Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Бели нощи” от Достоевски - от България до Хвар

БНР Новини
Снимка: Теодор Иванов

"Бели нощи”, повест, носеща подзаглавието „Сантиментален роман. Из спомените на един мечтател”, е писана през септември-ноември 1848 г. и е публикувана за пръв път в сп. „Отечествени записки” същата година. Достоевски е само на двадесет и седем години, вече е издал първия си и много успешен роман „Бедни хора”.

Мечтателят разказва историята на срещите си с младата Настя в рамките на няколко поредни бели нощи, един от символите на Санкт Петербург. Ключовата дума, която най-непосредствено съединява текста на Достоевски и аудиоверсията му 168 години по-късно е убедителност. Разказът е от първо лице, а чувствата, мислите и монолозите на Мечтателя - конкретни, понякога фокусирани на действителността, други пъти не, фрагментирани от „човечността” на героя - са така предадени, че чрез своята чувствителна грижливост към комуникативността на текста, Достоевски успява да разкаже история, която заличава бариерата между читател и повествовател. Особено разказана в контекста на аудио продукция, „Бели нощи” и думите на Мечтателя започват да наподобяват вътрешен глас на слушателя, попаднал (макар и не) в Петербург, (макар и не) в края на XIX в. А убедителността на Васил Дуев в ролята на Мечтателя и Ангелина Славова в ролята на Настенка прекрасно доказват каузата на Достоевски за разказване на истории за любов, приятелство, отношения отвъд алиенацията на съвремието - днес, но и през 1848 г.

„Бели нощи”, не разказът на Достоевски, а продукцията на редакция „Радиотеатър” освен всичко заживява и нов живот извън ефира на БНР. Селектирана за престижния фестивал за радио с 20-годишна история Prix Marulic в Хвар, Хърватия, постановката с режисьор Георги Михалков, автор на радиоверсията Яна Добрева и композитор Иван Драголов, поставя отново драматургията в радиото на картата на световната радиодрама. Фестивалът ще постави „Бели нощи” в състезание с продукции от Великобритания, Германия, Чехия, Румъния, Иран и Китай.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02

Джони пред Микрофоните

Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..

публикувано на 25.04.24 в 16:26

И тъжно, и самотно

На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..

публикувано на 19.04.24 в 12:05

Нови поети в поредицата "Спасени думи"

През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..

публикувано на 05.04.24 в 08:05