Василена Серафимова и Тома Енко - "(В) огледалото на Бах". Заглавието на току-що излезлия албум на любимата ни маримбистка и френския джаз-пианист е колкото неоригинално, толкова и оригинално.
Не е оригинално, защото и като име, и като идея вече е правено преди няколко години. „Bach Mirror“ e албум от 2017 с мецосопраното Ана Уол, бас-баритона Алесандро Абади и швейцарския Оркестр де Люмиер с аржентинския диригент Факундо Агудин. В същата година излиза и „Bach Mirrored“ с клавесина на Маурицио Крочи.
А ако се върнем още по-назад във времето, няма как да не отбележим творбата на Юг де Курсон „Ламбарена (Бах в Африка)“ с Пиер Акanдaнг, Венсан Сегал на челото и Нана Васконселос на перкусиите. И разбира се, към джаз-пианиста Жак Лусие, един от първите и най-упоритите музиканти, вкарващи Бах в джаза.
Оригинално е, защото предполага различни тълкувания, колкото са и отраженията в едно огледало.
И Василена, и Тома в предна своя творба (“Funambules”, която представиха и в България) преобразяват Бах, редом с Моцарт, Сен-Санс, Форе, „Дилмано Дилберо“ и „Върв“. Сега също взимат Соната за цигулка, друг опус, но вместо фуга избират алегро.
Ако трябва с една дума да бъде определен албума им – тя би била именно алегро. Личи си отдадеността на радостта от музицирането. Две свободни млади души, извън жанровите рамки.
Някои от творбите са по-разпознаваеми от други (Арията, Чаконата), трети са с нови имена, всички – с нови отражения, без да бъдат огледални образи.
Едва ли е случайно, че първият сингъл е базираната на Кантата BWV 147 “Fire Dance”, където не могат да бъдат прикрити българските корени на Василена. Невероятно красиви са както студийните, така и официалните им видеа, като началното „Лавина“ (върху Прелюд от Добре темперирано пиано), сниман не на планина, а на отлива на френското атлантическо крайбрежие.
Албумът е поредното доказателство, че виртуозността и експериментаторството са синоними на добър вкус, без значение от възрастта и опита. Василена и Тома са две от неговите имена. Музиката им е част от плейлиста на "Слънчев джаз+" и "Дуенде".
Фестивалът SoFest радва столичните меломани и техните гости със симбиоза от изкуства на високо ниво вече седма година, а този път – в цели три издания. Организаторите се движат през сезоните мощно, уверено и обмислено, като се въздържат от експанзивно взети решения и залагат на градска култура и музика, които следват европейските стандарти. Проявите..
Емблематичната група D2 ще отбележи 25 години на сцената с концерт в зала 1 на НДК. Събитието ще се състои на 10 май 2024 г. Бандата ще изпълни на живо песните, създали и наложили музикалните правила за няколко поколения, както и съвсем нови песни, които подготвя в момента. Група D2 е създадена в края на 1998 г. от Димитър Кърнев. Вторият..
На Велики четвъртък, 2 май, Софийската филхармония ще посрещне добре познати на състава и публиката музиканти - диригента Мартин Пантелеев и пианиста от Германия Бернд Глемзер, лауреат на клавирните конкурси „Рубинщайн", „Чайковски", „Бузони", ARD и др. Изявата в зала "България" комбинира две творби, които имат различен статус - любимия на мнозина..
55 души на сцената е ангажирал композиторът Йордан Владев, за да представи авторския си концерт, озаглавен "Musicca Per Dramma", в Централния военен клуб (ЦВК) в София. Събитието е насрочено за 28 април, навръх Цветница. "Това е проект, който е базиран върху музика за театър, за кино, която съм писал през последните над 20 години...
На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите". В концерта публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от..
В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..
35 години след премиерата си, след близо 14 000 спектакъла и баснословни приходи, миналата година – на 16-и април, най-дълго играният на Бродуей мюзикъл – “Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър, слезе от афиша на нюйоркския Majestic Theatre заради постпандемичната криза. Знаменитият продуцент Камерън Макинтош обеща, че някой ден “Фантомът“ ще се..