„Условното наклонение изразява един евентуален или иреален факт, чиято реализация се разглежда като следствие от един предположен факт, от едно условие. Употребява се и за да се обозначи просто някаква фантазия, като случките се пренасят в полето на въображаемото. Например изначалната условност, използвана от децата, когато измислят нова игра.“
„Камионът“ – странна и ефирна история, съставена от условни наклонения. Авторката Маргьорит Дюрас принадлежи към най-големите майстори на перото на ХХ век. Още при появата на първия ѝ роман – „Безсрамните“, който излиза през 1943 г., критиците определят писането ѝ като „музикално слово“. Едно от най-силните ѝ произведения е „Любовникът“ – малка книжка, продадена в три милиона екземпляра веднага след излизането си и преведена на 25 езика. Дюрас написва „Любовникът“ на 70 години и печели наградата „Гонкур“. Както и да я определят литературните критици, Маргьорит Дюрас има свой изумителен стил, който наистина звучи като музика.
„От писането се подивява – казва Маргьорит Дюрас. - Човек се връща към едно дивачество отпреди живота. И го разпознава неизменно, то е онова от горите, онова отдавнашно като времето. Онова на страха от всичко, отчетлив и неотделим от самия живот. Ожесточава се. Човек не може да пише без силата на тялото. Трябва да е по-силен от себе си, за да се залови с писането, трябва да е по-силен от това, което пише. Потресаваща история, да. Не само писането, написаното, ами и звуците на нощните зверове, тези на всички, вашите и моите, тези на кучетата. Смазващата, отчайваща вулгарност на обществото. Болката, Христос и Мойсей, и фараоните, и всички евреи, и всички еврейски деца, и още най-силното усещане за щастие. Неизменно, така смятам“.
Истинското ѝ име е Маргьорит Жермен Мари Донадийо. Родена е на 4 април 1914 г. в Сайгон, Индокитай – бивша френска колония, където родителите ѝ участват в кампания за стимулиране на работата на френски граждани в колониите. Маргьорит е съвсем малка, когато баща ѝ се разболява и умира. Единият ѝ брат се привързва към опиума, а другият – към бандите. Майка ѝ изпада в тежка депресия, след като прави лоша инвестиция в покупката на земя и напълно се разорява. Маргьорит Дюрас отива за първи път в Париж, когато е на 18 години и занася там дълбоките травми от детството си, както и огромния си писателски талант. Много от произведенията ѝ са екранизирани. Радиоадаптацията на „Камионът“ е направена от Ина Вълчанова именно по сценарий за филм. Участват: Нина Стамова и Калин Яворов.
Режисьор: Мария Нанчева.
Приятно слушане!
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..
На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..
През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..
"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските..
На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното..
Въпреки продължаващите седмици масови протести парламентът в Грузия окончателно прие оспорвания закон за "чуждите агенти". Какво следва за Грузия,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg