Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лилия Пангелова за метаморфозите на стъклото

Лилия Пангелова
Снимка: личен архив

Сферата на стъклото е доста конкурентна с другия пол и смятам, че номинацията наистина е постижение. Това сподели пред БНР художничката Лилия Пангелова, майстор на стъкло, която е номинирана за наградата на фонда „13 века България“, която се дава в подкрепа на млади таланти в съвременното изкуство и наука.

Авторката е привлечена от възможностите, които стъклото дава за извайване на най-разнобразни форми и цветове, които винаги впечатляват:

„Това, което винаги ме впечатлява в работата със стъкло и което ме накара да се занимавам вече толкова време с материала, е, че има толкова много форми и толкова много начини, по които може да изглежда“.

Пангелова, която в момента учи и работи в Малта, е възпитаничка на Националната художествена академия - завършва специалността "Дизайн на порцелан и стъкло", като след това специализира и в други държави. Едно от най-важните пътувания е до Истанбул, споделя художничката:

„Целта на моето пътуване до Истанбул беше научаването на техниката „надуване на стъкло“… Там беше първата ми среща с материала в тази му форма. Освен това пътувах до Холандия, Чехия и Германия в различни ателиета във връзка със стъклото Лично моя инициатива, така че да науча повече за самата техника и в дълбочина за материала“.

Техниката на изработка на произведения чрез духано стъкло е много трудна и сложна, призна авторката. Тя разказа как материалът се обработва:

„Първо стъклото е  в суха форма, твърдо вещество, което се зарежда в специална за целта пещ с особено висока температура, така че да може да се разтопи и да придобие течно състояние, което е нещо като мед  - с консистенцията на течен мед.  И същност това, което е нашата професия - на стъкларите, е да успеем да работим с този горещ материал - говоря за температура на разтапяне от типа на 1600 градуса - може да е по-висока или по-ниска, в  зависимост от състава на стъклото.  И за да се случи това, използваме специална пипа ( специална тръба - бел. ред.), която е от неръждаема стомана, тя се потапя в течната стъклената смес“.

Авторката има проект за възстановяване на пещи и технология за работа със стъкло от Древен Рим.

Повече по темата чуйте от звуковия файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!