Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Паметта - наръчник за управление

Снимка: Pixabay
Паметта е определяща за нашето битие, тя е основният пространствен ориентир и компас в живота ни, ако започнем да я губим, това е едно от най-ужасяващите загуби на личността. “Паметта е личният дневник, който всички носим със себе си”, казва Оскар Уайлд. За това как да запазим паметта си говори Светлана Минева, редактор на книги, свързани с функционалната памет.

“Паметта е не просто способността да запомняме, но и възможността след това да ги извлечем, когато на нас ни трябват. Първо трябва да бъдем впечатлителни, да забелязваме определени неща около себе си, които след това могат да ни свършат работа”. Ние виждаме много неща, но запомняме само това, което ни е впечатлило.

Паметта се дели на краткотрайна и дълготрайна, като краткотрайните ни спомени са свързани с ежедневните неща, които виждаме и ни впечатляват. Упражненията за краткотрайна памет, всъщност целят да ни накарат да бъдем по-впечатлителни.
Неприятните мисли, свързани с вечния въпрос “Изключих ли ютията преди да изляза?” са свързани с рутината. Това, което е станало рутинно за мозъка, не провокира повишено внимание и така се получава “бяло петно”.

Един от пътищата да се засили паметта (и да намалеят “белите петна”) е визуализацията. Повечето хора запомнят повече, когато четат - около 80% от паметта ни е т.нар. визуална памет. Това е и причината хората, които гледат повече телевизия да имат по-слаба памет от хората, които четат. 
Трик за запаметяване е т.нар. “Умствено око” - това е да си правите асоциации за определени неща, за да можете да ги запомните (например двойката прилича на лебед, нулата има формата на геврек, а единицата прилича на свещ).

Близък до проблема с паметта, е проблемът с концентрацията. Обикновено причината за лошата концентрация е, че не се замисляме за прочетеното и за това кое е най-важното, т.е. тук вече трябва да проявим селективна памет. Това може да се тренира, като от един текст се отделя най-важното, второстепенното и това, което е излишно. Концентрацията обаче им отношение и към общото ни състояние - дали сме се наспали, нахранили, дали спортуваме, както и това дали пушим. Доказано е, че пушачите имат по-лоша памет и по-трудно се концентрират от хората, които не пушат.

За учениците, които трябва да запомнят много информация е много важно да запомнят правилно, а това става с график, който се спазва. 25 минути трае най-добрата концентрация, затова графикът на учене е 25 мин. учене, пет минути почивка. Доброто учене включва 4 такива пасажа по 25 мин. След тези два часа е хубаво да има една по-голяма почивка от 20 минути.

Друг масов проблем е помненето на имена. Обикновено хората, които помнят добре числа, са много лоши физиономисти. Има си трик за запомняне на имена - при запознанство е хубаво да разгледате добре новия си познат, в повечето случаи има нещо характерно за лицето му (бенка, широк нос, красиви очи), и е хубаво да споменете името му поне три пъти.

Има и музикална памет. Всички музиканти я използват постоянно - тя е съчетание между визуалната памет, слухова и кинетична памет. Развитието на тази памет при музикантите става след ужасно много упражнения и слушане на едно и също произведение, изпълнено от различни изпълнители. Свиренето на музикален инструмент може да се използва като упражнение при по-възрастни хора, за да подобрят паметта и концентрацията си, а също и за повишаване на интелигентността дори.

Стратегия за тези, които учат нови думи от чужд език е развитието на кинетичната памет с писане на думите на ръка, както и флаш картите (картончета с изписана дума от едната страна, а от другата страна значенията ѝ). Може да се правят флаш карти и за цели изрази, както и контекста, в който са използвани. Тези флаш карти позволяват и да учите постоянно дори и на улицата.

Зубренето може да бъде и полезно. В Япония се възприема като част от обучението, докато за нас, а и за Западна Европа се отрича напълно и не се толерира. Важно е да се знае, че когато човек разбира това, което учи, то със сигурност ще стане част от дълготрайната му памет, докато зубренето не може да трае дълго време.

За развитието на топографската памет е хубаво да сме внимателни и да забелязваме покрай какво минаваме.
Важно е паметта да се тренира постоянно, защото когато не се използва в пълния си капацитет мозъкът започва да атрофира, по тази причина се препоръчва на възрастните хора да решават кръстословици, судоку, и др. логически задачи - важното е да провокираме мозъка си.

Може да се използва и техниката “метод на мисловната паяжина” - когато трябва да организирате например сватба, записвате в средата на листа сватба и правите връзки с други важни елементи, свързани със сватбата - купуване на пръстени, рокля и пр.
Чуйте целия разговор в звуковия файл.
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Отворена е регистрацията за "Дигитални новатори в образованието"

От 26 до 30 май включително ще се извършва регистрацията за конкурса "Дигитални новатори в образованието", съобщиха от Министерството на образованието и науката. Регистрацията ще става чрез подаването на Формуляр за кандидатстване, достъпен на адреса  http://www.bait.bg;  на страниците на  https://devstyler.io/  и на  https://uchiteli.bg/. В конкурса..

публикувано на 26.05.20 в 18:24
В четвъртък СОС ще реши дали да удължи валидността на стикерите за платено паркиране

Стикерите за платено паркиране в столицата да важат два месеца повече

Срокът на валидност на издадените стикери за локално платено паркиране да бъде удължен с два месеца. Това се предлага в доклад до Столичния общински съвет (СОС), който ще бъде разгледан на предстоящата сесия на съвета на 28 май. Вносители са членове на комисията по транспорт. Предложението постъпи заради нефункционирането на синя и..

обновено на 26.05.20 в 18:13
И кандидат-студентските изпити няма да са такива, каквито ги познаваме

Студентите имат свое виждане и препоръки как да завърши академичната година

Националното представителство на студентските съвети (НПСС) излезе с нови 15 препоръки относно приключването на академичната година и провеждането на изпитната сесия. Писмото с препоръките е изпратено до ресорните министри и ректорите на висшите учебни заведения, както и до студентските съвети в страната. Следихме извънредната..

публикувано на 26.05.20 в 17:44

Театър "Българска армия" очаква обратно почитателите си

След дългите месеци на раздяла със зрителите, Театър „Българска армия" отваря врати с хитови комедийни заглавия.  В знак на благодарност за търпението, доверието и любовта на публиката, трупата на театъра обещава истински маратон от усмивки, опустошително забавление и невероятни емоции. Дългоочакваната среща със зрителите в театралния салон стартира..

публикувано на 26.05.20 в 17:04

БСП поиска анализ за рентабилността на общинското предприятие „Чистота“

Столичният кмет да поиска от общинското предприятие „Чистота“ да изготви правен и финансов анализ за дейността си, който да покаже дали не е икономически изгодно почистването на града да се извършва само от него. Това поискаха с доклад от групата на БСП в Столичния общински съвет на заседание на комисията по околна среда. Предложението им не беше..

публикувано на 26.05.20 в 16:09
Тодор Чобанов

СОС ще гласува в четвъртък проектите за култура и образование

На заседание на Постоянната комисия по образование, култура, наука и културно многообразие към Столичната община, общинските съветници обсъдиха актуални и предстоящи дейности, свързани с подкрепа на столичните ученици.  Заместник-кметът по направление “Култура, образование, спорт и младежки дейности” на София доц. Тодор Чобанов представи отчет за..

публикувано на 26.05.20 в 15:55

Детска книжка обяснява Covid-19

Пандемията от Covid-19 промени живота на всички. Докато ние, възрастните, търсим начин да живеем според ограниченията, не трябва да забравяме, че децата също имат право да знаят за опасностите от коронавируса, но без да им създаваме страх и стрес. На най-малките понякога им е трудно да разберат защо не могат да ходят на училище, в детската градина или..

публикувано на 26.05.20 в 15:46