Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спомен за диригента Борислав Иванов

Снимка: operavarna.com

„Мога да кажа, че всичко, за което съм мечтал съм го направил и съм един щастлив човек. Цял живот съм работил това което съм желал“ – казва Борислав Иванов.

Спомня си, че още от детските си години е свързан с операта. Чичо му Димитър Младенов работи във Варненската опера.
„Той всекидневно ни разправяше как репетират. Всички плачеха. Тогава артистите вземаха много присърце работата си. Тогава операта беше новост за Варна. Първата постановка беше „Продадена невеста“, а втората „Мадам Бътерфлай“. Аз ходех на всяко представление. По-късно дойде Никола Николов, когото боготворях. А след това с него направихме много хубави спектакли.

Това са седемдесет години на пулта. Имал съм около четири хиляди и петстотин оперни представления, около хиляда и петстотин симфонични концерта. Това е цифра, която не зная дали човек може да си представи, защото зад тях стоят още хиляди репетиции и пътувания.

Скоро правих равносметка и само в Западен Берлин като генерален музикален директор за четиридесет години имам около седемстотин концерт в залата на филхармонията. Само в Испания съм имал около триста и осемдесет спектакъла с Пловдивската, Софийската, Варненската, Бургаската, Русенската опери и то в почти всички големи градове. Като самостоятелно гостуване съм дирижирал като започнеш от Ню Йорк, до Сеул и от Стокхолм до Кайро, Москва, всички столици на Европа, където съм гостувал по няколко пъти. С големи състави съм направил сто двадесет и девет международни турнета. Това са с по двеста, двеста и петдесет души на всяко турне. На всички тези пътувания са били около двадесет и хиляди български музиканти. Освен пътуванията всичко това е било свързано с още много труд – да подготвиш всички тези програми с репетиции, сценографии, костюми, организационни дейност, защото аз винаги съм бил директор, диригент и импресарио“.
В звуковия файл чуйте какво споделя Борислав Иванов.



Борислав Иванов е роден на 2 август. Всъщност дебютът му като диригент е още през 1949 г., когато като ученик в седми клас на Първа мъжка гимназия му е поверено да ръководи хора и оркестъра на училището. Забелязал таланта на младежа проф. Георги Златев-Черкин го записва в първия български хорово-диригентски клас. Този клас се ръководи от проф. Георги Димитров, а в този клас са още Васил Арнаудов, Кирил Стефанов, Георги Робев, Христо Недялков, Алипи Найденов и на шега са нарича „класът на професорите“. Завършва Консерваторията със специалност оркестрово дирижиране в класа на Влади Симеонов. През 1963 г. режисьорът Валтер Фелзенщайн го кани на стаж в берлинската „Комише опер“. Младият диригент гостува на различни състави в Германия. Паметна и определяща за развитието му е срещата с Херберт фон Караян. Младежът усъвършенства майсторството си с великия Маестро и по негова препоръка е поканен да дирижира Симфоничния оркестър на Берлин, а след това за цели четиридесет години става негов генерален музикален директор. Освен създаването на Вердиевия фестивал в Пловдив, Борислав Иванов цели тридесет години е артистичен директор на оперния фестивал в Палма де Майорка, ръководи оперния фестивал в Севиля, както и оперния фестивал на остров Родос.

Още за работата с различни фестивали и за създаването на Вердиевия фестивал в Пловдив чуйте в звуковия файл.


Борислав Иванов е носител на престижни награди, сред които най-високото отличие на Германия – „Орден за заслуги към културата“, първа степен връчен му през 1992 г. от президента Рихард фон Вайцзесер, орден „Кирил и Методий“ първа степен. Награден е със „Златна лира“ на СБМТД, „Златна значка“ от „Аудиториума“ в Палма де Майорка, „Златен медал“ за разпространение на италианската музика по света, „Златен век“ от Министерството на културата, „Златно перо“ от Европейския музикален фестивал. Почетен гражданин е на Пловдив и Варна.

Още разкази от Борислав Иванов в звуковия файл.


От богатата му дискография в оперната вечер на 26 март от 20 часа ще бъдат представени трите оперни театъра, които е ръководил – във Варна, Пловдив и София.
Ето заглавията и изпълнителите:
• Второ действие на „Отело“ на Верди, спектакъл от 17.07.1969 г. от „Варненско лято“ с участието на Стоян Попов (Яго), Тодор Костов (Отело), Мария Бохачек (Дездемона), Делчо Сапунджиев (Касио), хор и оркестър на Варненската опера, диригент Борислав Иванов.
• Четвърто действие на „Отело“ на Верди, спектакъл от 19.06.1977 г. от „Варненско лято“ с Анна Томова-Синтова (Дездемона), Иван Димов (Отело), Стоян Попов (Яго), Констанца Кирова (Емилия), хор и оркестър на варненската опера.
• Пета, шеста и седма картини на „Аида“ на Верди, запис от 1993 г. със Светла Николова (Аида), Емил Иванов (Радамес), Стефка Минева (Амнерис), Никола Гюзелев (Рамфис), хор и оркестър на Пловдивската опера.
• Второ и трето действие на „Риголето“ на Верди, запис от 1994 с Калуди Калудов (Херцог), Лариса Рудакова (Джилда), Александър Крунев (Риголето), Светозар Рангелов (Спарафучиле), Елена Чавдарова-Иса (Мадалена), Румяна Петров (Джована), Димитър Станчев (Монтероне), Емил Угринов (Маруло), хор и оркестър на Софийската опера.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Фридрих Велики свири на флейта, а Карл Филип Емануел Бах му акомпанира

Музиката на Фридрих Велики

Пруският крал Фридрих II (1712-1786), известен още като "Велики", е не само   успешен военачалник и щедър патрон на изкуствата, но и умел флейтист и автор на голямо количество инструментални творби, сред които над 120 сонати за флейта и континуо и 4 концерта за флейта и струнни. Роден през 1712 г., Фридрих от рано проявява по-голям интерес..

публикувано на 21.05.24 в 09:05

Kласика в жанра – Глен Хюз се завръща в София

А сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето, като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, който гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го..

публикувано на 20.05.24 в 14:37

От ноти към багри: Художествено пътешествие с маестро Мичо Димитров

За душевността на цигуларя, който импровизира с четката и палитрата – разговор в ефира на предаването "Нашият ден".  Цигуларят и педагог маестро Мичо Димитров откри самостоятелна изложба в столичната галерия "Икар". Експозицията съдържа 40 живописни платна и ще бъде подредена от 30 април до 30 май. В изложбата могат да се видят творби на автора..

обновено на 20.05.24 в 10:44

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25