Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дали играта на регулации с големите интернет гиганти е в полза на потребителя?

Снимка: Ани Петрова

Да платиш или да не платиш? Това е въпросът дори за използването на една от популярните социални платформи. И това заради европейското законодателство. Европейският съюз казва - компаниите трябва да дават на потребителите избор дали данните им да бъдат събрани и използвани за целеви реклами. Компаниите отговориха – "ще го направим, но ако не искат, ще си плащат за използване на социалната мрежа". 

Дали играта на регулации с големите интернет гиганти е в полза на потребителя?   

Ако Фейсбукът ви се държи малко странно тези месеци, има си причина. Всичко е в резултат на правилата на ЕС, които изискаха компаниите да дадат на потребителите избор. Дали данните им да бъдат събрани и използвани за целеви реклами. Ако не сте съгласни, ще си платите, за да няма реклами. Така направи "Мета". Но това стресира потребителите. 

Председателят на комисията по електронно управление Божидар Божанов. Успокоява – плащането не е проблемът. Проблемът са регулациите, които целят да изравнят играта между големите събирачи на данни и обикновения потребител. Божанов обяснява процеса. Става въпрос за т.нар. "бисквитки към трети страни", които помагат на големите платформи да следят, образно казано, предпочитанията на потребителите си, за са могат да предлагат по-прецизно реклами. 

Част от недоволните вече са подали сигнали. Платената абонаментна услуга без реклами, която "Мета" пусна на платформите си в Европа, нарушава законите за потребителите на ЕС, смятат и от най-голямата потребителска група. В края на ноември беше изготвена съвместната жалба на Европейската потребителска организация и 18 от членовете ѝ до мрежата от органи за защита на потребителите. Европейският център за цифрови права също подаде съвместна жалба с Австрийския орган за защита на личните данни. Божидар Божанов обяснява, че ако България също е недоволна, може да се обърне към Комисията за лични данни. 

Като компютърджия обаче той подсказва и друг начин, по който може да се редуцира притеснението – използването на браузър, който има възможност да се редуцира следенето.  

"За да има безплатен интернет трябва да има по- добре таргетирани реклами". Тази философия на големите компании обясни наскоро Лазар Малаков. Директорът "клиентска удовлетвореност" в "Мета Лийд България" разказа това пред рекламисти, а не пред потребители, в края на ноември на форум в София. Малаков отчита, че възможността европейските потребители да премахват рекламите в социални мрежи не са довели до загуба на продажби. Но са довели до сътресения.  

За да си представите дали големите платформи се плашат от глобите за милиони, на фона на далеч по-високи приходи, ще припомним - регулатори, действащи в ЕС, вече са глобявали и "Мета", и "ТикТок", "X", докато беше "Туитър", "Инстаграм" с милиони за различни нарушения през годините. В средата на ноември 2023 година социалните мрежи "ТикТок", "Мета" и китайската "БайтДенс" оспориха в съда новите правила на Европейския съюз, правила, свързани с противодействие на господстващото положение на дигиталните гиганти. И с това да направят онлайн конкуренцията по-равнопоставена. "ТикТок" възразяват, че са класифицирани като компания – "пазач" в цифровия сектор съгласно законодателния акт за цифровите пазари. "Мета" не се съгласи, че точно услугите ѝ "Маркетплейс" и "Месинджър" са включени в така наречените "портални услуги". Но ситуацията е такава дори и за "Амазон", "Епъл", "Гугъл", "Майкрософт", които също са в списъка на "компаниите пазачи". А играта на закони с големите международни компании няма да свърши. 

Председателят на комисията по електронно управление Божидар Божанов припомня, че дори и започващият да се прилага от средата на февруари 2024 година напълно Акт за цифрови услуги, също е насочен към справедливостта за потребителите. 

Дали ще има повече глоби, повече дела, повече рестрикции? Европейската комисия е решителна в тези отношения. За това свидетелства и еврокомисарят Илиана Иванова. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 

По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна