Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мерки за спасяване на летния туристически сезон в България

Николина Ангелкова
Снимка: БГНЕС

В условията на пандемията на Covid-19 туризмът е сред секторите с най-сериозни икономически загуби. За възстановяването му ще са необходими в най-добрия случай месеци наред. Усложнената епидемична и икономическа ситуация, както и неяснотата, кога туризмът ще може да възобнови дейността си, породи силно напрежение в туристическия бранш у нас.

На специален брифинг ден след видеоконференция на министрите в сферата на туризма от страните-членки на ЕС на тема „Въздействията на разпространението на Covid-19 върху туризма“ българският министър на туризма Николина Ангелкова представи идеите на министерството за справяне с тежката ситуация. Тя подчерта, че ведомството активно следи развитието на епидемията и е разработило различни сценарии за рестарта на сектора, който се очакваше да осигури 18% от БВП на страната през 2020 г.

Оптимистичният сценарий предвижда късен летен туристически сезон от 1 юли, като подготовката за него ще започне от 15 юни. Ангелкова подчерта, че по информация на министерството няма отменени резервации след 15 юни. Обмисля се поетапно отваряне на ресторанти и заведения с открити площи и се проучват възможности курортите да започнат да посрещат своите гости и преди 15 юни със спазване на правилата за опазване на здравето на хората. Разработената стратегия е представена за разглеждане от Министерството на здравеопазването и Националния оперативен щаб, а бизнесът вече е започнал подготовката си, увери Ангелкова.

Тя посочи, че се полагат усилия през различни финансови механизми да осигури ликвидност на фирмите в сектора. От икономическата антикризисна програма на правителството е осигурена възможност за безлихвени кредити с дълъг гратисен период през Българската банка за развитие, както за юридически лица, така и потребителски кредити за самоосигуряващи се и работещи в неплатен отпуск. Фирмите в сферата на туризма, като част от българската икономика, могат да се възползват от тези механизми, каза Ангелкова и посочи, че до този момент близо 48 % от всички предприятия, кандидатствали за подпомагане по „схемата 60/40”, са от туристическия бранш.

В стратегията си България залага до голяма степен и на създаването на Възстановителен план на ниво ЕС. На вчерашната видеосреща ресорните министри са настояли 20% от средствата по този план да бъдат заделени за туризма. България очаква да бъдат въведени и единни правила за поетапно отваряне на границите в рамките на ЕС и за спазване на единни здравни стандарти.

Вслушвайки се в предложенията на туристическия сектор, страната ни е заявила необходимост от по-голяма гъвкавост по отношение на визовите режими с трети страни. По-рано този месец от Националния борд по туризма, както и от Варненската туристическа камара настояха за създаването на „зелени“ коридори за автобусен туризъм със съседните ни държави след края на извънредното положение и облекчаване на визовия режим с Турция и Русия за туристи. Обмислят се и варианти за стимулиране на чартърните полети за постепенно отваряне на страната ни като туристическа дестинация.

Сред основните мерки в стратегията на министерството е стартиране на  система от ваучери за почивки на българи в България. За насърчаването на вътрешния туризъм е и кампанията „Преоткрий България“. В подкрепа на туристическия отрасъл министерството обсъжда с кметовете на морските общини възможности за предоставяне на шезлонги и чадъри на плажовете безплатно или на символична цена, а с Министерството на здравеопазването – стандарти за отстоянията при тяхното използване.

Министър Ангелкова посочи, че потребителите, закупили почивки, които не са успели да ги реализират, имат възможност да изберат ваучер, алтернативна дата на пътуване или възстановяване на средствата, като апелира третият вариант да се използва в краен случай.

По всичко личи, че ни очаква интересен туристически сезон, в който ще се заложи най-вече на вътрешния и регионалния туризъм, при спазване на определени противоепидемични мерки. Туристите ще се пренасочат от големите към по-малките хотели с фокус върху здравния, балнео- и СПА туризма и ще бъде преоткрито очарованието на индивидуалното отношение към клиента, предлагано от малкия семеен бизнес.

Снимки: БГНЕС

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: Youtube / World Buzz Channel

Японска телевизия популяризира България като туристическа дестинция

Японската телевизия Fuji TV засне епизоди, с които представя България пред японското общество. Снимачният процес е осъществен в сътрудничество с българското посолство в Токио, съобщиха от дипломатическото ни представителство...

публикувано на 09.04.24 в 11:26

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10