Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как говорят зависимите от футбол и не само...

За езика на футболните коментатори и на наркозависимите

Филолозите Антоанета Начева и Цветелина Добрева са авторите на две отделни лингвистични изследвания – съответно за езика на футболните коментатори и на наркозависимите.

Сблъсъкът с експресивно оцветения и динамичен речник на футболните коментатори

В изследването си Антоанета Начева констатира наличие на речева агресия, нетипични проявления и по-скоро привърженическа, а не журналистическа реч в начина на изразяване на футболните коментатори. Изследването ѝ търси границата между журналиста – от една страна като професионалист, и от друга – като запалянко. „Задължителна е обстоятелствеността, която много често разсмива и е много любим способ на футболните коментатори. Дали доминира агресивното или забавното зависи от характера на предаването. Ако то е аналитично, често границата се прекрачва. Колкото повече време минава след края на един мач, толкова повече утихват страстите. Веднага след края на мача коментарите на стадиона са много бурни, има страхотни сравнения и несъгласие, недоволство или пък подкрепа се изразяват патетично и бурно. Това определено привлича вниманието на зрителя, но понякога и отблъсква”, твърди Антоанета. Промените в езика на футболния коментар са динамични и през последните десетилетия езиковата рамка се разчупва стилистично. Това е необратим процес, е още един от изводите от изследването на Антоанета Начева.

„Превръщането на дефекта в ефект с цел да приобщим аудиторията и да скъсим дистанцията. Това не винаги е възможно, но тук можем да сравним с водата – колкото по-постоянно се случва на едно и също място, в един момент ще се пропука.”

Журналистическият маркетинг в спортната журналистика

Футболните коментатори не само, че не се опитват да скрият пристрастията си, а дори чрез похват на демонстрирането им се цели привличането на реакция – дали положителна или отрицателна. „И най-лошата реклама е добра реклама” важи особено силно в този жанр, според Антоанета.

Креативност в езика на наркозависимите

Езикът на наркозависимите се характеризира най-вече с употребата на евфемизми и асоциации, често се употребяват цветове и цифри. Това става ясно пък от лингвистичното изследване в тази област на Цветелина Добрева. „Може да се каже, че най-популярната дрога в България е марихуаната. Поради този факт има най-много думи, които я описват. Във Варна например я наричат „майка”. Това е може би едно от най-нетипичните сравнения, които съм срещала, тъй като на пръв поглед тази дума няма никаква асоциация с марихуаната. Други популярни са „Мери” и „зелено”. Числата като ключови думи се включват най-вече в изразите, когато хората търсят да си купят дрога. Те обозначават грамаж, време или място за среща”, обяснява Цвети. Езикът на наркозависимите се променя, за да останат незаконните действия скрити.

А от какво сме зависими, когато говорим?

„Най-вече от средата и от слушателите, на които говорим, както и от езиковия речник, с който разполагаме, от хората, с които най-често общуваме. Освен това съществен е и ефектът, който търсим”, е мнението на Цвети.

Цялото интервю с Антоанета Начева и Цветелина Добрева можете да чуете в звуковия файл.

Фотоколажи: Силвия Петрова

Снимки: pexels.com

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!