В кампанията за европейските избори избирателите няма да се впечатляват какво казват кандидатите за ЕП, а ще е важно кой го казва. Това сподели Мария Симеонова, директор на софийския офис на Европейски съвет за външна политика, в интервю пред БНР.
Тя коментира проучване и доклада на Иван Кръстев и Марк Ленърд за нагласите на евроскептичните партии два месеца преди изборите за Европейски парламент.
„В кампанията е много е важна ролята на лидера. Проучването показва, че избирателите не се впечатляват от това какво е казано, а кой го казва. Кандидатите сериозно трябва да се отнесат и да погледнат кризите, които разтърсиха Европа и да имат поглед към есента, когато са изборите в САЩ. Европа трябва да е независима и да има капацитета да отстоява интересите си, защото идването на Тръмп на власт в САЩ може да разтърси трансатлантическите отношения. Това, което могат да направят е, да заздравят европейските институции и изпълнението на националните интереси на страните членки по отношение на миграцията“, предупреди Симеонова.
„Проучването е направено през януари т. г. в 12 държави, членки на ЕС. България не е част от това проучване. Ако смятаме депутати от тези 12 държави, те са ¾ от всички членове на ЕП“, обясни директорът на софийския офис на Европейския съвет за външна политика.
Докладът с анализа показва какви са нагласите на европейците по редица проблеми.
„Основният извод е, че миграцията не е водещият проблем сред европейците. В тези 12 държави наблюдаваме, че има различни проблеми. Миграцията е водещият проблем в Германия и Австрия и голям в Нидерландия. Климатичните промени са проблемът според французи и холандци. Covid-19 - в Испания и Румъния. Войната е най-голямата криза според Полша, Швеция и Румъния. Гърция, Италия, Унгария и Португалия определят икономическите сътресения, че дефинират тяхното бъдеще“, каза Мария Симеонова.
Тя коментира, че темата за излизане от ЕС също присъства, защото се използва от евроскептични партии в Европа.
„Тази тема присъства в Германия – Алтернатива за Германия, в Австрия – Партията на свободата, както и в Нидерландия. Но не е толкова силно, колкото при предишната кампания за евроизборите, когато имаше Брекзит“, допълни Симеонова.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.