Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Култов запис на "Бохеми" – подарък за ценители в светлата рождественска вечер

Навръх Бъдни вечер предаването за опера на програма "Христо Ботев" е посветено на празника. В първата част предлагаме един от най-хубавите концерти от Коледния музикален ден на Еврорадио, който се е състоял в Хамбург само преди седмица – на 17 декември. Солистка е звездата на съвременната оперна сцена Диана Дамрау.

Във втората част – великолепен запис на "Бохеми" от Джакомо Пучини. Ако има опера, подходяща за вечерта на 24 декември, това е тази. Просто действието ѝ започва точно в една вълшебна нощ на 24 декември, превърнала се в тържество на любовта. Е, финалът не е щастлив, затова пък отново се случва на 24 декември и е издържан в най-добрите драматични оперни традиции.

"Бохеми" на Пучини е ако не най-обичаната опера в целия свят, то със сигурност една от най-популярните, най-често поставяни и записвани. Написана е по романа "Сцени из живота на бохемите" на Анри дьо Мюрже, публикуван през 1851 г. Либретото е на прочутите партньори на Пучини - Луиджи Илика и Джузепе Джакоза. Световната премиера на операта се е състояла на 1 февруари 1896 г. в Театро Реджо - Торино под палката на младия Артуро Тосканини. Тогава Рудолф е бил изпълнен от Еван Горга – италиански тенор, дебютирал само година преди това – в Каляри, в партията на Вилхелм Майстер от "Миньон" на Тома. Кариерата на този тенор е много кратка, още през 1899 г. той изоставя сцената и става колекционер на музикални инструменти. Чезира Ферани – първата в историята Мими, е дебютирала през 1887 г. в Торино като Маргарита от "Фауст" на Гуно. Тя е първата изпълнителка на Манон Леско от едноименната опера на Пучини и участва в световните премиери на цяла серия опери от италиански автори като Маскани и Франкети. Чезира Ферани е и първата италианска изпълнителка на Мелизанда от "Пелеас и Мелизанда" на Дебюси – това се случва през 1908 г. в Миланската Скала. Година след това – през 1909, Ферани се оттегля от сцената.

Постановъчната съдба на Пучиниевите "Бохеми" е повече от убедителна. Сдържаният прием на премиерата (характерен за повечето новаторски творби), доста бързо прераства в огромен успех – не случаен и преходен, а безусловен и непоклатим. След тази премиера Пучини и младият диригент Тосканини ще бъдат верни приятели и творчески партньори за цял живот. Много скоро операта е поставена на почти всички италиански сцени: още през 1896 г.това са Театро ди Сан Карло, Театро Комунале ди Болоня и Театро Костанци, през 1897 - Скалата и Ла Фениче във Венеция, през 1898 – Театро Реджо ди Парма и Театро Доницети ди Бергамо.

Първата постановка на "Бохеми" извън Италия пък е в Театро Колон - Буенос Айрес с премиера на 16 юни 1896 г., в началото на 1897 операта е представена в Александрия, Лисабон и Москва, а премиерата във Великобритания е на 22 април 1897 в Кралския театър в Манчестър (спектаклите са на английски език). През октомври същата година същата трупа – Оперната компания на Карл Роза, представя "Бохеми" и в Кралската опера Ковън Гардън в Лондон, а на 14 октомври е премиерата и в Лос Анджелис – отново със същия състав. "Бохеми" се появява в Ню Йорк на 16 май 1898 г., когато е представена в оперния театър Палмо с Джузепе Агостини в ролята на Рудолф. Първата собствена постановка на Ковънт Гардън е през 1899 г. с Нели Мелба в ролята на Мими и Фернандо Де Лучия – Рудолф. Първото изпълнение на "Бохеми" в България е било на 23 юни 1922 г. в София под диригентството на Маестро Георги Атанасов.

Вечерта на 24 декември 2022 за страстните оперомани ще звучи една от най-хубавите студийни регистрации на операта, осъществена през октомври 1972 г. в катедралата "Иисус Христос" в Берлин. Наричат този запис култов. Херберт фон Караян дирижира солистите, хора на Дойче опер - Берлин и Берлинската филхармония. В главните партии блестят млечните сестра и брат – Мирела Френи и Лучано Павароти. В ролята на Колин е великият българин Николай Гяуров. Останалите изпълнители също са добре известни на меломаните: Роландо Панераи като Марсел, Елизабет Харууд – Мюзета, Джани Мафео – Шонар, Мишел Сенешал като Беноа и Алсиндор. В малката партия на Парпиньол – Гернот Питч.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кавалджията Георги Иванов на 75: Винаги съм искал да бъда различен

Предаването "Портрети" в музикалната линия "Жива вода", което представя творческите истории и музиката на различни изпълнители, гостува на знаменития кавалджията Георги Иванов, продължител на стария тракийски изпълнителски стил. Над две десетилетия роденият в село Ханово музикант, е солист в оркестъра на Тракийски ансамбъл за народни песни и..

публикувано на 10.06.24 в 17:05

Траш метъл легендите от "Мегадет" идват за концерт в София

Американските траш метъл легенди от "Мегадет" идват за концерт на столичния колодрум "Арена София" на 15 юни. Поредният десант на Дейв Мъстейн и ко. е в афиша на популярната поредица Sofia Solid . Събитието с главен герой един от последните истински рок звезди, тип "кралски", е част от турнето Crush The World . Знаменитата банда ни е..

публикувано на 10.06.24 в 12:32

Директно от Ню Йорк – великолепната опера "Орфей и Евридика" на Глук

Постановката на "Орфей и Евридика" на Глук е толкова непреходна, колкото и самата творба. Всъщност не бихме могли да искаме повече от продукцията на Марк Морис. Контратенорът Антъни Рот Костанцо е в ролята на опечаления музикант, а сопранът Инг Фан е неговата любима. Елена Вийялон прави своя дебют като Любовта, а Джей Дейвид Джаксън дирижира..

публикувано на 08.06.24 в 08:05

Галаконцерт и награждаване на победителите във фолклорната класация "Надпяване" 2024

На 6 юни, за тринадесета поредна година, на официална церемония в Първо студио на БНР бяха наградени лауреатите от годишната фолклорна класация "Надпяване" на програма "Христо Ботев". Чрез гласуване, слушателите определиха своите фаворити в единадесетте категории. Беше връчено и 12-о отличие, което е "Голямата награда на екип "Фолклор", което се дава..

обновено на 07.06.24 в 11:18
Лилия Тошева (вляво) и Аделина Александрова

Лилия Тошева: Изкуството не може да бъде контролирано

"По принцип е трудно да се работи с много хора, защото трябва да се опитваш да бъдеш в консенсус и в хармония с всички – казва Лилия Тошева, която от 15 години е директор на OKИ Дом на културата "Средец" - София. – Големият успех на Дома и това, че той стана притегателен център за поколения столичани, се дължи на високото майсторство, професионализъм..

публикувано на 07.06.24 в 09:00