Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Подем на бизнес нагласите през февруари в ЕС, но при рязко влошаване в България

През февруари 2020 година общото икономическо доверие в Европейския съюз се подобри до 8-месечен връх, докато аналогичният бизнес индекс на Европейската комисия за България отбеляза рязко влошаване до 11-месечно дъно, показват резултати от последното бизнес проучване на европейските власти в Брюксел.

Индексът, измерващ икономическото доверие в ЕС, нарасна рязко през февруари до 103,0 от 102,5 пункта през януари, достигайки най-високо ниво от юни 2019-а година.

Засилването на икономическите нагласи в целия ЕС се дължи основно на тяхно подобряване в рамките на еврозоната при влошаване на индекса за Полша (понижение с 1,4 пункта на индекса на първата по значимост европейска икономика извън единния валутен блок).

Силен ръст с 4,8 пункта им при индекса на икономическите нагласи във Великобритания, която обаче вече не е водещата европейска икономика извън еврозоната, след като напусна ЕС на 31-ви януари.

Проучването на ЕК за Европейския съюз през февруари регистрира подобряване на доверието сред мениджърите в промишления сектор (повишение на съответния индекс до -6,1 пункта от -6,9 пункта през януари) и в търговията на дребно (до 1,3 от 1,2 пункта), при стабилизация в сферата на услугите (на януарското ниво от 10,7 пункта) и спад в строителството (до 3,6 от 4,6 пункта).

През февруари индексът на потребителското доверие в 27-те страни на ЕС (изключвайки вече Великобритания) се повиши до -5,9 пункта от януарското дъно от -7,1 пункта.

За разлика от общия показател на ЕК за икономическото и бизнес доверието в ЕС, съответния индекс за България обаче отбелязва силен спад до 98,3 пункта от 101,1 пункта през януари, достигайки най-ниско ниво от март 2019-а година. Това е първото понижение на индекса на икономическите нагласи за нашата страна под важното ниво от 100 пункта от юни 2019-а година.

Отслабването на общите бизнес нагласи в нашата страна през февруари е в резултат на спад на спад на нагласите сред българските промишлени мениджъри (понижение на съответния индекс до -3,1 от -1,7 пункта през януари), в сферата на услугите (до 9,8 от 12,6), в строителството (до 0,7 от 1,8) и при търговията на дребно (до 20,4 от 22,5).

Индексът на потребителското доверие в България обаче се подобри до -21,2 пункта от 21,7 пункта през януари, отбелязвайки най-високо от септември 2018-а година.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна