училище“, обясни Иванка Шалапатова, изпълнителен директор на фондация „За нашите деца“.

Проучването ще търси отговори на въпросите могат ли да се развиват професионално тези кадри у нас, в какви условия работят и какво ги мотивира да останат в професията.

Изключително важно е да имаме прогностика на работната сила – дали ще има хора, които в бъдеще ще дават една от най-важните подкрепи за децата в тяхното ранно развитие“, допълни Шалапатова.

Според нея се подценява ролята на детските ясли, като се акцентира предимно върху физическата грижа за децата, докато през първите дни от живота на детето се формира между 80 и 90% от архитектурата на мозъка и мозъчната дейност.

Един от проблемите в България е, че над 50 на сто от работната сила е на възраст над 50 години, подчерта Ян Пеетерс. „Много е важно тези професии да станат по-атрактивни за младите хора. В много други европейски държави работата в сферата на ранното детско развитие е адекватно заплатена. Тук виждам, че ако например една майка е начален учител с две деца, тя не може да се справи със заплатата си, не може да има нормален живот. Много е важно да има по-високи заплати на служителите в тази сфера“, коментира белгийският специалист.

Ян Пеетерс даде пример с Италия, Дания и Хърватия, където се обръща много по-голямо внимание на креативните занимания като театър и музика, а това прави работата атрактивна както за младите, така и за мъжете, които са традиционно малко в тази професия.

В западните страни е много по-висок процентът на децата, попадащи в системата от 0 до 3 години, отбеляза още Пеетерс.

Допреди падането на Берлинската стена в страните от Източна Европа услугите за децата в ранна възраст са били на по-високо ниво от тези в Западна Европа, заяви още Ян Пеетерс. В посткомунистическия период се настояваше за повече инвестиции в началното образование, а не в ранното и това е една от причините днес обхватът да е толкова нисък, обясни той. „И сега отново идваме в тези държави в Източна Европа, за да им кажем, че трябва да имате по-добър обхват.“

Цялото интервю слушайте в звуковия файл. 

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!