Петър Банков: Връзката е разкъсана между гражданите и политически партии!

| Интервю
Снимка: sofia.europarl.europa.eu

Има разкъсана връзка между гражданите и политическите партии. В НС се водят дебати, за които хората не разбират, защо се водят и каква е причината и последицата. От друга страна изглежда, че политическите партии не се интересуват от това – от какво се вълнуват хората в своето ежедневие. Тази връзка е разрушена.

Това предупреди политологът Петър Банков в интервю пред БНР. В "Преди всички" той коментира изследването за непредставителната демокрация от февруари, в които е един от авторите.

За все още "неосъзнатите" и незнаещи за кого да гласуват, той каза, че "това не е изненада, защото имаме много партии, които участват, но нямат ресурса да правят кампания".

Трима задържани при акция срещу търговията с гласове в Бургас

В изборите на 9 юни т. г. за НС и Европарламент са регистрирани 21 партии и 11 коалиции.

"За тях е трудно да разпространят своето послание към потенциалните избиратели, за да ги чуят. Доста е важно партиите и коалиции да бъдат активни. Сега е периодът да се опитат да стигнат до хората", коментира политологът.

И обясни, че от проучването нямат данни дали "идеологическото разслоение" оказва също влияние при решението за кого да се гласува.

"По принцип да има избори и разслоението не е изначален проблем, по-скоро е какви послания партиите предлагат на хората. Когато са близки и подобни и те не адресират реално въпросите, които са важни за гражданите, е нормално съответно избирателите да кажат: "Няма за кого да гласувам". Политическата криза, в която сме в последните 4 години, тя не само е институционална, но и въпрос на политическа коалиционна култура, която трябва да бъде разбирана като цяло", коментира Банков.

Според него в партиите има индикации за осъзнаване, че са наясно със скъсаната им връзка с гражданите.

"Те са наясно с проблемите и са наясно със скъсаната връзка, и отново опира до това, че не е адресиран този проблем, така им изнася. За предстоящите избори, че твърдите ядра ще гласуват. Но тези, които не са убедени в лидера и партията, ще останат в къщи. Това не е най-тъжното, защото те са тези хора, които могат да променят резултатите", прогнозира Петър Банков.

И припомни, че лидерите на партии поемат "отговорност" след избори, но на конгрес отново ги избират. 

"Трябва да си говорим, как партиите имат проблем с вътрешния им живот, че дори и тези партии, които твърдят, че са най-демократичните, виждаме, че вътрешно има опозиция и процедурно тя се тушира", каза политологът.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Никола Тулечки

Никола Тулечки: Фиксацията върху технологията за гласуване е вредна

"Приветстваме повечето прозрачност, която Министерството на електронното управление и всички, замесени в процеса, се стремят да има. Тя е нужна. При важен процес като изборите, колкото повече прозрачност и колкото по-малко информационен вакуум има, толкова по-малко несигурност има ". Това коментира пред БНР Никола Тулечки от "Данни за..

публикувано на 28.05.24 в 09:42
Цветелина Пенева

Цветелина Пенева: Времето е достатъчно, за да се организират избори с машини

На предстоящите избори машинен вот ще има . Това заяви пред БНР Цветелина Пенева, председател на Обществения съвет към ЦИК.  Тя напомни, че вече приключи процедурата по удостоверяване на съответствието на машините. Това се прави, за да се гарантира максимална степен на прозрачност и че всичко, което се случва с машинното гласуване, е добре..

публикувано на 27.05.24 в 09:00
Христо Панчугов

Христо Панчугов: Европейската тема остава на заден план в кампанията

Липсата на въображение е характерна и за тази предизборна кампания. Формациите използват добре познати послания, опитват се да радикализират говоренето срещу останалите. Идеята им е да локализират образа на врага. По този начин се заобикаля въпросът защо избирателите трябва да гласуват, а се акцентира върху това защо другият не трябва да..

публикувано на 24.05.24 в 19:04
Марчела Абрашева

Марчела Абрашева: Изборите са пълни с изненада

" Тези избори ще бъдат изненадващи, защото е много трудно да се предположи колко избиратели ще отидат да гласуват. Това прави прогнозните резултати доста несигурни. Каква ще е подредбата, с изключение на първия, не е ясно. Каквото ние направим на 9-и юни, това ще бъде резултатът . И това твърдение сега е по-вярно от всеки друг път. Това прави..

публикувано на 23.05.24 в 17:32

Проф. Даниела Бобева: Изчезна патосът за еврото и зеления преход

В предизборните програми има повече реализъм и по-малко амбиция , каза пред БНР финансистът проф. Даниела Бобева – икономически вицепремиер в правителството на Пламен Орешарски. "Големият проблем е, че никой не казва откъде ще дойдат тези пари за по-високите доходи, за по-социална, за по-демографска политика . Има огромен дефицит в това..

публикувано на 23.05.24 в 14:01
Стоил Цицелков

Стоил Цицелков: Контролираният вот се наблюдава най-често в бедните и крайни квартали!

По време на местните избори през ноември м. г. избирателна секция във Варна, открита в здравно заведение, се е използвала неправомерно от хора, които не са пациенти или работещи там, заради възможността за дописване в списъците. Това съобщи за Радио Варна Стоил Цицелков, представител на Обединението за честни избори (ОЧИ).  Преди местния вот..

публикувано на 22.05.24 в 19:15
доц. Иво Инджов

Доц. Иво Инджов: След изборите вероятността за правителство е 50:50

" Тази поредица от записи, която вижда сега бял свят, ще се отрази негативно на ПП-ДБ, но не чак в такава степен . От една страна претръпнахме. От друга – няма кой знае какъв грандиозен скандал". Това коментира пред БНР доц. Иво Инджов – преподавател по журналистика, за изтеклите записи от  вътрешнопартийни разговори на политици от ПП ...

публикувано на 22.05.24 в 10:30
Ива Лазарова

Партиите харчат по-малко за политическа реклама в сравнение с предишни избори

Партиите харчат по-малко пари за медийна реклама за предстоящите избори в сравнение с предишни кампании, показват данни на Института за развитие на публичната среда. ИРПС традиционно следи по време на предизборна кампания 40 медии . В сравнение с кампанията 2 в 1 през ноември 2021 г. средствата, които формациите отделят за политическа..

публикувано на 22.05.24 в 09:00
Кольо Колев

Кольо Колев: Мачът не е свирен, в дните до изборите ще се реши разпределението на силите в 50-ото НС

Непрекъснато се правят опити да се внуши, че мачът е свирен и не е важно да се гласува, а не е така . Това каза пред БНР социологът от "Медиана" Кольо Колев, който коментира резултатите от последното проучване на общественото мнение, което агенцията публикува на 19-и май. "Медиана": ГЕРБ-СДС - 27,5%, "Възраждане" - 15,7%, ДПС - 14,2%, ПП-ДБ -..

публикувано на 20.05.24 в 16:49