В рамките на проекта са проведени анкети и интервюта с над 400 учители в страната, свързани с предизвикателствата и възможните решения пред преподаването на ценности в училище.
Пред Радио София Юлия Мишкова - старши специалист "Управление на проекти" във Фондация "Заедно в час" обясни, че целта на проекта е учителите да свикнат да преподават общочовешките ценности на децата в училище.
„Всичко започва от семейството, но преживяванията на детето в училище са също толкова активна и важна част от неговото оформяне, тъй като то прекарва и повече време там. По цял ден взаимодействат със своите съученици, със своите учители, така че не можем да омаловажим и ролята, която учителите имат в този процес“, каза Юлия Мишкова.
От фондация „Заедно в час“ казват, че всеки учител би се съгласил, че общочовешките ценности имат място в училищното образование, но как това се прави в момента и може ли да се прави по-добре?
„Образователната система често чуваме и си казваме, с абсолютно право бих казала, че репликира картината, която виждаме в обществото. Имаме различен тип разбирания сред самите учители, които в крайна сметка, не са хомогенна група – имат различен опит, различно образование и различно житейско преживяване, което е оказало влияние върху техните вярвания. Картината е пъстра, но се открояват някои тенденции, които биха могли да бъдат представителни за по-голямата част от хората, обхванати в училищната система“, обясни Юлия Мишкова.
Тя добави, че изводите от анкетата са свързани от една страна с трудностите на учителите да намират достатъчно време и пространство, за да акцентират върху качествените въпроси, които да им позволят да задълбочат мисленето на учениците по отделни теми, свързани с ценностите. Юлия Мишкова добави, че именно това казват всички учители, като причината е липсата на време и прекаленото натоварване с материал, който се очаква да покрият, каза тя.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.