Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богомил Николов: Не пазарувайте емоционално

Снимка: Светла Милчева
Пазаруването по време на Черния петък наближава. При кампании като тази много търговци отправят примамливи оферти за атрактивни стоки и услуги с големи процентни намаления, но кое си струва и кое - не. Да се ориентираме в пазарната среда помага Българската национална асоциация “Активни потребители” и нейният изпълнителен директор Богомил Николов.

В САЩ на този ден започват промоциите и намаленията, които продължават поне до Коледа, а много често и след нова година. В България тази практика започна отскоро, но само като Черен петък, през последните години виждаме и реклами за Черен уикенд, надявам се скоро да стане и Черен месец. Това е важно за нас като потребители, защото най-лошият съветник при пазаруването, е бързането, казва Николов.

Когато човек бърза, не разполага с време да помисли и да сравни офертите на различните търговци, обикновено е подвластен на емоцията, а тя много лесно се запалва от две човешки слабости - изкушението и страхът. Черният петък залага на изкушението. Това води до много спонтанни покупки, обяснява Николов. За онлайн покупките той припомни, че има решение на така създалата се ситуация, защото потребителите имат право да върнат продукта, който са закупили в 14-дневен срок, но транспортните разходи по връщането на продукта са за сметка на потребителя. Това право обаче не съществува в традиционното пазаруване от магазин. Онлайн обаче не можем да си купим сигурност, защото картинка и реалност може да се разминават.

От “Активни потребители” ще сравнят историята на дадена цена на конкретен продукт в конкретен търговец, причината за това са сигналите за фалшиви намаления. Асоциацията е направила регистратор на цените, който работи с четирите най-големи онлайн търговеца като постепенно ще бъдат добавени и по-малки. Идеята е като отидете при търговец, харесате си продукт, виждате, че е на промоция от 20% примерно и искате да го купите, да можете да пейстнете линка на продукти и да видите каква е била цената на продукта преди седмица или месец. Ако се окаже, че тя е изкуствено завишена и след това намалена с процент, това се надяваме да охлади тези страсти и човек да види, че намалението не е реално. Така ще се подпомогнат и инспекторите от Комисията за защита на потребителите, които ще могат лесно да правят справки за историята на даден продукт и да санкционират, когато има основание.

Трябва да се научим да сравняваме преди да си даваме парите. Никога, като видите една стока, не трябва веднага да я взимате, особено онлайн. Проверете при още един-двама търговци какво е положението. Отделете 10 минути, обаче ще ви се изплатят, съветва Николов.

Потребителските организации са специализиран консултант, който помага на потребителите да правят по-добър избор и да грешат по-рядко. Най-големият контрольор на пазара, обаче са самите потребители, защото те плащат. Ако успеем да обърнем тези нагласи, ще видим, че колкото повече активни потребители имаме, толкова повече и отношението на търговците ще се промени спрямо нас, казва Николов.  

При избора какво от продуктите да се тества, Николов посочва, че има различни критерии един, от които, е да не бъде изключително скъп съответният тест - пример с това е изследването на UV кремове, чието тестване може да стане само във френски лаборатории. Това, което вълнува хората, е да са масови продукти и да са с по-висока цена. Ние проверяваме разликата в качеството между определените продукти, защото винаги от даден вид продуктите имат различно качество.

Консуматорското поведение може да доведе до сериозни кредити, в тази връзка Николов заяви, че е важно съвкупността от всички кредити, които имаме, да не превишава 50% от доходите ни. Той припомни и кризата от преди 10 г., когато много хора изпаднаха в неплатежоспособност заради многото кредити. Съветът на Николов е, ако има нещо, което потребителите са си харесали и имат нужда от него, най-добре е да наблюдават дадената стока седмица - две и в самия черен петък да сравнятцените, а не намаления процент, да преценят дали е изгодно и ако е така, да купуват.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Веднъж прекосиш ли океана" с премиера за България

"Веднъж прекосиш ли океана" е театрален вербатим моноспектакъл на Мартина Новакова с премиера за България. Това е полет от София до Ню Йорк, на който шестима души пътуват в едно тяло. Какво е да емигрираш? Как пресъздаваме културата си в чужда страна? Какъв образ бихме искали да има България в чужбина? Каква е ролята на изкуството във всичко..

публикувано на 19.04.24 в 14:34
Част от творбите на Теодор Лулчев

Дизайнът и естетиката преди AI

Не е далеч епохата преди изкуствения интелект (Before AI), но тя е много обширна, многообразна и трудна за пресъздаване. Затова е особено предизвикателството, с което под това заглавие се е заел да привлече и фокусира вниманието ни дизайнерът Теодор Лулчев . Експозицията му може да се види в концептуално пространство „Дом“ до 30 април ...

публикувано на 19.04.24 в 14:20

Спектакълът "Джобове, пълни с хляб" забавлява и задава въпроси за смисъла

Двама мъже стоят надвесени над изоставен кладенец, от чието дъно вие куче. Разбира се, първо нахлува хаосът от неизбежни въпроси: Защо? Кой? Как е възможно? И най-сетне: „И сега какво да правим?“ . След тази върволица от съмнения, които сякаш искат да попитат нещо много по-голямо, им остава едно единствено – да спасят кучето. Двамата мъже..

публикувано на 19.04.24 в 13:50

"Грийнпийс" подкрепя зелено възстановяване на Украйна

"Грийнпийс" увеличава подкрепата си за зелено възстановяване на Украйна. От самото начало на руската инвазия "Грийнпийс" се стреми да подкрепя украинския народ. Само няколко месеца след началото на войната от организацията започнаха работа по възстановяване на разрушени от военните действия болници, училища и детски градини – по нов, зелен,..

публикувано на 19.04.24 в 13:31
Крис Илиев с част от екипа на

"Мъртвешки танц" по Стриндберг - сложната връзка любов-омраза в човешките отношения

За постановката "Мъртвешки танц“, с отзвук от неотдавна състоялата се премиера разговаряхме в предаването "Добър вечер, София"с актьорите Християна Стоименова и Михаил Иванов, както и с режисьора Ивелина Колева. Режисьорът Ивелина Колева,  за която това е дипломен спектакъл сподели, че за нея особено вълнуваща е била първата среща с..

публикувано на 19.04.24 в 12:59

Або представя втората си книга с разкази "Тука е така"

На книжния пазар излезе втората книга с разкази на Або "Тука е така". Историите са написани с много чувство за хумор и съдържат автобиографичен елемент. Пред Радио София Або сподели, чес интерес се връща в своето детство, именно когато се случва Прехода. Книгата е споменик на десетина години от неговото съзряване и порастване. „Аз..

публикувано на 19.04.24 в 12:15

Българският проект "Паркът" беше отличен на наградите "Нов европейски Баухаус"

Българският проект „Паркът“ беше отличен на наградите „Нов европейски Баухаус“. Той се осъществява от месец февруари 2023 г. в столичния район „Младост“, където след пандемията екипът на фондация „Колективът“ решават, че искат да върнат гражданите на място, на което да се забавляват и да споделят. Един от хората, които работят по проекта, е арх...

публикувано на 19.04.24 в 10:37