Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Една музикална фантазия в часа за радиотеатър

Снимка: Даниела Манолова

„Фантазия в до минор“ е аудиофикция, замислена още преди месеци, и премиерното излъчване в неделя от 16 часа е естественият и дългоочакван финал на продължителен процес на работа. Още в първите дни на работата на началното трио – автор, редактор и режисьор се очертаха две предизвикателства от различно естество. Едното – същностно, въпрос на отправна точка, вдъхновение и ключ към замисъла

„Фантазия в до минор BWV 562“ от Й. С. Бах е сравнително кратко произведение, написано през Ваймарския му период, към което по-късно, през 1745 г., е добавена и недовършена фуга, за чието авторство има дискусии. Фантазията/fantasia като музикална композиция се корени в изкуството на импровизацията и рядко следва академичните правила за каквато и да е стриктна музикална форма. Терминът се отнася повече до въображаема музикална идея и игра, отколкото до специфичен музикален жанр. В този контекст трябва да поставим нашата неделна премиера.

Другото обстоятелство е от географско-биографично естество. Авторът Герган Ценов живее и работи в Ню Йорк от 1999 година, а от 2007 г. е диригент на няколко различни оркестри в Ню Йорк и други градове на САЩ. Създава и струнен ансамбъл „Ценов“ в Ню Йорк, уникална формация, чиято цел е изпълнение на българска музика, а със СО на БНР, Софийската филхармония и Нов симфоничен оркестър е работил многократно. „Фантазия в до минор“ е неговият дебют в радиодрамата. Режисьорът Гаро Ашикян живее в Пазарджик и работи с различни театри в България. Същевременно е композитор и пианист. За Радиотеатъра вече е направил „Миш-маш“ на Станислав Лем, „Джак и Мери в страната на крадците“ на Анди Джоунс и стана основният обект на изображение в Трансмедийния проект „Да си паркираш колата в няколко двора“ на БНР, който следи правенето на пиесата „Да си паркираш колата в двора на Харвард“ на Израел Хоровиц на сцената на Народния театър и получи Номинация PRIX EUROPA BERLIN 2018 в категорията Дигитално аудио. Двама музиканти още на стартова позиция е суперпреимущество за аудиодрамата и затова нашата премиера, въпреки че често трябваше да става ту обект на десетки имейли, ту обект на стотици PRO TOOLS редакции, остана вярна на своята музикално-въображаема природа. 

Герган Ценов: „Мисля, че в пиесата ми главен герой е самият радиослушател, който е поставен на кръстопът между няколко, може би само на пръв поглед независими сюжетни линии и между няколко, може би само на пръв поглед необвързани персонажи. От особен интерес за мен бе да се опитам да размия до краен предел границите между основните литературни жанрове (драма, поезия, лирика и мит), като паралелно с това да се опитам да постигна една своеобразна полифонична конструкция, на чийто финал отделните нишки и персонажи да се слеят  в нещо неделимо.“

Гаро Ашикян: „Голямото предизвикателство за мен беше да успея да овладея задъхания, силно ретроспективен разказ, да преценя от кои възможности да се откажа в името на ритъма. А текстът дава много възможности – много повече отколкото могат да бъдат реализирани.“

Герган: „Мисля, че ако пиесата ми има едно предимство (или може би една слабост), това е, че според мен тя изисква едно определено ниво на концентрация от страна на радиослушателя, свързана с немалкия брой препратки и завоалирани символи в текста. Но също така мисля, че би представлявала интерес не само за тези от нас, които имат философски или детективски наклонности, но и за тези от нас, които подходят като към една музикална „фантазия“.

Всички тези замисли и послания придобиха плът и кръв благодарение на съзвездието от актьори: Зафир Раджаб (Честит дебют в радиото!), Ирини Жамбонас, Биляна Петрова и Георги Къркеланов и благодарение на звукорежисьорите във Второ студио на БНР Гергана Драмалиева, Константин Райдовски и Михаил Михайлов. 

Прикаченият трейлър е първият в историята на Радиотеатъра, правен безконтактно, в условия на социално дистанциране и изолация.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пенчо Славейков и неговата „Кървава песен“

Пенчо Славейков е писателят, най-плътно приближил се до Нобеловата награда от всички, пишещи на български език. За жалост, смъртта му в Брунате, Италия (28.V.1912) прави така, че оттогава шансът за „български“ Нобел е все по-мержелеещ се и топящ се в океана на световната литература.  Но ако се беше случило, българската литература, а вероятно..

публикувано на 24.05.20 в 09:15
Участниците в Цариградската конференция. Прави: граф дьо Муи (секретар), барон Хайнрих фон Каличе, лорд Солсбъри, граф Жан-Батист дьо Шодорди. Седнали: граф Луиджи Корти, граф Франсоа дьо Бургоан, сър Хенри Елиът, граф Николай Игнатиев, барон Карл фон Вертер, граф Ференц Зичи.

Безчувственост в Цариград

Априлското въстание е потушено, светът е потресен, общественото мнение възмутено. В такава обстановка започва Цариградската конференция на посланиците на Великите сили в Османската империя, която трябва да реши каква да е съдбата на българските земи, потопени в пожарища и кръв. Тази конференция поставят в центъра на своята пиеса „Дипломати“ двама..

публикувано на 23.05.20 в 09:15

В търсене на скъпоценния лющян

В колко комични ситуации може да изпадне един мъж, когато в празничен ден отиде до пазара, за да купи лющян? За да разберете, този петък (22 май 2020) от 18 часа на вълните на програма „Христо Ботев“ слушайте комедията „Лющян“ от българския драматург Мирон Иванов. Записът е осъществен през 1972 г., а в ролите ще чуете гласовете на Коста Цонев, Вълчо..

публикувано на 21.05.20 в 16:36

Изплъзващият се дъх на античността като провокация за аудио

„Атолът“ е първата продукция в историята на Радиотеатъра и радиотеатъра в България, която смесва в единно аудиоповествование въображаеми и документални сцени. „Атолът“ е първата българска радиопиеса, за която за използвани определенията "радиофонична опера" и "полифония". Като се основава на мита за Одисей, Атолът разглежда безумието на войната. Чрез..

публикувано на 17.05.20 в 08:10

Цитаделата като стихийно въвличане

Тази продукция на БНР е осъществена с многобройна група актьорски гласове, а също така с гласовете на многобройна група неактьорски гласове на водещи, журналисти, певци, музиканти, преводачи, приятели на участниците в творческия екип, говорещи на различни матерни езици, а също така и самите участници в творческия екип.  Смесването на актьорски..

публикувано на 16.05.20 в 10:20