Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Вкусове и истории от Женския пазар

| обновено на 08.09.20 в 17:44
Диана Недева в действие по време на пешеходните обиколки на Женския пазар
Снимка: Meeting Points

„Пътуването не означава да намираш нови места, а да ги виждаш с нови очи“, пише Марсел Пруст. А ние говорим за познатите места, които можем да видим по нов начин. Ще ви покажем целия свят – Индия, Саудитска Арабия, Египет, Пакистан, Турция, Ирак, Палестина, Сирия, Мароко, събран в малките арабските магазини на Женския пазар. Говорим за вкусове, храни и подправки, но и за историите на родните земи на двама души от Палестина и Ирак.

За да разберем как храната сближава хората и как тези разходки, организирани от от неправителствената организация „Мийтинг Пойнтс“, ни позволяват да видим това място през очите на бежанците и на хората, които от години са се установили в България. Защото тези хора са всеки ден пред очите им, но ние не ги познаваме и не познаваме историите им. А тези срещи обогатяват представата ни за бежанците и правят техния образ по-пълен и по-истински.

С Диана Недева от неправителствената организация – „Мийтинг Пойнтс“, минаваме в района на Женския пазар. Наричат това място Малкия Бейрут, Арабския квартал, Еврейския квартал, и то крие много истории. Заедно с Диана влизаме в магазинчето на Мустафа от Ирак, за да говорим не само за непознатите вкусове и подправки, но и за храната, която събира хората заедно.

С Диана Недева  надникнахме в магазина на Мустафа на Женския пазар. С нея обаче говорим не само за вкусовете и подправките, но и за безплатните  разходки Food and Spices Walking Tour, които организират тук. Като целта им е да ни запознаят не толкова с вкусовете и храната в арабските магазинчета, пекарни и ресторанти, но и да се срещнем с хората, които ги държат. Да чуем техните гласове и истории.

Пътуване, което първо започва с разказа на Диана Недева как се ражда  една идея.

Храната винаги е повод за разговор. Много истории от различни краища на света, могат да се чуят, ако човек се спре при собственицитете на малките арабски магазинчета в района на Женския пазар. Ето какво още ни разказва Мустафа от Ирак.

На Женския пазар се срещаме и с Ахмад, който живее от много години тук и не умее да се пазари. Ахмад, който с усмивка заявява, че се чувства в България в свои води и обича това място.

Ахмад е роден в Палестина, но семейството му се премества, още когато той е дете, да живее в Сирия. Той ни разказа историята за родния си дом в Дамаск. Роден дом, който вече не същестувава, но Ахмад продължава да пази една случайно оцеляла снимка на входната врата на дома им. Широка дървена порта, украсена с дебели гвоздеи.

А с Диана Недева продължаваме разговора за това как не трябва да бързаме с обобщенията, как не трябва да поставяме бежанците под общ знаменател и как трябва да се вслушваме в историите на всеки човек.

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Вълнуващите истории на музикалните инструменти

Как да привлечем децата към четенето и да ги спечелим, като представяме по нетрадиционен начин малко познати факти за тях? На този въпрос отговаря "Енциклопедия на музикалните инструменти" на Щепанка Секанинова. За значението ѝ при обучението за децата е разговорът в предаването "Следобед за любопитните" с музикалния педагог Адриана Бенова. Щурчето..

публикувано на 07.05.24 в 15:05

Литературно пътешествие през еволюцията

Човешкият вид е прекарал 95% от съществуването си в праисторията. Може да се каже, че тъкмо кацаме в ерата на писмеността. Поне така твърдят авторите на научно-популярния бестселър "Животът, разказан от един хомо сапиенс на един неандарталец" , който Паулина Мичева представя в "Нашият ден". Писателят Хуан Хосе Миляс в ролята на неандерталец..

публикувано на 07.05.24 в 12:16
Доц. Ангел Кунчев

Революция – на прогреса или на отрицанието?

По темата "ваксини" и тяхното епохално значение за оцеляването на човечеството, разговаряхме с доц. Ангел Кунчев – главен здравен държавен инспектор. Твърде много аспекти бяха обсъдени: задължителният имунизационен календар, доброволните ваксини, опитът на другите държави, негативното отношение на българите, което води до изключително ниско..

публикувано на 07.05.24 в 08:52

Пътища към устойчивостта

"Пътища към устойчивостта" е изследване на Атанаска Станчева от Института по етнология и фолклористика с етнографски музей към БАН с подзаглавие "Нови културни перспективи във взаимодействието човек – околна преда през призмата на две природозащитни движение в България". Един от важните за "Изгрев" и за мен аспекти на изследването на д-р..

публикувано на 06.05.24 в 09:15
Музеят на килима в Баку отвън

Чипровски мотиви в Музея на килима в Баку

Няма начин да сбъркате Музея на килима в Баку, дори да не подозирате за съществуването му. Просто австрийският архитект Франц Янц, който печели конкурса за построяването му, го проектира във формата на навит на руло килим. Отбих се там случайно, а после в телефона си надиплих повече от 100 снимки! Някои с доста чипровски мотиви. Оказва се, че също..