България има дадености, които могат да ускорят развитието на алтернативния и специализирания туризъм – това заяви заместник-министърът на икономиката и енергетиката Бранимир Ботев пред участниците в международна конференция “Храната и природата в България в полза на зеления устойчив бизнес”, която се организира в рамките на петия фестивал „Зелени дни” в София. И това е факт. Все повече хора се интересуват от алтернативен туризъм. Част от него е и кулинарният заедно с нарастващия брой кулинарни фестивали в различни градове из страната – като фестивалите на киселото мляко в Разград, на хляба в хасковското село Рабово, празника на тиквата в Севлиево или на еленския бут в Елена.
Все повече са и ресторантьорите, които примамват туристи с автентични ястия по стари местни рецепти. Такива са пататникът (ястие от настъргани картофи), чомлекът (печено свинско месо със зеленчуци в гювеч), клинът (баница с ориз) и други, типични за района на Родопа планина. В миналото Родопите не са били свързани с вътрешността на страната с удобни пътища. Това затруднявало снабдяването с хранителни продукти. Жените са приготвяли храната само от произведеното от собствената градина – фасул, картофи, пшеница и други. На масата никога не салипсвали млякото и млечните произведения. Домакинята разнообразявала ястията, като съчетавала картофите с фасула, зелето с ориза, фасула и лещата с картофите и други. Всички продукти се използвали в натурален вид.
Един от новите фестивали, който се провежда за първи път в Родопите, е този на чевермето в Златоград. Агнешкото чеверме е едно от емблематичните за този район ястия и е странно, че досега някое българско селище не е организирало подобен празник за привличане на туристическия поток. Но първи се оказаха златоградчани.
През последните години Златоград успя да стане все по-популярен с многото събития, които общината и местния бизнес организират. За смисъла и ролята на туристическите атракции за развитието на региона, ни разказва създателят на Етнографския комплекс в града Александър Митушев:
В туризма най-важна е атракцията, без значение в каква форма е тя и къде се намира. Част от нашите атракции и културния туризъм, който ние представяме, е Етнографския комплекс. Със своите работилници и музеи културният туризъм е скъп вариант. Евтиният – това са планината и морето. Затова ние в Златоград се опитваме с много атракции и възстановки, както и с много чествания като Трифон Зарезан, Тодоровден и други да привличаме туристи. Такъв е и празникът на чевермето, който дава възможност на много гости на града да се запознаят с автентичния начин на печене на агнешко чеверме.
С добрата си идея за фестивала на чевермето по време на майските празници, Златоград успя да привлече изключително много хора въпреки дъждовното време. Съчетанието на кулинарен, събитиен и културен туризъм вече дават своя принос за развитието на красивия родопски град и създават поминък на хората. И са пример за това, че храната и природата в България наистина са част от зеления устойчив бизнес.
Селският туризъм върви ръка за ръка с опознаване на кулинарията на дадено място. А районът на Кюстендил е златна мина в това отношение. Затова гастро туровете в тази част на България набират все по-широка популярност. Туристите посещават малки ферми..
Маврудът е поезия в бутилка - така го определят ценителите на емблематичния нашенски сорт вино. Характерен за него е наситеният рубинен цвят, както и високите нива на танини и киселини. Аромати на горски плодове, шипков мармалад, землисти нотки, билки..
Чартърни полети от Мексико до София ще се изпълняват на всеки две седмици до края на месец ноември 2024 г., съобщава bgtourism.bg. Преди дни самолет на български авиопревозвач с 320 мексикански туристи е кацнал на летище София. Оказва се, че това е..
Селският туризъм върви ръка за ръка с опознаване на кулинарията на дадено място. А районът на Кюстендил е златна мина в това отношение. Затова гастро..