За четвърта поредна година програма „Христо Ботев“ на БНР ще предава директно от Лондон, за да ви предложи уникалната възможност да проследим на живо тържественото и бляскаво музикално събитие, чието споменаване предизвиква гордост и патриотизъм за всеки британец – последната нощ от Променадните концерти или церемониалното закриване на прочутия фестивал „Би Би Си Промс“. Тази година е неговото 124-то издание. Заедно с колегите от Би Би Си и с още няколко радиостанции от Европейския съюз за телевизия и радио ще бъдем на място, част от този своеобразен празник на музиката в „Ройял Албърт Хол“, което дължим на равноправното си членство в медийния съюз. Главният диригент на Симфоничния оркестър на Би Би Си – финландецът Сакари Орамо, ще застане за да дирижира за четвърти път тази церемония с участието на съставите на британската медийна корпорация: камерния хор „Би Би Си Сингърс“, Симфоничния хор и Симфоничния оркестър на Би Би Си.
Звезда на вечерта е американското мецосопрано Джейми Бартън, носителка на наградите на името на Бевърли Силс и Ричард Тъкър, както и наградата в категория за изпълнение на песен от престижния конкурс на Би Би Си за оперни певци в Кардиф през 2013 г. Два сезона по-късно тя прави своя дебют на Би Би Си Промс в Рапсодия за алт, мъжки хор и оркестър, опус 53 на Йоханес Брамс заедно с Оркестъра от епохата на Просвещението, воден от американската диригентка и цигуларка Марин Олсоп. В същата 2015 г. През този сезон певицата дебютира и в ролята на Сара в операта на Доницети „Роберто Деверьо“ в Сан Франциско и се превъплъти отново като Азучена в „Трубадур“ на Верди в Баварската държавна опера и в Чикагската опера, а в лондонската „Ковънт Гардън“ се включи в специалния концерт под палката на сър Антонио Папано на Реквием от Верди. Джейми концертира и с Лондонския симфоничен оркестър, с Нюйоркска филхармония и с оркестрите на Кливланд и Мелбърн.
В концертната програма очаквайте:
• Даниел Кидан – „Пробуждане“, световна премиера, поръчка на Би Би Си;
• Мануел Де Файя – Сюита № 2 из балета „Тривърхата шапка“;
• Лора Мвула – „Пейте за Луната“;
• Елизабет Макончи – „Гордата Темза“;
• Едуард Елгар – „Въздишки“;
• Жорж Бизе – Хабанера от първо действие на „Кармен“;
• Камий Сен-Санс – ария на Далила от второ действие на „Самсон и Далила“
• Джузепе Верди – Ария на Еболи от пета картина на „Дон Карлос“;
• Джузепе Верди – Триумфален марш от четвърта картина на „Аида“;
• Жак Офенбах – Увертюра към „Орфей в ада“;
• Пърси Грейнджър – „Маршова песен на Демокрацията“;
• Харолд Арлън – „Някъде, отвъд дъгата“ из мюзикъла „Магьосникът от Оз“;
• Джордж Гершуин – песен от мюзикъла „Лудетината“;
• Хенри Ууд – Фантазия върху британски морски песни;
• Томас Арн – „Властвай, Британия“;
• Едуард Елгар – Тържествен и церемониален марш № 1 в Ре мажор („Страна на надежда и слава“);
• Хюбърт Пари – „Йерусалим“;
• анонимен автор – Националният химн на Великобритания;
• анонимен автор – Auld Lang Syne (Доброто старо време).
Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..
1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
Като във всички отношения – между хората, между изкуствата, между световете в нас и извън нас, между това, което е тук, и това, което го няма – човек..
Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик..
Иновациите, като двигател на напредъка, неизменно водят към подобрение на живота в обществото и стимулират икономиката на държавите. В противоположност,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg