Казват, че музиката на великия Йохан Себастиан Бах е истинско чистилище на душата и извисение до Божественото. Затова в предстоянието на Светлото Христово Възкресение ще ви предложим да чуете неговият „Матеус пасион“. Бах е написал два пасиона по Евангелието на Матей – първия, предполага се, композира във Ваймар, но партитурата му е изгубена. Вторият, който ще чуете, е създаден в Лайпциг, където до края на живота си той работи като кантор в църквата „Св. Тома“. В задълженията му влиза и отговорността за църковната музика в този храм. Там е и първото изпълнение на „Матеус пасион“ през 1727 г. – на 11 април 1727 г.
Текстът на пасиона е съставен с помощта немския поет и либретист Кристиан Фридрих Хенричи, известен с псевдонима Пикандер. Историята за Иисусовите страдания е изложена в партията на Евангелиста – изцяло са използвани 26 и 27 глава от писанието на Матей. За текстовете на някои от ариите композиторът накарал Пикандер да използва стихове на ваймарския си либретист Саломо Франк, включва и строфи от стихотворението на Бернард Брокес „Дъщерята на Цион“.
Драматичният план на пасиона е едновременно много въздействащ и прост. В изразителния разказ на Евангелиста се включват със свои реплики и главните действащи лица в повествованието – Иисус, неговите ученици Юда и Петър, Първосвещеникът, Пилат, народът, разбойниците на кръста. Пасионът започва изключително интересно с двойния хор, който внася елемент на ретроспекция – тълпата е около Сина Божи, когото водят към хълма Голгота. След това сюжетната нишка се връща с поредица от големи сцени към предшестващите събития: приготовлението на Тайната вечеря, предателството на Юда, молитвата в Гетсиманската градина, залавянето на Иисус, застъпничеството на Петър и неговото трикратно отречение, съда на Пилат и смъртното наказание над Сина Божи. Бичуването на Иисус, издевателството на тълпата, шествието към Голгота, разпъването на кръста и смъртта на Христос, пасионът завършва с неговото погребение. Но това повествование се прекъсва в драматичните моменти и сцената, която току-що се е разиграла, става предмет на благочестив размисъл във формата на ария. Чувствата на съзерцаващите вярващи се изразяват в хорални строфи, които Бах сам подбира.
Избрахме да чуете „Матуес пасион“ с един уникален исторически запис на диригента Николаус Харнонкур от 1970 г.
Наричан „папата“ на движението за автентична интерпретация на старинната музика. Това е първият му запис на Баховото творение на черни плочи за фирмата „Телефункен“, която сключва с него ексклузивен договор. С този запис 39-годишният (тогава!) диригент ни връща към първото изпълнение на „Матеус пасион“ в Лайпциг, то е изцяло с момчешко-мъжки солистичен и хоров състав. Така прави и Харнонкурт. В записа участва Момчешкият хор от Регенсбург, мъже-певци от Хора на Кингс колидж в Кембридж с диригент Дейвид Уилкокс. Сред солистите са: двама останали анонимни певци-сопранисти от хора на Виенските момчета, както и известните днес контратенори Джеймз Бауман, Пол Есуд и Том Сътклайф, тенорът Найджъл Роджърс, басите Макс ван Егмонд и Михаел Шопер. Партията на Евангелиста изпълнява Курт Екуилуц (тенор), партията на Иисус – Карл Ридербуш (бас).
С прочита си Харнонкурт се е опитал да се доближи до някогашната оригинална Бахова интерпретация. „Музиката на всеки период най-добре и най-убедително може да бъде възродена за нов живот с ресурсите на времето, в което е създаден“ – изповядва своето верую големият диригент. Инструментите, на които свири ансамбълът за старинна музика Concentus Musicus – Виена (създаден от Харнонкурт през 1953 година), са копия на барокови цигулки, виоли, виола да гамба, флейти, фаготи и обои, съществували в епохата на Бах. А записът е направен в зала на историческото казино Цьогерниц във Виена, построено в началото на 19-и век. Акустиката е близка с естествената реверберация в църквата „Св. Тома“, където е изпълняван „Матеус пасион“.
Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..
На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..
На 18 май преди 110 години е роден Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..
"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци, но освен това е и великолепен цугтромбонист и преподавател, който заслужено се гордее с постиженията на своите ученици от класа по камерна музика. – Със своя мироглед и..
Интригуваща и стилно подбрана програма предлага Симфоничният оркестър на Националното радио на 17 май, петък, от 19.00 часа , който ще бъде излъчен в пряко предаване на вълните на програма "Христо Ботев". Концертът в столичната зала "България" под надслов "Симфонични контрасти" под палката на унгарския гост-диригент Гергей Мадараш, който..
"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските..
На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното..
Въпреки продължаващите седмици масови протести парламентът в Грузия окончателно прие оспорвания закон за "чуждите агенти". Какво следва за Грузия,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg