Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Филмово пътешествие на виолончело с Киан Солтани

Снимка: kiansoltani.com

В предаването "Музик мания" тази сряда (24 август) ще можете да се впуснете в музикално филмово приключение с последния албум на Киан Солтани – "Виолончело без граници". Австрийско-иранският челист, който доби популярност като част от основания от Даниел Баренбойм оркестър "Западно-източен диван", събира в албума филмова музика в свои собствени аранжименти за чело.


В ревюто си на компактдиска музикалният критик Джеймс Манхайм пише следното: "Албумът постигна комерсиален успех, въпреки сериозната конкуренция в жанра, и причината за това е, че представя филмова музика в напълно необичаен вид. Аранжиментите са на Солтани и не само това – той изпълнява всички партии, като наслагва отделни свои записи.
В този вид операции много често резултатът звучи механично, но Солтани е особено внимателен в детайлите и създава един меланхоличен виолончелов слой върху великите музикални сцени на Хауърд Шор, Ханс Цимер и други. Присъстват и сола, но това не е солистична музика. Солтани е харизматична личност и човек би си помислил, че е създал този проект като възможност да се самоизтъкне, но не е така или поне не по обичайния начин. Той добавя няколко интермеци, които са негови собствени композиции, и тук соло виолончелото излиза на преден план. Албумът не е за всеки, но сигнализира появата на Солтани като любимец на публиката".

Ето какво споделя самият Киан Солтани за проекта: "Възможностите на челото са безкрайни. Албумът представлява празненство на инструмента, както и на епичната филмова музика, която може да гради мостове между хора от всички възрасти, но особено между младите и класическата музика. Разбира се, в някакъв смисъл аз съм класически виолончелист и съм правил толкова много различни неща като изпълнител: камерна музика, соло рецитали и концерти, където съм солист на оркестър, както и като част от ансамбъла. Опитах се да канализирам всичко това в този албум, където трябваше да бъда и оркестров челист, и солист, и камерен музикант. Благодарение на процеса на звукозапис можех да бъда всички тези неща наведнъж".


На въпроса кой е любимият му филм, Киан Солтани отговаря "Властелинът на пръстените", защото музиката на Хауърд Шор играе "толкова важна роля в трилогията не само като създава настроението, но и защото води зрителя през историята. Музиката може да бъде видяна като още един от героите или поне представлява подкрепа за всеки персонаж по специален начин, точно както това се случва в жанра на операта".

По време на предаването "Музик мания" ще имате шанс да чуете части от саундтрака на "Карибски пирати", "Властелинът на пръстените", "Шифърът на Леонардо", както и композиции на самия Солтани.

Снимки: kiansoltani.com

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50