Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Златната ера, Prix Europa и кавалът на Теодосий

Снимка: Архив
Както през всяка от последните почти четиридесет години Берлин приюти най-сериозното състезание за радио и телевизия в света в сградата на Haus des Rundfunks, RBB, Masurenallee 8-14.
Prix Europa е фестивал, пазар, училище, форум, мерене на световния пулс, купон, гъмжило от езици, стълпотворение от мръсни чаши за кафе и чай. А този път дори и симфония. Prix Europa е стратегия.
Издание 2012 обаче изненадващо и парадоксално беше вторачено в радиото, а не в телевизията. Дали защото световното радио изведнъж прозря, че FM е всъщност една малка планета от много възможни в галактиката на комуникационните платформи и тръгна да колонизира нови територии? Дали защото все повече печатни издания и световни вестници инвестират в своя нов, но стремително развиващ се аудио департамент? Дали защото cloud computing, предвещаващ края на хард-дисковия компютър, и SoundCloud.com отвориха вратите към паралелна галактика?
Трима от участниците в The Summit Berlin (среща на мениджърите на културни програми в Европа) назоваха течащото време Златна ера на радиото. Започваме от най-основното. Радиото в Европа е медията, която се ползва с най-голямо доверие. Така наречената „липса на визия” лека-полека от дефект се превърна в ефект, чието главно измерение е свобода за консуматора, рецепция на различни платформи и един нов необозрим хоризонт на дигитално продължение и миксиране на аудиото с визия според безброй нови творчески хрумвания. Prix Europa 2012 създаде специална категория Пазар за нови идеи (Market Place of Innovation), чийто основен критерий за оценка на състезаващите се програми е привличане на нови аудитории. Новите аудитории са на нови платформи. В оценката на журито за „Най-добрата концепция на 2012”, присъдена на проекта на Hackney Productions / United Kingdom се казва: … радиото се променя. Радиото е дигитално, подкаст-ово, мобилно. Но във всички тези модерни уреди за слушане то остава интимен и крехък събеседник. Този, който ще ви води из улиците, гласовете и историите на големия град. Грижливо изработеното радио, което говори директно на вашите емоции през мобилните апликации…” Другата посока на съвременното златното радио е включването на онлайн-интерактивността, социалните медии и игрите, които разширяват функцията на традиционния радиоразпространител и я доближават до тази на универсалния разказвач (story-teller). Един от лекторите в сутрешните семинарни сесии на фестивала Стийв Акерман дори твърди, че драмата, създадена само за една платформа, вече не може да разкаже пълната история. Една платформа не е достатъчна.
Истински звездно събитие на фестивала беше срещата с четиримата топ телевизионни продуценти: датчанина Инголф Габолд (сериалите Borgen, The Killing, The Bridge), англичанина Джон Йорк (BBC Drama Production, сериалите East Enders, Life on Mars and The Street), белгиеца Петер де Мегд (сериалът The Spiral, който върви едновременно в 8 страни) и германеца Клаус Цимерман (сериалите Borgia, Transporter, Death in Paradise), които споделиха своите виждания за успеха на телевизионния сериал и разказваческото изкуство въобще. Рецептата на Инголф Габолд предполага създаване на история, която винаги да е двойствена – от една страна да провокира зрителя лесно да се идентифицира с героите, а от друга – да бъде социално-културно-политическа.
Неслучайно споменах, че Prix Europa този път е и симфония. При това световна премиера. Grzech Piotrowski World Orchestra (Световният оркестър на Гжех Пьотровски) , включващ 34 топ музиканти от 9 страни, представи специално създадените 4 симфонии. И тук, в тази впечатляваща комбинация на струнен оркестър с джаз изпълнители и световно известни певци на първа линия, в сърцето на оркестъра, в основната тема на всяка симфония, централно и омагьосващо звучеше кавалът на Теодосий.
По публикацията работи: Даниела Манолова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02

Джони пред Микрофоните

Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..

публикувано на 25.04.24 в 16:26

И тъжно, и самотно

На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..

публикувано на 19.04.24 в 12:05

Нови поети в поредицата "Спасени думи"

През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..

публикувано на 05.04.24 в 08:05