Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Български стартъп разработва молекула за лечение на коронавирус

Димитъp Димитpов (вдяcно) полyчава нагpада от зам.-миниcтъpа на икономиката Лъчезар Боpиcов на наградите “Инвеститор на годината"

Български изследователи откриха нова лекарствена молекула, която може да лекува пациенти, заразени с опасния щам COVID-19, поразил света през последните седмици. До научното откритие стига мултидисциплинарен екип на биотехнологичния стартъп „Микар Иновейшън“.  Молекулата действа на принципа на новите анти-ХИВ лекарствени средства чрез блокада на рецептора CCR5. Медикамент на сходен принцип се тества за коронавирус клинично в САЩ, но лекарственото средство, разработено от нашите учени, взаимодейства и със сходни рецептори, което го прави много по-ефективно, обясни Димитър Димитров, управляващ съдружник в компанията и съпредседател на Биотехнологичен и здравен клъстер България. Новата лекарствена молекула вече е тествана и валидирана в световноизвестни лаборатории във Франция и САЩ.

„Има генетична мутация, която позволява да бъде лекуван пациент, диагностициран с COVID-19. Това са нашите предположения. Целта е да стигнем до малка молекула във вид на хапче“, разясни Димитров. Пътят на един медикамент е дълъг и скъп. Само за предклиничния етап са необходими 3 млн. евро, сподели още той.

За четири години в лабораторията на „Микар Иновейшън“ са изолирани 15 нови лекарствени молекули в седем терапевтични области, между които онкология, неврология и имунология. На финалната права са преговорите им за пет от тези молекули с водещи фармацевтични компании. „Микар Иновейшън" е единствената българска компания, която попада в световни класации за разработка на лекарствени молекули.

Още от категорията