Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пътната безопасност у нас

Богдан Милчев
Снимка: Диана Костова

Богдан Милчев от Института за пътна безопасност коментира пред Радио София пътната обстановка и новите регламенти, които трябва да бъдат предприети. Той отбеляза, че когато стане инцидент се акцентира само върху едно нещо от него, като се пропуска голямата картина.

"Това е така, защото пътната безопасност в България се управлява от медиите. Те са тези, които отварят дневния ред и проблема пътна безопасност след определен инцидент, а трябва да кажем, че средно в България по 1.8 човека на ден загиват. Само че в даден отрязък от време националните медии следвани от по-малките, изваждат този проблем като тема. Започват да канят така наречените "експерти", съвременните инфлуенсъри и те започват от екрана да ни казват кое е добро и кое лошо", посочи Милчев.

И добави, че тези неща се случват, когато има липса на институционално лидерство. Когато държавата е абдикирала от това, да поеме отговорността за това, което се случва по пътищата се появяват такъв тип "експерти", които се изказват като последна инстанция. По случая с Георги Семерджиев той каза:

"Имаше имитация от тогавашното ръководство на МВР. Абсолютна имитация за отнемане на общественото напрежение. Аз ще дам информация, която за първи път ще се чуе: всички служители от Пътна полиция КАТ-София, които бяха замесени в този чудовищен скандал с прикриване на актове, с манипулиране на проби и всичко останало, работят на същите си позиции и по същия си начин."

Снимката е илюстративна

Милчев отбеляза, че пътната безопасност е в 20-те цели на ООН за хилядолетието. Тя е елемент от първите пет - икономика, енергетика, здравеопазване, екология, транспорт.

"Тя се превръща в досадно служебно задължение на всеки един управляващ, когато той е случаен управляващ. В Европа, когато попаднат на управляващи, които са отговорни към обществото, защото въпроси касаещи сигурността на цялото общество, на отделен човек, не се изисква неговото мнение той иска, или не иска сигурност. Ти си длъжен и затова се управляваме с държавен строй", допълни той.

Милчев сподели, че планът на Института по пътна безопасност, който е представен на министър-председателя е първата година да бъдат намалени жертвите между 50 и 100 човека. Втората година, на базата на този резултат да бъдат извършени тежките административни реформи в системата за управление, при които да има неизбежност на намаляване на жертвите. Той посочи, че има идея парите от глобите от камерите да влизат във Фонд за пътна безопасност и да се използват само за това.


"В момента тече сериозна кампания от страна на МВР, настроени са всички камери на най-ниското ниво. 50% от хванатите в нарушение са с глоби до 50 лв, с минимално превишаване от 5, 7, до 10 км в час от разрешената скорост. Слагат се на места камерите, които са т. нар. "капани". На които места няма абсолютно никакви катастрофи, на които няма абсолютно никакви заплахи за живота на никой. Те се слагат, за да може подвеждайки се водача да мине с по-висока скорост, с лошите организации на движение, объркващите и в момента тече невероятно събиране на тези глоби от хората. Милиарди ще се събират, за да можем да влезем в еврозоната", каза Милчев.

Той даде за пример Гърция, където е имало повече жертви отколкото у нас. Но те са променили три неща - въвели са сериозни такси от пътищата за да ги оправят, въвели са "бонус-малус" системата, а третото нещо е, че са предприели тежка административна реформа, с която да има неизбежност на наказанията.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Франкофони създадоха аудиогид за Музея на българския спорт

Националният музей на спорта, който се намира в сградата на стадион "Васил Левски", вече разполага с аудиогид на френски език. Той бе разработен от студенти от магистърската програма в Специализирания институт на франкофонията по администрация и мениджмънт (СИФАМ), и предоставен на Катя Иванова, директор и уредник на музея. Аудиoгидът е..

публикувано на 03.06.24 в 14:35

Световна среща на творците в сферата на независимото изкуство IETM Sofia 2024

Световна среща на творците от сферата на независимото изкуство IETM Sofia 2024 ще се проведе между 12 и 15 юни в РЦСИ “Топлоцентрала“. Заедно с водещи специалисти и представители на независимата сцена бяха очертани приоритетите на събитието, които включват: статутът на артиста, условията на работа в Европа и в частност – България, менталното..

публикувано на 03.06.24 в 14:28
Мария Ангелова

Певицата Мария Ангелова със страст към "Поп и джаз пеене" остава вярна на фолклора

Младата певица Мария Ангелова разказа в предаването "Добър вечер, София“ как се заражда в нея любовта към фолклора. Това се случва още в ранните й години в училище, където посещава хор, в който изпълнява народна музика. По-късно започва да учи в музикална паралелка, посещава уроци по поп и джаз пеене. Кандидатства в джаз академията на Милчо..

публикувано на 03.06.24 в 12:32

В гимназията по транспорт в Сливница учат и младежи от София

Когато човек влезе в професионалната гимназия по транспорт "Н. Й. Вапцаров" - гр.Сливница, го посреща ромолът на изкуственото водопадче, което клокочи в алпинеума на фоайето. Срещу него са разположени моделите, с които абитуриентите тази година се дипломират и това са светещи, издаващи звук и работещи мотори, фарове и други части на автомобила.  През..

публикувано на 03.06.24 в 11:32
Снимката е илюстративна

Над 50% от метротрасето към кв. "Хаджи Димитър" и кв. "Левски" е изпълнено

На бъдещата автостанция „Изток“ е предвидено изграждането на интермодален възел, докъдето ще достига и метрото, съобщи пред Радио София директорът на „Метрополитен“ ЕАД проф. Стоян Братоев. „Този интермодален възел трябва във времето да се развие. В момента, ако има там метро, то няма да има кого да вози, няма да има там пътници. Затова не е..

публикувано на 03.06.24 в 10:07

Подлез или градска тоалетна

Подлезът на Ботевградско шосе при първата спирка на трамвай 22 се използва предимно за облекчаване на физиологичните нужди на столичани, които са пътували дълго от крайните североизточни квартали на София до автостанция „Изток“. Малцина са тези, които се престрашават да се впуснат в това подземно приключение с аромат на неподдържана градска..

публикувано на 03.06.24 в 09:04

Отново слънце преди обяд, следобед - дъжд

Днес преди обяд ще преобладава слънчево време. Около и след обяд отначало в западните райони, по-късно и на изток, ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност. Ще има краткотрайни валежи, придружени с гръмотевици, на повече места в западната половина на страната, съобщиха от НИМХ. В Западна и Централна Северна България има условия за значителни..

публикувано на 03.06.24 в 07:35