Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Инж. Румен Йовчев: Пътят е стока!

| обновено на 20.02.20 в 10:44
Снимка: БГНЕС

Без добре функционираща система за събиране на пътни такси поддръжката на пътищата, а и строителството на нови магистрали ще бъде поставено под въпрос. Това обясни пред БНР инж. Румен Йовчев, бивш председател на Управителния съвет на Българската браншова камара „Пътища“.

Няма да имаме добре поддържани и нови пътища „докато не въведем най-справедливата система - тол системата, благодарение на която се плаща според това колко ползваш -  колкото повече пътуваш, толкова повече ще плащаш. Пътят е стока!“.

Ще има сътресения

Тези общини, които искат освобождаването от винетни такси на своите граждани, трябва да си дават сметка, че общинските бюджети ще трябва да се справят с поддръжката на тези пътища. Вече стана ясно, че поддържането на освободените от винетки пътни отсечки около София ще струва годишно 8 милиона лева, за пет години - 40 милиона лева. На дневен ред е въпросът от къде ще бъдат взети тези средства и докато големите общини като София, Варна, Бургас биха могли да осигурят финансиране, не е ясно какво ще се случи с поддържането на тези пътни отсечки, които са на територията на малките общини.

„Като слушам кметовете, започваме да май да играем един стар филм. Когато в началото се въведе винетната система, започнаха да местят табели на селищата, за да може по-големи пътни участъци да не бъдат засегнати от нея. Сега отново говорят по този начин“, отбеляза инж. Йовчев. Той обясни, че неплащането на такси няма да доведе до нищо добро:

„Ние имаме около 20 хиляди километра пътна мрежа. За да се поддържа тази пътна мрежа в качество, в състояние, в което всички искаме, са необходими около един милиард и половина годишно. Аз не чух/…/ аз поне не разбрах, след като се събере някаква си такса и като се приспадне издръжката на тази тол система, какви пари в крайна сметка ще има.

Един милиард и половина  - иначе пътища няма да имаме, няма да имаме магистрала „Хемус“, както се е ангажирал премиерът, не за три години, искам да му кажа, че и след 10 години няма да стане магистралата“.

Тол системата критикуват и тези, които са заинтересовани от нейното надеждно функциониране

„Тези, които са против тази тол система  - превозвачите например, са едни от първите, които критикуват лошото състояние на пътищата в България. И такива ще бъдат пътищата. Европа много отдавна ни каза, че повече няма да ни дава пари за рехабилитация на пътища, защото ни дадоха пари и общо взето успяхме да рехабилитираме сериозна част от пътищата в България и отново ги зарязахме за 15-20 години. Няма такъв асфалт в света, който да издържа повече от 15 години“ обясни инж. Йовчев.

Ще има сътресения, щом като за всяко нещо веднага започват да реагират с протести, посочи инж. Йовчев.

Кметът на община Белица Радослав Ревански каза пред БНР,  че повече от година пет общини в страната се борят с бюрокрацията и все още не са успели да финализират прехвърлянето на малки отсечки в общински ръце, за да не плашат хората винетка. Казусът стои на дневен ред във връзка със старта на тол системата, насрочен за първи март.

Вчера въпросът за проблемите на намиращите се около София селища и начинът, по който те ще стигат на работа до столицата  - с или без винетка, предизвика острата реакция на премиера.

„Още в началото 2019-а покрай проблема с Нови Искър правителството пусна писмо до всички общини, които общини искаме дадени проблемни отсечки да заявим желание да променим собствеността. И от началото на 2019 година пет общини, които имаме ние в Национално сдружение като информация, бяхме пуснали такива писма. Към момента - вече една година по-късно,  сме на финала за прехвърляне на тази собственост - от публична държавна в публична общинска.

Наистина очаква това да става по-бързо и по-лесно, посочи кметът, като обясни, че Белица вече финализира процеса, а една община е получила отказ:

„Ние от община Белица сме на финалната права - единствената община… И община Варна, Челопеч, Рила и община Павликени заедно с нас са предявили такива искания. За община Павликени имаме официален отказ“.

„Моето лично мнение и като кмет, и като гражданин е, че това е закъсняло, няколко пъти се отлагаше - самият факт, че една процедура, която би трябвало да мине за месец-два, а повече от година нямаме решение...За мен тази бюрокрация категорично пречи на държавата като цяло и на нас общините в частност“, коментира кметът.

Като уточни, че в Белица проблемната отсечка е един километър, Ревански посочи:

„Аз се надявам, заработвайки тол системата, да има  адекватно решение от АПИ за тези неща, които в момента може би са пропуснати, да бъдат регламентирани по-правилно“.

Интервютата чуйте от звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени