Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Музиката на Моцарт от 1785 г. в новия компактдиск на Лейф Уве Андснес и KO „Малер“

Снимка: mozart-momentum.com

Лейф Уве Андснес и камерният оркестър „Малер“ продължават своето сътрудничество с компактдиска Mozart Momentum – 1785. В него представят произведения, които Моцарт пише през тази година от живота си. Това е първият от два компактдиска, като вторият ще бъде посветен на следващата година – 1786.

Албумите са част от по-голям проект на Андснес и камерния оркестър „Малер“, посветен на музиката на Моцарт, който обхваща концертни турнета, фестивали и образователна програма, като инициативата е започнала още през 2019 година. Особено интересно е включването в проекта на игра, наречена „Разопаковане на Моцарт“, чрез която участниците могат интерактивно да станат част от ансамбъла и да съпреживеят груповото създаване на музика чрез взаимодействие с кутии, които изпълняват отделни партии от концерти на Моцарт. Играта е насочена както към ученици, така и към зрялата публика, тъй като инсталацията е разположена и във фоайетата на концертни зали.

Годините 1785 и 1786 са едни от най-плодотворните в живота на Моцарт не само откъм брой създадени произведения, но и откъм развитие на композиционния му стил. Ето какво казва Лейф Уве Андснес пред списание „Грамофон“ за музиката на Моцарт от този период: „В тези концерти се извършва такова развитие, че човек би си помислил, че на композитора са му били необходими 15 или 20 години. Но на Моцарт са му трябвали само 3. Всички тези произведения са гениални, разбира се, но въпреки това в Концерт № 20 той прави нещо абсолютно революционно. Разделя пианото и оркестъра много повече и когато солистът влиза за първи път, то е със съвсем различна музика от тази, която ансамбълът е представил в експозицията“.


Рядко изпълняван концерт на Моцарт от този период е № 22, като Андснес споделя следното за него: „Една от възможните причини, поради които този концерт се изпълнява по-рядко, е може би неговата трудност. Когато става дума за клавирна техника, той е две нива по-сложен от другите особено ако искаш да направиш добре финала, където има пасажи в октави и в двете ръце – този стил на композиране много напомня на Лист. В същото време произведението заема толкова централно и важно място в творчеството на Моцарт. Това е най-дългият и най-грандиозният от всички концерти. Този менует, вмъкнат в последната част, удължава произведението особено много. И се чудя дали не е препратка към първия шедьовър на Моцарт в този жанр – концерт № 9, който също е в ми бемол мажор и където отново се случва същото. Това са единствените два концерта, в които Моцарт осъществява нещо подобно. Това е толкова оперен момент; човек може да си го представи като един от онези малки ансамбли по време на операта „Дон Жуан“.

По време на предаването „Музик мания“ тази сряда (23 март от 14 часа) ще имате шанс да чуете интерпретациите на Лейф Уве Андснес и камерния оркестър „Малер“ в тези и други произведения, създадени през 1785 година.

Снимки: mozart-momentum.com

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50