Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Ива Александрова: Имам най-хубавата работа на света

Ива Александрова
Имам най-хубавата работа на света - давам на децата възможност да се развият до пълните си способности, давам им глас, давам им думите. В това е убедена логопедът Ива Александрова, която гостува в предаването "Прощъпулник". Логопедията помага едно дете да се изразява, да покаже на какво е способно. А ученето може да се превърне в удоволствие, благодарение на съвременните образователни системи, които поставят детето в центъра на образователната система


Една от популярните формулировки за емоционалните аспекти на моделите за учене е създадена от професор Стенли Грийнспан, който посвещава цялата си кариера на по-доброто разбиране на децата. Той въвежда интересно разграничаване на пет емоционално обвързани стила на учене.

Чувствителното дете е това, което лесно се претоварва на шумни и многолюдни места или в конфликтни ситуации и спорове, дори когато не е пряко въвлечено. Реагира силно на думите на хората от обкръжението си. Срамежливо и предпазливо в откриването и възприемането на нови неща. Обикновено е чувствително към различни докосвания, гъделичкане, прегръдки и се дразни от различни материи, етикети на дрехи или миризми и текстури.

Предизвикателното дете има свой път и често е склонно да спори. Описват го като инатливо. Има чувствителен характер и обича да контролира повечето аспекти на живота си като какво да облече, какво да яде, кога и какво да се случи в ежедневието му. Честа тенденция е първичното отрицание. Обича да печели и силно се разстройва, ако не успее.

Самовглъбеното дете предпочита да си измисля неща. Определят ги като фантазьори. Наслаждават се на създаването на сложни, фантастични решения на обикновени или трудни въпроси. Харесват самостоятелните игри и често влизат в роля. В по-късна възраст изглеждат погълнати от книгата, която четат или от устройството, което използват. Като цяло не реагират бързо на външни стимули от средата. Изпитват трудности с физически дейности, които изискват планиране, издръжливост и постоянство.

Активното изследващо дете е приключенец. Често търси активни физически дейности като бягане, скачане, катерене, танци. Изглеждат смели и безстрашни. Изпитват затруднения с преминаването от бързи, активни дейности към по-бавни. Не са внимателни и предпазливи. Могат да бъдат нечувствителни към болка или други неразположения, особено ако са увлечени в някаква дейност.

Невнимателното, разсеяно дете има проблеми с планирането и изпитва трудности при изпълнението на многоетапни и сложни задачи. Изглеждат разсеяни и трудно се концентрират, освен в случаите когато мотивацията им да приключат с поставената задача е висока.

Шестият вид деца са тези, при които има смесване на различни видове стил. Доброто познаване на различните емоционални стилове на учене позволява на родителите да стигнат по лесно до децата си и да им помагат не само в усвояването на учебния материал, но и в реализирането на пълния им потенциал.

Чувствителното дете учи най-добре в успокояваща и организирана атмосфера, като използва малки стъпки, когато се чувства оценено и уверено. Необходима е малка победа в началото, така че първата част от задачите му трябва да е много лесна.

Предизвикателното дете учи най-добре когато има право на избор, когато участва в поставянето на задачата и когато не е под прекален контрол. Това дете има нужда да усеща споделена власт, да има контрол върху ситуацията и да усеща, че успява. Борбата за власт, доминирането характеризират предизвикателното дете. Те лесно казват НЕ и НЯМА, когато са уморени. Имат нужда от 80-90%  успеваемост за да се чувстват мотивирани да продължат да учат. Малки стъпки -споделена власт е ключът към успеха при тях.

Самовглъбеното дете постига най-добри резултати, когато е активен участник в ученето. Към него е важно да се отнасяме топло. Има нужда от енергично, ангажиращо и емоционално подкрепящо присъствие на възрастния. Изпитват необходимост да „правят неща“. Успехът не е от толкова голямо значение за тях. По-скоро, ако това което е направено е било интересно за тях. Рисуване, моделиране, глина, изработване на модели и проекти - води до ангажираност и активно учене.

Активното дете учи най-добре при топли, емпатични взаимоотношения. То жадува за всякаква физическа активност, която може да донесе нови и нови впечатления. Имат нужда от помощ за да се научат да преминават от естествената си бърза скорост към средна, бавно и обратно. Ограниченията трябва да бъдат налагани с разбиране и нежност. За да  успеят е необходимо  да овладеят способността на практика да обясняват логиката на своите действия.

Невнимателното дете учи най-добре, ако трябва да преподава. Парадоксално е, но работи. Имат нужда от силна мотивация за да се справят добре с планирането и от ясна последователност на задачите. За тях важи израза „далече от очите, далече от ума“. Невнимателното дете има нужда не просто да чуе инструкции, а да ги види- на рисунка, под формата на графика, диаграма или план и след това стъпка по стъпка да изпълни задачата.

Ива Александрова е логопед с десет години практически опит, специалист в областта ранно детско развитие. Бакалавърска степен по логопедия завършва в СУ “Св. Климент Охридски“, която надгражда с магистърска степен “Комуникативни нарушения на развитието“ в същия университет. Създател и главен редактор на уеб сайт за логопедия: Logopedia.bg, на който родители и специалисти могат да открият актуална и научно потвърдена информация за нарушенията обект на логопедичната терапия. Автор на книгата „Умно бебе“ пътеводител в света на ранното детско развитие. Член на Европейската асоциация за ранна интервенция и един от създателите на Сдружение частно практикуващи логопеди.



Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Костинброд

Костинброд въвежда вечерен час

Четири нови случая на заразени с коронавирус са били потвърдени в Костинброд, сочат данните на Районната здравна инспекция - София област. Областният управител Илиан Тодоров призовава гражданите на града да спазват мерките, предприети от правителството, и най-вече социалната изолация. Кметът на Костинброд Трайко Младенов  уточни пред Радио София,..

публикувано на 02.04.20 в 16:51

Музеят на Брезник с онлайн експозиции от Граово

Общинският исторически музей в Брезник е достъпен за посетители чрез виртуални обиколки на експозиции и исторически артефакти от Граово . Това се случва във фейсбук страницата на културната институция, както и в специално създадената "Магията на Граово". “С тази инициатива искаме да покажем красотата, историята и културата на Брезнишко. Регионът има..

публикувано на 02.04.20 в 16:42

Лиза Шопова: Книгата е най-подходящият начин Наум Шопов да бъде почетен

„Наум Шопов. Бележки от един живот“ е биографичната книга с изповеди, спомени и размисли, показващи богатата душевност и разноликата същност на един от най-успешните артисти в историята на българското кино и театър. Книгата с автор Георги Тошев излиза по повод 90-годишнината от рождението на актьора. Част от събитията, свързани с..

обновено на 02.04.20 в 16:38

Live сесии по дигитален маркетинг във време на ограничения

Десислава Черкезова и Анелия Мъглева  работят в областта на дигиталния маркетинг. В периода на извънредното положение всеки ден, от 14 до 15 часа, те предлагат безплатен онлайн курс за всеки, който се интересува. Вече втора седмица двете млади жени събират стотици пред екраните на телефоните и лаптопите, за да предадат своя опит опит и знания..

публикувано на 02.04.20 в 16:07

Засилени проверки на БАБХ в магазините за хранителни стоки

До края на обявеното в страната извънредно положение във връзка с пандемията от Covid-19, Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) продължава да извършва засилени проверки в обектите за производство и търговия с храни и заведения за обществено хранене, които приготвят и доставят храна до краен потребител.  Съблюдава се също изпълнението на..

публикувано на 02.04.20 в 15:17

Прекомерната работа в офиса крие риск за щитовидната жлеза

Може ли продължителната работа в офиса да е свързана с риск от недостатъчна активност на щитовидната жлеза? Отговорът е "да", сочат резултатите от изследване, публикувани в Journal of the Endocrine Society. Учени установили, че известната като хипотиреоидизъм недостатъчна активност на щитовидната жлеза е над 2 пъти по-често срещана сред възрастни хора,..

публикувано на 02.04.20 в 14:42

"КоронаКаст" - поглед от различен ъгъл на студенти по журналистика

Група студенти по журналистика от трети курс създадоха проекта "КоронаКаст" - подкаст в,който млади хора говорят на различни теми свързани, с коронавируса. Първото издание вече привлече вниманието на младите слушатели.  В инициативата са се включили 15 души, като всеки подготвя материалите си от вкъщи. Студентите вярват, че сега е времето да работим..

публикувано на 02.04.20 в 12:26