Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Джаз импровизации

Соул джаз: Арета Франклин и Нина Симон

Арета Франклин
Снимка: ЕПА/БГНЕС

В някои печатни издания в САЩ през миналия век се твърди, че соул джаза се е зародил през 40 и 50-те години, но всъщност той достига своя апогей през 60-те. Десетилетие по-късно, той вече губи своята самостоятелност и се и се интегрира в танцовите стилове на черната музика.

Арета Франклин е безспорно Кралицата на соул музиката, без това да звучи като шаблон. Тя остава недосегаема на „престола“ на соул джаза, в продължение на 30 години – период, никак не кратък за времето, в което този стил е в най-силния си период, да не забравяме и конкуренцията в която соул дивата следва своя професионален път. Не е случаен и факта, че именно през 60-те години на м.в. тя се превръща в емблема на така наречената „черна“ музика. Както знаем десетки са песните ѝ, превърнали се в хитове, десетки са и албумите ѝ, както солови, така и в компанията на други известни имена от световната джаз сцена.

За Нина Симон няма тайни при интерпретирането на традиционни афро американски вокални стилове.
Независимо дали ще пее джаз балади, блус, госпъл или соул джаз, тя насища звуковото пространство с необикновената си емоционалност и покорява публиката навсякъде, независимо дали прави зрелищни шоу програми, пее на концертна сцена или човек я слуша в някои радио или ТВ предавания.
Тя още от дете се откроява със таланта си като пианистка, получава по-късно отлично музикално образование в „Джулиърд скул“, но расовите проблеми по това време в САЩ, не ѝ дават възможност да развие кариера като солиращ пиано изпълнител.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Концертгебау оркестър

Кантатно-ораториална вечер с духовна музика

В навечерието на Възкресение Христово ви предлагаме вечер с кантатно-ораториална музика от Специалния ден на Еврорадио, посветен на Страстната седмица и Възкресение Христово: Концерт от Амстердам с участието на солисти, Смесения хор на Нидерландското радио и Кралския Концертгебау оркестър с диригент Тревър Пинък. В програмата звучи "Йоханес..

публикувано на 04.05.24 в 07:05

Кубинският перкусионист Роландо Пеласио в България

По покана на фондация "Вирул" и българския перкусионист Георги Попов в София пристигна Роландо Пеласио, един от най-талантливите кубински перкусионисти на своето поколение. Кубинският музикант, свирил с легендарни групи като Buena Vista Social Club, Afro-Cuban Allstars и Conjunto Chapotin, ще бъде водещ на тридневен уъркшоп по афро-кубински перкусии в..

публикувано на 02.05.24 в 08:55

Всички в джаза

Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..

публикувано на 30.04.24 в 16:43

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 май 2024 г.

1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..

публикувано на 30.04.24 в 07:50