Евродепутатът Петър Витанов: България трябва да развива алтернативен транспорт на авиационния

Снимка: ЕПА/БГНЕС

България се е присъединила към т.нар. холандска декларация, която отправя апел към Европейската комисия да анализира и предложи законови мерки спрямо авиационния бизнес заради въглеродните емисии. Решението е взето след дебат от правителството. Ръководителят на делегацията на българските социалисти в Европейския парламент Петър Витанов коментира:
"Ако въпросните гореспоменати държави Холандия, Дания, Люксембург и тъй нататък предлагат алтернативно транспортиране, било то чрез жп транспорт, било то чрез чудесна пътна инфраструктура, това не може да се каже за България. Ние нямаме тази свързаност, която те имат. И в България авиационния транспорт международния е безалтернативен. Има още нещо, ние просто не можем да си го позволим, хората, които пътуват в чужбина са тези, които носят най-голям процент от брутния вътрешен продукт- работещите в чужбина".

Бъдещата връзка на авиацията със закупуването на квоти за емисии не е напълно ясна, въпреки че се очаква до края на 2030 г. да влезе в сила  нова глобална схема, известна като Corsia. Комисията по околна среда на Европейския парламент прие авиолиниите да не плащат разрешителни за въглеродни емисии от международните си полети до и от Европейския съюз до края на 2020 година. След това обаче те трябва да купуват разрешителни за половината от тези емисии в сравнение с 15% предвидени досега. В момента авиацията отделя около 3% от вредните емисии в световен мащаб, а според прогнозите броят на полетите ще се увеличи с 42% до 2040 година, като емисиите въглероден диоксид и азотен оксид също ще се увеличат със съответно 21% и 16%.
Предложението на евродепутатът Петър Витанов.

"Това, което Европейския съюз си е поставил като амбициозна задача е да направи континента въглеродно неутрален до 2050 година и да намали с 55% вредните емисии до 2030 година. Безспорно една от възможностите е компенсиране или заменяне на авиотранспорта със железопътния транспорт и Европейският съюз отделя изключително много средства за това, т.е., за да слязат хората от самолетите трябва да има бъдат подсигурени алтернативни начини на придвижване, а България все още няма такива начини. Затова ние трябва да се съсредоточим върху осигуряването точно на тези алтернативни начини на придвижване".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!