Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мерки за спасяване на летния туристически сезон в България

Николина Ангелкова
Снимка: БГНЕС

В условията на пандемията на Covid-19 туризмът е сред секторите с най-сериозни икономически загуби. За възстановяването му ще са необходими в най-добрия случай месеци наред. Усложнената епидемична и икономическа ситуация, както и неяснотата, кога туризмът ще може да възобнови дейността си, породи силно напрежение в туристическия бранш у нас.

На специален брифинг ден след видеоконференция на министрите в сферата на туризма от страните-членки на ЕС на тема „Въздействията на разпространението на Covid-19 върху туризма“ българският министър на туризма Николина Ангелкова представи идеите на министерството за справяне с тежката ситуация. Тя подчерта, че ведомството активно следи развитието на епидемията и е разработило различни сценарии за рестарта на сектора, който се очакваше да осигури 18% от БВП на страната през 2020 г.

Оптимистичният сценарий предвижда късен летен туристически сезон от 1 юли, като подготовката за него ще започне от 15 юни. Ангелкова подчерта, че по информация на министерството няма отменени резервации след 15 юни. Обмисля се поетапно отваряне на ресторанти и заведения с открити площи и се проучват възможности курортите да започнат да посрещат своите гости и преди 15 юни със спазване на правилата за опазване на здравето на хората. Разработената стратегия е представена за разглеждане от Министерството на здравеопазването и Националния оперативен щаб, а бизнесът вече е започнал подготовката си, увери Ангелкова.

Тя посочи, че се полагат усилия през различни финансови механизми да осигури ликвидност на фирмите в сектора. От икономическата антикризисна програма на правителството е осигурена възможност за безлихвени кредити с дълъг гратисен период през Българската банка за развитие, както за юридически лица, така и потребителски кредити за самоосигуряващи се и работещи в неплатен отпуск. Фирмите в сферата на туризма, като част от българската икономика, могат да се възползват от тези механизми, каза Ангелкова и посочи, че до този момент близо 48 % от всички предприятия, кандидатствали за подпомагане по „схемата 60/40”, са от туристическия бранш.

В стратегията си България залага до голяма степен и на създаването на Възстановителен план на ниво ЕС. На вчерашната видеосреща ресорните министри са настояли 20% от средствата по този план да бъдат заделени за туризма. България очаква да бъдат въведени и единни правила за поетапно отваряне на границите в рамките на ЕС и за спазване на единни здравни стандарти.

Вслушвайки се в предложенията на туристическия сектор, страната ни е заявила необходимост от по-голяма гъвкавост по отношение на визовите режими с трети страни. По-рано този месец от Националния борд по туризма, както и от Варненската туристическа камара настояха за създаването на „зелени“ коридори за автобусен туризъм със съседните ни държави след края на извънредното положение и облекчаване на визовия режим с Турция и Русия за туристи. Обмислят се и варианти за стимулиране на чартърните полети за постепенно отваряне на страната ни като туристическа дестинация.

Сред основните мерки в стратегията на министерството е стартиране на  система от ваучери за почивки на българи в България. За насърчаването на вътрешния туризъм е и кампанията „Преоткрий България“. В подкрепа на туристическия отрасъл министерството обсъжда с кметовете на морските общини възможности за предоставяне на шезлонги и чадъри на плажовете безплатно или на символична цена, а с Министерството на здравеопазването – стандарти за отстоянията при тяхното използване.

Министър Ангелкова посочи, че потребителите, закупили почивки, които не са успели да ги реализират, имат възможност да изберат ваучер, алтернативна дата на пътуване или възстановяване на средствата, като апелира третият вариант да се използва в краен случай.

По всичко личи, че ни очаква интересен туристически сезон, в който ще се заложи най-вече на вътрешния и регионалния туризъм, при спазване на определени противоепидемични мерки. Туристите ще се пренасочат от големите към по-малките хотели с фокус върху здравния, балнео- и СПА туризма и ще бъде преоткрито очарованието на индивидуалното отношение към клиента, предлагано от малкия семеен бизнес.

Снимки: БГНЕС

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"А place of many stories" – южното ни Черноморие с нов рекламен клип (ВИДЕО)

"А place of many stories" или "Място с много истории“ – така се нарича най-новият клип, който рекламира възможностите за летен отдих и развлечения на южното ни Черноморие. Видеото е насочено предимно към пазарите във Великобритания и Средна Европа и..

публикувано на 31.03.24 в 09:10
 През 19 в. наричали град Елена „българският Витлеем”

Еленски бут, фестивален туризъм, романтика и чиста природа – опознайте град Елена и околностите

Еленският Балкан се радва на нестихващ туристически интерес не само от сънародниците ни, но и от много чужденци. Някои от тях дори се заселват тук за постоянно, превръщайки се в част от местния колорит. Дойде ли краят на седмицата, хотелите в град..

публикувано на 26.03.24 в 10:35

Засилен интерес към Черноморието за Великденските празници

Хотелиерите по морето вече се подготвят за новия туристически сезон. Засилен е интересът на български и чуждестранни туристи, главно от Румъния, към нашето Черноморие за Великден, който тази година ще отбележим на 5 май, съобщи БНТ. Тази година първите..

публикувано на 24.03.24 в 12:10