Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Същият ден“ на Стефан Иванов – за антиутопиите и болезненото осъзнаване

Стефан Иванов в подвижното студио на „Аларма“
Снимка: Цветан Цветанов

Този разговор със Стефан Иванов е проведен в подвижното студио на „Аларма“ и „Мултикултурни диалози“ на гърба на БНР (между бившия Районен съд и настоящия УАСГ – в радиото на бъдещето… може би) в началото на миналия месец, когато хората плахо-плахо започваха да ходят на театър, броени дни преди същите тези хора (вече не чак толкова плахо) да излязат на улицата – някъде между пандемията, проливно-дъждовните наводнения и ескалиращото обществено недоволство. А самото представление „Същият ден“ на Стефан Иванов с режисьор Естефания Фадул (САЩ / Колумбия), което можете да гледате довечера (понеделник, 3 август, от 19 ч.) в „Сфумато“, по свой начин говори за всичко това. 

Годините 1984, 1986 и 1989 са само ориентири в антиутопията. Всъщност нещата са доста по-комплексни: тук става дума за отношението човешко-нечовешко във всичките му измерения, за паметта и нейното опако, за „бъдещето, което не е спасение“ и за „вечерята, която иска да живее“, за болезненото ни самоосъзнаване като граждани, в което „болезнено“ – както ме оборва авторът и наш гост – след един момент на търпимост съвсем, ама съвсем не е лапсус…






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За скандалната пиеса на Иван Теофилов – 60 години по-късно

Скандалната навремето пиеса на Иван Теофилов "Поетът и планината" (1963) излиза за първи път като текст 60 години по-късно, като в книгата освен пиесата е отразена и нейната история.  Публикувани са отзиви, рецензии и цялата съпътстваща разгромяваща театралнокритическа рецепция, както и спомени на създателите на спектакъла с режисьор Леон Даниел...

публикувано на 25.04.24 в 17:55

Серия от лекции за тялото в киното с водещ Николай Колев

Движенческата лаборатория "Ход" е пространство, ръководено от Цвета Дойчева. В нея се провеждат работилници, посветени на танца и движението. Сега там тече цикъл лекции на Николай Колев, които преминават по-скоро като разговори на тема "Тялото в киното".  "Еросът и порастването – филми с инициация" беше темата на първата лекция. Сега предстои втората..

публикувано на 25.04.24 в 17:29

Офорти на варненски ученици по рисунки на Владимир Димитров-Майстора

Как изглеждат рисунки на Владимир Димитров-Майстора през очите на ученици от специалност "Изящни изкуства" в Националното училище по изкуства "Добри Христов" в град Варна? За това разказват художникът Георги Кенаров и неговите ученици – Виктория Стоянова, Клементина Савова и Мария Бузева. В Градската художествена галерия "Борис Георгиев" в..

публикувано на 25.04.24 в 17:15

Весела Ножарова: Българският артпазар все още не е регулиран

В сянката на пандемията един лозунг започна да се издига сред хората – "Купувайте изкуство от живи художници, на класиците пари не им трябват". Тази фраза, която бързо придоби популярност, отразява желанието на обществото да подкрепи съвременните творци, да им осигури възможност за развитие и признание. Но как да разпознаем съвременен талант, който..

обновено на 25.04.24 в 12:50

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53