Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Майката на всички реформи" - ще прероди ли италианската икономика

Антонио Конте
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Италианският премиер Джузепе Конте обяви революционна реформа, която ще позволи на икономиката на страната да се оттласне от дълбоката рецесия. Това се случи на фона на все по-обезпокоителните погледи към Рим, чийто дълг будеше тревога още преди тежкия удар на коронавируса. За изненада на всички "майката на всички реформи", както самият Конте я нарече, е в областта на обществените поръчки и други бюрократични процедури, а не в по-бързи мерки за подкрепа на икономиката. 

"Може да приемем това като огромно преувеличение. Очевидно е, че понякога премиерът и изобщо политиците обичат да са много гръмогласни, с което преследват съвсем различни цели. Нека обаче погледнем какво точно представлява "майката на всички реформи". Един от големите проблеми в Италия е огромната бюрокрация. Когато се обявяват обществени поръчки за някаква публична инфраструктура, процедурата е изключително дълга. От момента, в който се получи одобрение, до първото получено евро, може да минат 18 месеца - това е година и половина". Това коментира в предаването "Събота 150" икономистът Филипо Тадеи от университета "Джонс Хопкинс". 

По думите му, с приемането на нестандартни процедури и някои изключения се вярва, че този процес може да бъде ускорен, когато става дума за пари от възстановителните фондове. 

"Идеята е, че по този начин ще може да се използва ресурсът за по-ефективни и бързи публични инвестиции, за да може наистина да помогнат за възстановяването на икономиката. Поне такава е тезата на правителството. Съвсем друг е въпросът дали това ще се случи на практика, или ще остане в сферата на обещанията". 

Колко съществено е това ускоряване на процедурите за възстановяването на италианската икономика?

Публичните инвестиции в Италия са огромни. Администрацията също. Има различни "центрове", които отговарят за определени инвестиции и съответно разполагат с някакви суми за осъществяването им. За да се осъществи един проект, той трябва да мине през много от тях, което естествено отнема време. Сега идеята е да се съкрати времето и хората, през които всичко това ще мине. Представете си един началник на жп гара. Ако тя има нужда от възстановяване, което означава сравнително малка сума, той ще може да обяви обществената поръчка, без това да преминава през одобрението на толкова много административни служби, колкото досега... Харченето на пари в случая означава създаване или подобряване на съществуваща инфраструктура, което също е важно. Парите за изпълнението на проекта обаче ще бъдат получени по-бързо. Съвсем друг е въпросът колко бързо самата поръчка ще бъде изпълнена... Дали това ще проработи? Отговорът зависи от това дали всички тези изключения, които са предвидени, могат наистина да бъдат приложени, а за това се изискват допълнителни указания и нормативни актове. Нека не забравяме, че това е законодателна промяна, която току-що е гласувана от парламента по предложение на правителството. В нея общо се казва, че процедурите ще бъдат улеснени за определени стратегически обекти.

"Политико" публикува любопитен коментар със заглавие "Майката на всички реформи ще се окаже бездетна". Има ли аргументи в подкрепа на такава прогноза? 

Точно това ще се случи, ако прилагането на новите текстове не отговаря на обещанията. Засега, единственото, което правителството строи, са магистрали. Тук обаче има едно "но". Магистралата е нужен и стратегически обект, но за да има смисъл от нея, трябва да има ефективен достъп до новото пътно съоръжение. Ако няма такова, може да построите най-бързата магистрала в света, но никой няма да я използва. Ето това ще бъде абсолютното изпълнение на прогнозата, която вие споменахте - майката на всички реформи да се окаже бездетна. 

А ще се окаже ли по-корумпирана?

Това винаги е така, но не само в Италия. Разбира се, корупцията винаги е била огромен проблем в нашата страна, но за да оценим правилно тази реформа, трябва да кажем следното - колкото по-опростени стават процедурите, за толкова по-маловажни обекти се прилагат, което моментално означава - за по-ниски суми. Това веднага води и до занижен контрол. Всички знаем, че колкото по-скъпо е едно съоръжение, толкова по-внимателни са контролните власти към изпълнението му. Казано по друг начин - да, рискът от корупция съществува. 

Говорите за магистрали и жп линии. Това ли е необходимо на Италия в условията на Covid-19?

Не знам дали са най-важните, но със сигурност са от много голяма важност. Помислете само. Необходимо е да се осигури на обществото нова и различна инфраструктура. Например, ще е необходима различна организация на болниците, може би дори изграждане на нови. Същото важи и за новия вариант на обучение на децата, който неминуемо ще дойде с началото на новата учебна година през септември. За всичко това трябват инвестиции и те са фундаментални за италианската икономика, за да се възстанови плавно. 

Как ще се отрази това на хазната? 

Ако правителството е ефективно в осъществяването на тези процедури, тогава дефицитът ще бъде по-голям. Разбира се, ползите от тези инвестиции ще се усетят в следващите няколко години, но със сигурност числата в бюджета ще бъдат доста по-неблагоприятни от тези, които парламентът е одобрил. 

Интервюто с Филипо Тадеи можете да чуете в звуковия файл. 

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!