Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

75% от младите учители напускат до 5 г.: наставници ще борят текучеството на кадри в Бургас

| обновено на 12.02.24 в 16:44
Снимка: pexels.com



Педагогическите специалисти излизат от университетите с добра теоретична, но недостатъчна практическа подготовка и сблъсъкът с реалността на класната стая ги кара да напуснат системата. На национално ниво по данни на Световната банка за България 75% от новопостъпилите се отказват от учителството в рамките на първите си пет години пред черната дъска. За да предотврати текучеството на млади кадри, община Бургас започна подготовката на старши и главни учители за наставници с помощта на фондация „Заедно в час“. След обучението на първите 23-ма зам.-кметът по образованието Михаил Ненов и старши координаторът във фондацията Мирена Петрова разказаха как е протекло то и какво предстои.

„Това, което споделят не е по-различно от това, което наблюдаваме на национално ниво. Липсва подкрепа на терен, което се опитваме да разрешим, да дадем модел точно с тази програма и с този опит. За съжаление, много често от университета излизат недостатъчно подготвени за реалността, която ги очаква в училище. Имаш един начин на подготовка, реалността те блъсва, няма кой адекватно да те подкрепи в работата ти и избираш в един момент да се развиваш в друга кариерна област, което е изключително голяма загуба, и то най-вече за учениците“, казва Петрова.

Според нея има и друг фактор: неправилното разбиране за това какво е и какво не е учителската професия:

„За съжаление, в обществото продължава да битува нагласата, която се прехвърля и на хората, които записват педагогически специалности, че да си учител означава да имаш три месеца ваканция, да си тръгваш на обяд и да нямаш никакви други ангажименти. Педагогическата професия отдавна не е това. Тя става все по-комплексна, изискват се все повече знания, умения и все по-голяма мотивация от начинаещите педагози. Изключително неприятно е ако си влязъл в професията с едни очаквания и разликата между очакванията и реалността те откаже“.

На подобно мнение е и зам.-кметът Ненов.

„Преподавателите, които двата бургаски университета извеждат, са изключително добре подготвени теоретично, но определено има нужда от още повече практика в реалната класна стая. На всички тези преподаватели е необходима допълнителна подкрепа в ситуации, свързани с управлението на класната стая, на дисциплината, как да индивидуализират подхода си спрямо конкретното дете. Това са предизвикателства, когато човек се изправя едва когато застане на „бойното поле“ на образованието и за които няма достатъчно подготовка“, казва той.

Работата на наставниците ще включва те да влизат и наблюдават учебния час на по-младия си колега и обратното – новопостъпилият да влиза и наблюдава часовете на по-опитния, така че опитът да бъде предаден, но не в теоретичен разговор, а директно в работата с децата, посочи Петрова.

Задачата на наставника не е той да каже какво трябва да се случва, а напротив – да изгради самостоятелност в човека, когото подкрепя, и да му помогне той сам да осъзнае кои са неговите силни страни, кои са областите за подобрение, как най-ефективно да работи за тях, а не да е просто човек, който влиза, размахва пръст и си тръгва, и те оставя да се справяш както можеш, допълни тя.

Обучението се осъществява по програмата на Община Бургас „Млади учители“.

„Във връзка с устойчивото нарастване на доходите в предучилищното и училищното образование, учителската професия стана атрактивна и все повече млади, а вече и не толкова млади хора се преориентират към педагогическата кариера. Всички тези новоназначени преподаватели имат нужда от допълнителна подкрепа, тъй като реалностите на класната стая вече се променят. Всички тези промени ни доведоха до това да развием съществуващата програма „Млади учители“ по един нов начин и не само да ги награждаваме, а и активно да ги подкрепяме като учители“, обясни Михаил Ненов.

От една страна, повишаването на учителските заплати води до по-голям интерес към конкурсите за учители и за свободно място вече имаме случаи с 20 или 30 кандидати, много от които са завършили скоро, посочи Михаил Ненов. От друга, расте различно, много по-свързано с технологиите поколение, което поставя нови предизвикателства пред педагозите.

Сега педагогическите специалности са освободени от такси с цел държавата да стимулира увеличаването на приема там, където има очакван голям недостиг на специалисти. Пред БНР – Бургас Ненов коментира този въпрос на фона на предвижданото от правителството освобождаване от такси на всички студенти по държавна поръчка

„Облекчаването на таксите в педагогическите специалности създава възможност за по-голяма конкуренция там. Това повишава и качеството на самото преподаване. Друг е въпросът дали генералното освобождаване на образованието от такси ще има в дългосрочен план добри резултати, но засега поне успява да генерира интерес.

Ако погледнем статистиката на кандидатстване в различните направления на висшето образование, ние можем много лесно да видим, че с най-голямата популярност се ползват специалности като „Предучилищна педагогика“ и „Начална училищна педагогика“ и на другия полюс с най-малкия интерес се ползват специалности като „Физика“. Давам този пример, защото тук очевидно не това дали е платено или безплатно обучението, а степента на трудност и количеството материал и сложността му, които трябва да се покрият от студента, са решаващи за неговия избор. Накратко казано: не на всекиго му се учи толкова много, дори и да е безплатно. Въпросът е отворен до каква степен това облекчаване на таксите наистина ще стимулира задържането на млади специалисти в направления, които са все по-малко популярни“, каза той. На въпрос дали ще се постигне тази цел той отговори: „Съмнявам се“.

Интервютата с Михаил Ненов и Мирена Петрова чуйте в прикачените файлове.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Д-р Павлина Върбанова: Живеем в отровна езикова среда

„Едно от най-тревожните неща, които наблюдаваме в последно време, е отровната езикова среда, в която живеем и която се отразява на всички ни, включително и на младежите, на зрелостниците. Как можем да провокираме у тях интерес, ако щете и любов, към родния език, когато същият този език се използва по толкова долнопробен начин? Имам предвид..

публикувано на 30.05.24 в 17:10

Издателството на Софийския университет със свой дом в Бургас

Научната литература на Софийския университет вече има свой дом в Бургас. Книгите на издателството на Алма матер са част от пространството на градската библиотека. Научна, научнопопулярна, художествена и учебна литература на български и на чужди езици, справочници, списания, годишници с трайно място в националната ни книжовна култура..

обновено на 30.05.24 в 14:06

11 отбори ще участват в Световното първенство за водородни автомобили в Бургас

Рекорден брой ученически отбори от страната ще се състезават на 8 юни в Бургас за място на Световното първенство за водородно задвижвани автомобили.  Националното състезание Horizon Grand Prix 2024, чиито домакин ще бъде морският град, ще бъде от 11.00 часа в спортна зала „Младост“. Професионална гимназия по транспорт в Бургас с дебют на..

публикувано на 30.05.24 в 11:04
Наталия Митева, зам.-министър на образованието.

МОН разширява възможностите за обучение чрез изкуствен интелект

Разширяване на възможностите за обучение с помощта на изкуствения интелект планира Министерството на образованието и науката, стана ясно от думите на зам.-министър Наталия Митева на националния форум EDU Burgas - „Изкуствен интелект и социално – емоционално учене“, който се провежда днес и утре в морския град. „Ние говорим с..

публикувано на 29.05.24 в 17:44

Бургас ще е домакин на образователен форум за изкуствения интелект

Близо 500 участници от цялата страна пристигат в Бургас за участие във второто издание на големия двудневен образователен форум, посветен на изкуствения интелект – EduBurgas „Вдъхновители на образователни трансформации“, който ще се проведе на 29 и 30 май в Конгресния център до Морска гара. Национален форум EduBurgas е инициатива на РУО-Бургас и..

обновено на 29.05.24 в 08:13

Почти половината ученици няма да работят това, за което са учили

Институтът за пазарна икономика публикува анализа си за 2024 г. „Индекс на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката 2024“. Чрез индекса се измерва връзката между професионалното образование и профила на икономиката. Изчисленията позволяват да се проследи и връзката между образованието и пазара на труда на..

публикувано на 28.05.24 в 16:41

Бургаско училище ще обучава дрогеристи по австрийска програма

Бургаско училище ще обучава ученици по професията "дрогерист" по австрийска програма, съобщи общината. Първият прием по специалността след 7. клас ще е през  предстоящата учебна 2024–2025 година в Професионалната гимназия по хранителни технологии "Акад. Н. Д. Зелинский". Официалното ѝ наименование в списъка с професиите е " Консултант ĸoзмeтични,..

публикувано на 28.05.24 в 14:40