Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Homo technicus

Снимка: галерия "Синтезис"

Хомо техникус е ходещ изправен примат от семейство Човекоподобни (Hominidae), живеещ в симбиоза с машините. Има силно развито желание да е в крак с новите технологии и да притежава дигитални устройства. ДНК анализите показват, че Хомо техникус се появява в началото на XX век, а днес обитава всички континенти. През 2022 г. популацията му наброява около 7,9 млрд. души.

Проектът изследва взаимодействието между хората и технологиите. Електронните устройства са част от ежедневието на съвременния човек, той прекарва голяма част от времето си в онлайн пространства да работи, да се информира, да се забавлява. Границите между реалното и виртуалното се преплитат. Технологиите зад виртуална и добавена реалност, хиперсвързани среди, механично зрение, изкуствен интелект, компютърно генерирани изображения, генеративни сравнителни мрежи са далеч по-навлезли в живота ни, отколкото си представяме.

През 1990 г. изпълнителният директор на Гугъл, Ерик Шмит, прогнозира, че ХХI век ще бъде синоним на това, което той нарича „икономика на вниманието“ и че най-успешните глобални компании ще са тези, които достигнат до максимален брой „очни ябълки“, с които да са в непрестанна връзка и държат под постоянен контрол.

По късно, през 2020 г., в лекцията си „Augmented Photography“ швейцарският преподавател Мило Келер споделя: „Забелязали сте, че информацията консумира времето и вниманието на възприемащите я. Изобилието от информация отслабва вниманието и се нуждае от ефективното му локализиране. „Икономиката на вниманието“ е фундаментален критерий, приет от големите мултинационални компании, които управляват чрез онлайн интеракции. Гиганти като Епъл, Гугъл, Фейсбук, Амазон и Майкрософт доминират информационния поток под претекст, че предлагат безплатни услуги. На теория ние може да си мислим, че сме част от споделена икономика, но на практика всички ние, производители и консуматори на съдържание, работим за тези мултинационални компании безплатно.“

Изложбата включва фотографии на различни органи и части от тялото на Хомо техникус, които Цветелина Димитрова сглобява от компютърни компоненти. Проектът печели Голямата награда от конкурса за фотокниги „DIY Photobook“, организиран от "Фотосинтезис" и "Европапир" България през 2021 г. Като част от наградата авторката получава покана да представи работата си в галерия "Синтезис".

С голяма доза чувство за хумор Цветелина Димитрова провокира да си отговорим на въпросите: “Превръщаме ли се постепенно в нов тип човек – Хомо техникус?”; “Доколко сме Хомо и доколко сме Техникус?”; “Какъв тип Хомо техникус сме?”; “За кого „работим“ в онлайн пространството?”; “Колко време отделяме на хората и колко – на технологиите?”. Вижте повече тук.

На 27 януари, от 17.00 ч - 20.00 ч в галерия "Синтезис" е първата самостоятелна изложба на Цветелина Димитрова – "Homo technicus"

Чуйте разговора с Цветелина Димитрова в звуковия файл.

Цветелина Димитрова е родена през 1989 г., живее и работи в София. Завършва бакалавърска и магистърска степен „Компютърни системи и технологии“ в Техническия университет - София. Работи като програмист и преподавател към академия Никола Тесла. Интересът ѝ към фотографията я отвежда в школата за съвременна фотография Photoconcept.

Снимки – галерия "Синтезис"




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Актьорът Константин Соколов с награда "Аскеер" в категорията "Водеща мъжка роля"

Фондация "Академия Аскеер" връчи за 33-и път своите награди на най-добрите постижения в театралното изкуство през изминалия сезон. В категорията "Водеща мъжка роля" тази година статуетката, изработена от Георги Чапкънов-Чапа, получи актьорът Константин Соколов. Наградата му беше присъдена за ролята на Петър в спектакъла "Ботушът" във Варненския..

публикувано на 28.05.24 в 17:16

Перфектни тела – какво се крие зад труда на професионалните танцьори?

Фотографската изложба "Перфектни тела" на хореографа и визуален артист Коста Каракашян и фотографа Алекс Костадинов изследва начина, по който танцовите артисти разглеждат и оценяват сами телата си. Танцуващото тяло бива наблюдавано, коментирано, манипулирано и отхвърляно многократно в рамките на танцовата кариера под погледите на преподаватели,..

публикувано на 28.05.24 в 16:10

Излезе годишният брой на "Списание за танц"

"Списание за танц" е единственото българско печатно издание за балет, съвременен танц и пърформанс и танцова култура. Излиза един път през годината. На 120 страници то разказва за миналото, настоящето и бъдещето на танцовата култура в България и по света. Водеща тема на брой 6 е "Стойността на танца". В списанието намират място текстове на..

публикувано на 28.05.24 в 15:35

Ученици играят "Меко казано" по Валери Петров

Ученици от осми и девети клас участват в постановката "Меко казано". В съвременната адаптация на Валери Петров са поставени проблемите за човешката съвест, за приятелството, за лъжата и последиците от нея, но по динамичен и нестандартен начин. С хип-хоп танци, рап, фокуси, свирене на китара, каране на скейтборд и още интересни тийнейджърски..

публикувано на 28.05.24 в 12:05

Започва документална поредица за дарителството

Изключителните истории на едни от най-големите български дарители ще бъдат разказани от документалната поредица "Дарителите", която в четири последователни епизода ще проследи традициите на дарителството в България. Улисани в своето всекидневие, едва ли си даваме сметка колко много дължим на онези ярки личности, които са дарявали безкористно..

публикувано на 27.05.24 в 17:53