Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Професия корепетитор – среща с Катя Борисова

4
Катя Борисова
Снимка: личен архив

На 25 септември в залата на НМА „Панчо Владигеров“ се състоя концерт на сопрана Нона Кръстникова и пианистката Катя Борисова. Програмата беше съставена от арии от опери на Волфганг Амадеус Моцарт, Рихард Вагнер, Антонин Дворжак, Жюл Масне и Парашкев Хаджиев.

Нона Кръстникова е завършила оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова в НМА „Панчо Владигеров“ и до момента работи с нея като вокален педагог. Специализирала е като стипендиант в Модена, Италия, при Райна Кабаиванска и в оперното студио в Грац, Австрия. Участвала е в майсторски класове на Ана Томова Синтова, Кири Те Канава и Федерика фон Щаде, за немска песен при проф. Хартмут Нол и др. Печели трета награда на Международния конкурса „Mirabent I Magrans” (2014, Sitges, Barcelona); на Международния конкурс за млади оперни певци „Борис Христов“ същата година, Гранд при на „Короната на Търново“ и трета награда на Международния конкурс за песенни дуа „Елза Респиги“ във Верона, Италия, където се явява заедно с пианистката Мария Русева, с която създават през 2014 г. дуо „Колаж“.

Нона Кръстникова е щатен солист на Бургаската опера, където има над десет главни роли като Мими от операта „Бохеми“, Тоска и Мадам Бътерфлай от едноименните опери на Пучини, Амелия от „Бал с маски“ на Верди, Графинята от „Сватбата на Фигаро, дона Елвира от „Дон Жуан" и Фиордилиджи от „Така правят всички жени“ на Моцарт, Микаела от „Кармен“ на Жорж Бизе и др.


Катя Борисова е дългогодишен пианист-корепетитор първо в НМА, а след това в различни театри и фестивали в Австрия и Германия. Завършила е Софийската консерватория при проф. Обретенов и още като студент започва работа във Вокалния факултет. След това заминава първо за театъра в Инсбрук, след това е пианист в Моцартеума в Залцбург. Работи и за Залцбургския фестивал, както и в оперното студио на Баварската опера в Мюнхен.

В звуковия файл чуйте разказа на Катя Борисова.

През дългата си кариера на пианист-корепетитор Катя Борисова работи с едни от най-големите оперни звезди – като българите Гена Димитрова, Маргарита Лилова и Веселина Кацарова, както и с Грейс Бъмбри, Рене Флеминг, Анна Нетребко, Рене Папе, Илдар Абдразаков, Йонас Кауфман, Габриеле Шнаут, Адриане Печонка и др.

Катя Борисова е защитила доцентура като корепетитор за оперни постановки.

„Да бъдеш корепетитор е призвание, талант, любов към пеенето, към човешкия глас. Важно е да знаеш езици. За моето поколение това не беше толкова важно, но сега всеки трябва да е подготвен“. 

Какво още сподели Катя Борисова за работата си с различни директори, режисьори и певци, чуйте в звуковия файл.


Снимки: архив на Катя Борисова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

/musicbbn~

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50