Европейският борд за защита на данните обмисля компромисен вариант за достъп до големите платформи, които сега искат или безплатен с реклами достъп, или платен - без реклами. Това каза Венцислав Караджов, председател на Комисията за защита на личните данни.
Практиката на големите интернет платформи за платен достъп без реклами беше в отговор на искането на ЕС. Съюзът настоя компаниите да не събират данните на потребителите си за целеви реклами. Сега, според Венцислав Караджов, вариантът е потребителите да имат временен достъп:
"Еднократна опция за определен период от време – ден, часове, в които примерно да можеш да достъпиш тази информация еднократно, да се запознаеш, да прецениш дали тази информация на теб ти е необходима и след това да решиш как да подходиш – дали да дадеш съгласието си за реклама, или да заплатиш и съответно да не те притесняват с реклама. Проблемът обаче е, че хората не ги интересува и не желаят да мислят за това. Те гледат да свършат работата и дават своето съгласие и след това стават обект на множество рекламни кампании".
Тепърва ще се отчита ефектът от влезлият в сила в ЕС Регламент за единния пазар на цифрови услуги, обяснява Караджов. И посочва, че в идните месеци от Европейския комитет по защита на данните ще публикува правила за обработване на информация в дигиталната сфера за бизнеса. Съветът за електронни медии засега чака промените в българските закони, за да бъдат в синхрон с регламента за единния пазар на цифрови услуги. Симона Велева, член на СЕМ, която е и юрист обясни:
"СЕМ не отговаря за съдържанието в ЮТюб, СЕМ отговаря само за съдържанието на платформите, регистрирани в Република България…Много големите платформи за споделяне на съдържание и много големите търсачки – международни, които имат повече от 45 млн. потребители – те са под наблюдението на Европейската комисия".
Велева предупреди, че заради многото изборни кампании законодателният процес по тези важни въпроси остават нерешен.