Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Марк Кадин и Радиосимфониците откриват новия си творчески сезон с Шуберт, Тавенър, Рахманинов и Арнаудов

| обновено на 30.09.21 в 09:35
Константин Емелянов
Снимка: Ани Петрова

Символична дата са избрали за начало на новия си творчески сезон музикантите от Симфоничния оркестър на БНР и техният главен диригент Марк Кадин. Тази година той стартира на 1 октомври – ден, изпълнен с празници, сред които естествено, се откроява Световният ден на музиката. Но програмата, която радиосимфониците ще предложат на своите почитатели, има още един източник на вдъхновение: на 1 октомври отбелязваме и празника Покров Богородичен. Това предопределя и избора на творбите в първия за сезона концерт: „Аве Мария“ от Франц Шуберт, „Майко Божия, пред теб стоя“ – премиерно за България изпълнение на творбата на британския композитор Джон Тавенър, „Валхерна. Покров Богородичен“ на Георги Арнаудов и емблематичният Трети клавирен концерт на Сергей Рахманинов, в който слушателите ще могат да чуят отново блестящия руски пианист Константин Емелянов, когото вече познават и обичат от първото му гостуване у нас през 2019-а година като солист на радиооркестъра.
Симфоничният оркестър на БНР, главен диригент Марк Кадин

Франц ШубертСветовноизвестната „Аве Мария“ е сред безспорните шедьоври на композитора-романтик Франц Шуберт. Всъщност това е т.нар. „Трета песен на Елън“, от вокалния цикъл, създаден през 1825 година по популярната повест на Уолтър Скот „Дамата от езерото“. Цикълът включва седем песни и е публикуван на следващата година като опус 52. Изпълнен е за първи път в малкото немско градче Щайрег , в замъка на графиня Софи Габриел фон Вайсенволф, страстна почитателка на творчеството на Шуберт. Той ѝ посвещава своето произведение, вследствие на което графинята става известна с прозвището „Дамата от езерото“. Днес сборникът е почти забравен, редовно се изпълнява единствено „Аве Мария“. Тази пленителна песен, толкова характерна за стила на Шуберт, е построена в проста куплетна форма, а нейната умиротворена мелодия носи необикновена красота. Тя започва и завършва с възгласа от латинската молитва „Аве Мария“, а прозрачният клавирен съпровод в отмерен ритъм наподобява звучността на арфа.

Джон ТавенърАнглийският композитор Джон Тавенър е роден на 28 януари 1944 в Лондон. Той твърди, че е пряк потомък на друг Джон Тавенър – известният британски композитор и органист, живял през 15-и век. Макар редица критици да определят музиката му като „лека“, Тавенър смята, че е направил класическата музика достъпна за широките маси. Първата значима творба, която му донася широка популярност, е авангардната кантата „Китът“, в основата на която е библейската история за погълнатия от кит Йона. Музиката на Тавенър черпи от руски, византийски и гръцки влияния и става по-фокусирана навътре, след като той се присъединява към Руската православна църква през 1977 г. Тавенър оприличава композирането на молитва и се определи по-скоро като проводник към духовния свят, отколкото – като композитор. Сред по-значимите му творби от 80-те и 90-те години са „Всенощно бдение“, „Акатист за Деня на благодарността“, „Защитният воал“, мащабната хорова пиеса „Възкресение“ и операта „Египетска Мария“. Неговата „Песен за Атина“ бе изпълнявана на погребението на Принцеса Даяна, а „Агнецът“ е използван в саундтрака към филма на Паоло Сорентино „ La Grande Bellezza“. В петък за първи път в България ще бъде изпълнена творбата на Тавенър „Майко Божия, пред теб стоя“.

Влахерна. Покров Богородичен“ на Георги Арнаудов е написана след едно посещение на автора в Истанбул в края на 2011 година, като рефлексия и отглас от досега му с иконата на Влахернската Света Богородица. Приемана за първата Одигитрия, според някои тази икона е зографисана от ръката на самия евангелист Лука. Според други традиции се приема, че тя е изработена през VII век. Божията майка е изобразена чрез рядък вид живописна техника – енкаустика. Според светите традиции, пигментите и восъкът в тази икона са размесени с праха на загинали християнски мъченици. Творбата е изпълнена за първи път на 12 януари 2012 от Софийската филхармония под диригентството на Мартин Пантелеев, а през 2019-а Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Марк Кадин осъществи и нейния студиен запис.

Третият концерт за пиано на Сергей Рахманинов, ре минор, опус 30 и до днес се смята за един от най-трудните в жанра образци от клавирния репертоар. Той винаги е извиквал респект, даже страх у мнозина пианисти. Йозеф Хофман, на когото е бил посветен, никога не го е изпълнявал публично, казвайки, че тази творба „не е за него“. Гари Графман се оплаква, че не е успял да научи концерта дори като студент, когато е бил „все още твърде млад, за да познава страха“. Самият Рахманинов е писал творбата си по време на своето пътуване към Съединените щати, когато вместо с пиано, на което да просвирва написаното, е разполагал само с беззвучна клавиатура. Едва ли обаче това е причината за изключителната техническа трудност на произведението. По-скоро истинският „виновник“ е неговият автор, който е бил забележителен пианист. И до днес интегралите с клавирни записи на Рахманинов будят възхищение и преклонение пред феноменалните му качества на изпълнител.

Премиерата на Третия клавирен концерт на Рахманинов се е състояла на 28 ноември 1909 година в Ню Йорк, New Theater (днешният Century Theater). На диригентския пулт е бил Валтер Дамрош, а солист е бил самият Рахманинов. Второто изпълнение на концерта се състояло няколко седмици по-късно, под диригентството на Густав Малер.
Константин Емелянов

Константин Емелянов е роден през 1994 година в Краснодар. На 5 години започва занимания с музика в Междуучилищния естетически център (МЕЦ) на града и в продължение на 10 години негов педагог е Тамара Криворотова. След завършването на училището през 2009 година Константин постъпва в Академичния музикален колеж при Московската консерватория в класа на Олга Мечетина. През 2013 става студент в Московската държавна консерватория в класа на Александър Мндоянц, а от 2015 учи при проф. Сергей Доренски и неговите асистенти Андрей Писарев, Павел Нерсянин и Николай Лугански, както и в класа по камерна музика на Александър Бондурянски.

Марк Кадин и Константин Емелянов
Константин Емелянов е лауреат е на няколко международни конкурса: „Владимир Хоровиц“ (2012, Украйна), Верона- Италия (2017), Клавирния конкурс в Суджоу, Китай (2017), „Виоти“ - Италия (2017) и Третия общоруски музикален конкурс за пианисти (2018). През месец юни 2019 е отличен с трета награда и обявен за безусловно откритие на XVI конкурс „Чайковски“ в Москва. Освен носител на множество престижни награди, Константин Емелянов е и артист на Yamaha.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кавалджията Георги Иванов на 75: Винаги съм искал да бъда различен

Предаването "Портрети" в музикалната линия "Жива вода", което представя творческите истории и музиката на различни изпълнители, гостува на знаменития кавалджията Георги Иванов, продължител на стария тракийски изпълнителски стил. Над две десетилетия роденият в село Ханово музикант, е солист в оркестъра на Тракийски ансамбъл за народни песни и..

публикувано на 10.06.24 в 17:05

Траш метъл легендите от "Мегадет" идват за концерт в София

Американските траш метъл легенди от "Мегадет" идват за концерт на столичния колодрум "Арена София" на 15 юни. Поредният десант на Дейв Мъстейн и ко. е в афиша на популярната поредица Sofia Solid . Събитието с главен герой един от последните истински рок звезди, тип "кралски", е част от турнето Crush The World . Знаменитата банда ни е..

публикувано на 10.06.24 в 12:32

Директно от Ню Йорк – великолепната опера "Орфей и Евридика" на Глук

Постановката на "Орфей и Евридика" на Глук е толкова непреходна, колкото и самата творба. Всъщност не бихме могли да искаме повече от продукцията на Марк Морис. Контратенорът Антъни Рот Костанцо е в ролята на опечаления музикант, а сопранът Инг Фан е неговата любима. Елена Вийялон прави своя дебют като Любовта, а Джей Дейвид Джаксън дирижира..

публикувано на 08.06.24 в 08:05

Галаконцерт и награждаване на победителите във фолклорната класация "Надпяване" 2024

На 6 юни, за тринадесета поредна година, на официална церемония в Първо студио на БНР бяха наградени лауреатите от годишната фолклорна класация "Надпяване" на програма "Христо Ботев". Чрез гласуване, слушателите определиха своите фаворити в единадесетте категории. Беше връчено и 12-о отличие, което е "Голямата награда на екип "Фолклор", което се дава..

обновено на 07.06.24 в 11:18
Лилия Тошева (вляво) и Аделина Александрова

Лилия Тошева: Изкуството не може да бъде контролирано

"По принцип е трудно да се работи с много хора, защото трябва да се опитваш да бъдеш в консенсус и в хармония с всички – казва Лилия Тошева, която от 15 години е директор на OKИ Дом на културата "Средец" - София. – Големият успех на Дома и това, че той стана притегателен център за поколения столичани, се дължи на високото майсторство, професионализъм..

публикувано на 07.06.24 в 09:00